BERSERABUT

20 1 0
                                    

♡3♡
*****

        PERTEMUAN, singkat semalam telah cukup membuat hatinya, seakan dihantui, pula. Nichol, dalam sehari dua ini dia, asyik duduk terkenang sahaja ke, gadis itu. Sejak, kebelakangan itu Nichol asyik berkunjung bersendirian ke, Disko. Dia, seolah olah mahu menyisihkan pula kawan kawannya yang, berdua itu. Walhal, gerak gerinya sering diperhatikan, mereka berdua. Nichol, ketika ini bagaikan tidak peka pula kepada apa, orang kata. Baginya, apa yang penting padanya dia, perlu berterus terang. Tambahan pula, gadis itu kini, dia terlalu mendapat perhatian, ramai. Lebih lebih lagi, dari kaum bukan sejenis dengannya, terutama. Itu pasallah, Nichol sering ke sana pada, setiap malam. Kadang itu, dia ada juga dilihat, duduk melepak sambil minum minum di Bistro, tersebut. Namun, Benny dia sejak hari itu tidak, berkelihatan lagi ada, di situ. Jenuh, Nichol sambil tubit masuk tubit masuk ke pusat hiburan itu tetapi, kelibat Benny tiada juga, kelihatan.
        Nichol, dia sejak tidak bertemu Benny sudah mula pandai bergaul dengan, gadis gadis lain yang ada turut berkunjung, ke situ. Dia, juga ada menaruh minat terhadap salah seorang daripada, mereka itu. Gadis itu, hanyalah anak seorang, penjaja Nasi Lemak sahaja yang ada berniaga secara kecil kecilan, di sebuah Gerai berhampiran, di situ. Boleh dikatakan, hampir pada setiap malam Nichol datang melepak, di Gerai Mak Ngah Mi. Lagi pun, kebetulan anak daranya sering juga, ada menemani Nichol ketika dia berkunjung ke, Heider TC Discotech. Norzian Mokhtar, namanya.
        Menaruh, harapan pada yang tidak sudi bukanlah suatu perjudian kecil, bagi Nichol. Ianya, banyak memerlukan penelitian dan pengamatan yang amat dalam, serta terperinci. Begitulah, Nichol dalam sebulan dua ini, dia. Membelakangkan, sebarang kepentingan demi memburu, sebuah impian tak berjejak amat perit bila, dia merasakannya. Hidupnya, kebelakangan ini tidak ubah seperti, telah terikat dengan satu perjanjian, pula. Menemani, bayang bayang diri gadis itu kini, bagaikan satu sandiwara murahan pula, padanya. Bukanlah, dia meminta atau cuba meraih pada sekeping hati yang tidak pernah, sudi padanya. Bahkan, juga bukanlah dia memburu rindu pada, musuh durjana. Nichol, dia sendiri tidak tahu entah kenapa yang terjadi, dengan dirinya. Pernah, dia terdetik di hati mahu saja, bersikap berterus terang pada, gadis itu. Namun, entah ke mana pula perginya gerangan, Bennifica Vaheiyanita. Nichol, dirinya bagaikan, malam bertemankan kupu kupu dan siangnya pula bertemankan matahari, seperti diibaratkan. Di, SuperSubServesCafe.T.Real_em.com gadis itu, tidak juga berkelihatan. Dengan, izin Tuhan belaka akhirnya Nichol, bertemu dengan ramai di kalangan gadis gadis, di pusat hiburan Music Town Wonder City itu, kini. Dia, di ketika ini sudah tidak merasa sugul dan hampa, serta tidaklah kesik lagi seperti, sebelum ini. Rata rata, di kalangan pengunjung di situ menerimanya sebagai, seorang yang baik hati. Norzian, padanya hanya sebagai seorang teman biasa saja, dan tidak lebih dari, itu. Pada Nichol, berkawan biarlah seribu, berkasih hanyalah pada yang sudi.
        Malam ini, Nichol seperti biasa tepat jam 10.00p.m, dia sambil berseorangan menuju ke, Music Town Wonder City. Sejurus, tiba di situ dia terus melangkah lalu, menuju ke Gerai Mak Ngah Mi seperti, macam biasa. Setiba saja, kelihatan Norzian melambai lambaikan tangannya, tanda gembira. Nichol, dengan selamba dia terus duduk bertenggek di atas paking, ada disediakan di Gerai, itu. Kelihatan, Mak Ngah Mi sedang sibuk membungkus Nasi Lemak untuk, pelanggan pelanggan ada di situ, sedang menunggu. Nichol, tersentuh hati pula dia melihat, kegigihan orang tua itu. Walau pun, hidupnya seakan sering bergelumang sebegini rupa tetapi, tidaklah dipandangnya serendah rendah kerja pada, orang tua itu. Malah, Nichol merasa bertambah seronok pula, ade ler. Di situ, ada sedikit kelainan pula, padanya. Tidak seperti ada di tempat tempat, lain. Tepat, jam 11.00p.m mereka berdua terus beredar dari situ, setelah meminta izin untuk pergi, dari Mak Ngah Mi. Tiba, di Disko tersebut tiba tiba, ada seseorang yang sedang memanggil, namanya. Nichol, dia cepat cepat berpaling. Kawan lamanya, si Alif Najmi Firdaus atau Din nama panggilan mesranya, sedang berdiri di situ sambil, tersenyum. Mereka berdua, kemudian sama sama duduk berbual sambil diperhatikan sahaja oleh, Norzian temannya. Nichol, bukan main rancak lagi dia, sambil berbual. Dia, tidak sedar langsung orang, sekeliling pening duduk memerhatikan kepada, mereka bertiga. Norzian, lagi pun dia sudah biasa dengan suasana begitu,  di tempat ini. Jadi, tidaklah kekok mana, baginya. Sebentar, dia pun berbunyi.

"Saya ke depan dulu...ya!"

Pintanya, sama Nichol sambil menjeling kepada Din. Nichol, lalu berbunyi sambil bertanya kepadanya dengan, berkata.

"Eh! Awak, tak apa ke sorang sorang?"
"Kalau tak...saya temankan!"

Tanya, Nichol sedikit serius dia, bunyinya. Din, di sebelah hanya memerhatikan saja kepada, mereka berdua. Setelah itu, mereka berdua kembali, rancak berbual. Din, seperti biasa dia, sebagai orang baru dia, ada mengusul tanya Nichol siapa, gadis bersamanya itu. Nichol, berkata yang mereka baru saja, berkawan. Cuma, kawan biasa kata, Nichol. Din, dia kelihatan sedikit kagum pula dengan penampilan, kawannya itu. Sejak, di zaman sekolah Nichol, tidak berubah berubah. Siapa, tidak kenal dengan, Nicholas Tocta a/k Dr. M. Mahetaman. Seorang, sprinter cukup terkenal di, zaman itu. Sekali sekala, mereka berpaling memerhatikan ke arah, depan sana. Kelihatan, Norzian begitu ligat dia menari, sambil mengikut rentak lagu yang ada dimainkan, di Heider TC Discotech itu. Tiba tiba, Din bersuara.

"Beruntung...awak!"

Kata, kawannya itu, spontan bunyinya. Nichol, dia sedikit tercengang bila, mendengarnya. Kata kata, dari seorang kawan yang sehingga kini, terkenal dengan sikap disiplin diri begitu tinggi serta pula, penuh dedikasi. Ternyata, kata kata Din itu tadi telah membuat dirinya, terfikir seketika. Apakah, kebenaran sudah tiba. Dan, apakah di sini tempat yang sewajar, untuk dirinya. Nichol, cepat cepat mengalihkan perhatiannya, ke arah lain. Semahu mahu dia, cuba menyelamatkan dirinya, di saat ini. Baginya, teman ada di mana mana. Tidak, salah jika hanya, berkawan. Lagi pun, umpama Rezeki. Pun, turut ada di mana mana. Sikap, tidak memilih bulu seperti dirinya kadang kala, ada kebaikannya juga. Terbuktilah, dirinya pada malam ini, terbuka hijab sambil merenung sejenak, untuk dia berfikir. Apakah, perbedaan ini, ada zalimnya. Atau, mungkin dirinya masih lagi mentah untuk, menilaikan semua ini. Nichol, memandang kepada Din temannya itu, seketika. Ada, tanda dapat dibacanya pada riak wajah, Din di saat ini. Ternyatalah, manusia boleh berubah dalam sekelip mata, sahaja. Memberi makna, lumrahnya kita semua ini sebenar adalah, tiada beza.

DISCOWhere stories live. Discover now