Kara śmierci była stosowana na całym świecie jeszcze za czasów, gdy prawo opierało się na zwyczajach i regułach kultury. Stosowana w przypadku zabójstwa lub morderstwa, często była wykonywana przez rodzinę osoby zabitej. Kara śmierci znajdowała się w obowiązujących prawach ludzkości na przestrzeni całej znanej historii.
Istnieje wiele sposobów wykonania kary śmierci. Dzielą się one na dwie zasadnicze grupy, zaś głównym kryterium tego podziału jest: czy kara śmierci ma być karą, której jedynym celem jest zabicie skazanego (kara śmierci zwykła), czy też śmierć jest tylko jednym z elementów wyroku, zaś równie ważnym zadaniem egzekucji jest zadanie skazanemu cierpienia (kara śmierci kwalifikowana). Znaną metodą jaką stosowano było krzesło elektryczne swój żywot zakończył na nim między innymi Ted Bundy (zgwałcił i bestialsko zabił ponad 30 młodych kobiet). Jednak teraz większą popularnością cieszy się tzw. zastrzyk trucizny.
Potoczna nazwa sposobu wykonywania egzekucji poprzez dożylne podanie śmiertelnej dawki w celu spowodowania ,,zastrzyk trucizny''. Jest obecnie najpopularniejszą metodą wykonywania kary śmierci w USA - po przywróceniu najwyższego wymiaru kary w tym kraju w roku, ponad 85% egzekucji przeprowadzono właśnie za pomocą zastrzyku trucizny. Procedura tej kary śmierci wygląda następująco:
Skazany jest przypinany do łóżka przy pomocy pasów. Pracę serca monitoruje kardiomonitor. W ciele skazańca umieszcza się wenflon , który podłączony jest do pompy infuzyjnej . W momencie uruchomienia pompy skazany otrzymuje kolejno trzy środki (nie są zmieszane ponieważ mogą ze sobą reagować wytrącając osad):
Tiopental w dawce 2 - 5 gramów – barbituran działający tu jako środek usypiający. Taka dawka powoduje utratę przytomności w ciągu mniej niż 10 sekund i sama w sobie powinna być śmiertelna wywołując zapaść układu oddechowego i krwionośnego, ale mniej pewnie i wolniej (śmierć mózgu do 45 minut) od następnych środków. Po zastosowaniu tego środka praktykowane jest sprawdzenie czy skazany jest nieprzytomny, poprzez wywołanie jego imienia przez strażnika więziennego. Pankuronium (znany szerzej pod nazwą handlową „Pavulon") 100 mg – środek zwiotczający mięśnie w dawce powodującej paraliż i zatrzymanie akcji oddechowej w ciągu 15 – 30 sekund. Chlorek potasu w dawce 100 mEq – środek zatrzymujący akcję serca w fazie rozkurczu.
Śmierć następuje w ciągu kilku minut i jest stwierdzana na podstawie wskazań kardiomonitora.
Można również usłyszeć o tym, że do USA mają powrócić plutony egzekucyjne oraz kara śmierci przez rozstrzelanie. Obecnie taka forma wykonywania kary śmierci dozwolona jest tylko w Oklahomie i Utah, ale o krok od jej wprowadzenia jest też już Mississippi. Powracanie do tej drastycznej metody wykonywania kary śmierci spowodowane jest coraz większymi problemami z pozyskanie chemikaliów koniecznych do przeprowadzenia egzekucji poprzez śmiertelny zastrzyk. Dodatkowo konserwatywni politycy obawiają się, że przeciwnicy kary śmierci doprowadzą do uznania śmiertelnych zastrzyków za niekonstytucyjne, co jeszcze bardziej skomplikuje procedurę wykonywania egzekucji.
Obecnie w stanie Mississippi w celach śmierci znajduje się 47 skazańców (według danych "The Telegraph" - przyp. red.), gdy tymczasem ostatnia egzekucja została przeprowadzona tam już pięć lat temu, w 2012 r. Wszystko dlatego, że europejska firma dostarczająca chemikalia do śmiercionośnych zastrzyków, na znak protestu przeciwko karze śmierci, wstrzymała dostawy do USA.
Czas abolicji:
W roku 1972 w sprawie uznał większość stanowych praw (utrzymywanych i orzekanych, ale w zasadzie w owym czasie martwych) związanych z KŚ za niezgodne z konstytucją, co pociągnęło za sobą zmianę niemal wszystkich dotychczasowych wyroków na dożywotnie bądź długoletnie pozbawienie wolności. Sąd zwrócił uwagę na „arbitralność" wyroków, krytykując „pochopność" w ich wydawaniu. Jedynym stanem, w którym przepisy dotyczące wydawania wyroków śmierci nie zostały uznane za niezgodne z konstytucją, było Rhode Island.
W następstwie wyroku większość stanów zaczęła od nowa tworzyć swoje przepisy dotyczące orzekania kary głównej, kierując się wytycznymi Sądu.
Jeśli chodzi o dzieci, które dopuściły się złamania prawa to do roku 2005 USA było jedynym krajem demokratycznym, gdzie prawo zezwalało na skazywanie i wykonywanie kary śmierci na dzieciach (w niektórych stanach). Minimalny wiek zezwalający na skazanie dziecka na śmierć wynosił od 10 do 16 lat. Ostatni taki wyrok wykonano w roku 2003 w Teksasie na mężczyźnie, który popełnił morderstwo w wieku 17 lat. W 1988 r. Sąd Najwyższy USA uznał 16 lat za minimalny wiek do orzeczenia kary śmierci. Jednakże w marcu 2005 ten sam Sąd Najwyższy USA ostatecznie uznał stosowanie kary śmierci wobec osób poniżej 18 roku życia za niezgodne z konstytucją. Współcześnie orzekanie kary śmierci w sprawach osób będących poniżej 16 roku życia w momencie popełniania przestępstwa nie zdarza się.
Przeciwnicy kary śmierci argumentują, iż zakazuje stosowania kar „okrutnych i wymyślnych, a za taką uważają karę śmierci. Z drugiej strony zwolennicy wskazują na to że i głoszą, iż nie wolno nikogo pozbawić życia, wolności lub mienia bez prawidłowego wymiaru sprawiedliwości, co interpretują jako zgodę na odbieranie życia w majestacie prawa, ale pod warunkiem zachowania procedur sądowych.
Źródła:
Dokumenty z egzekucji Karolina Górksa
Białystok.GOV - śmierć w USA
Wikipedia
Black Heathen
CZYTASZ
Profesjonalny wspomagacz pisarza
Non-FictionZbiór wiadomości z przeróżnych dziedzin, które zainteresują niejednego z Was. Grupa Ailes przygotowała dla Was książkę o wiedzy specjalistycznej, która dostarczy Wam dawkę nietypowych informacji.