Hari Tiga: Selasa

80K 129 0
                                    

Pagi itu kami sama2 terjaga bila jam dinding berbunyi.

"Selamat pagi." Aku bersuara dulu.

"Selamat pagi." Dia berkata sambil tersenyum.

"Puas tidor semalam?"

Dia mengangguk sambil duduk melipat kain batik yang menjadi selimutnya.

"Pasal apa you tidor bawah?"

"Tak patut pulak tuan rumah tidor bawah, saya yang menumpang tidor kat atas."

"Kan tetamu kita kena hormat."

"Takpa la bang, lagi pun rasa puas la sikit tidor malam ni."

"Itu la, semalam tu I ingat pasal you rasa takut2, tu yang dengar macam2. Lagi pun orang kata bila berubah tempat tidur, memang payah nak lena, lebih2 lagi tidur rumah orang laki2 yang kita tak kenal."

"Saya tau abang orang baik, saya pun dah rasa selamat dengan abang sekarang ni. Pasal tu saya boleh tidor lena."

"Dah la tu. Pi la kalau nak mandi dulu, tapi jangan berendam lama2 pulak. Nanti terlambat kita."

Aku tahu masa untuk subuh masih ada, dan aku pula tidak dapat bergerak, batang aku menegang semacam. Aku tak mahu dia melihatnya.

"Abang, malam ni kita makan kat rumah sudah la. Tak payah buang2 duit makan kedai." Dia berkata sebaik saja kereta aku bergerak dari depan ofisnya.

"You nak masak ka?"

"Sikit2 tu boleh la. Tapi kalau nak gulai tu, elok abang beli saja, jimat dah sikit."

"Ikut you la. Nanti dekat simpang nak masuk flat tu peringat abang."

"Dekat kedai semalam ka?" Aku mengangguk.

"Adik nak kueh apa pilih la." Asri melayan Devi bila kami menghampiri

gerai kueh dia.

Aku tak mahu lama disitu, lebih2 lagi dengan Devi. Selama ini pun aku tak pernah berkepit dengan perempuan. Nasib baik jugak aku bagitau dekat Asri yang dia ni adik aku.

"Nah, ambik duit ni pi beli apa yang patut dulu." Aku mengunjukkan wang ketangan Devi yang berada sebelah aku.

"Abang nak makan apa malam ni?"

"Ikut you la." Bila dia dah melangkah tujuh lapan tapak baru aku teringat, "Devi, beli gula sama."

Dia angguk. Dia tau gula dah nak habis sebab dia yang membuat teh pagi tadi.

"Adui, hari ni nampak lagi cantik adik abang Kamal dari kelmarin. Suara pun bak buluh perindu."

"Asri!!!" Aku bagi warning, tapi memang pun si Asri ni suka mengusik.

"Apa nama adik abang Kamal? Ala brother, bukan apa, senang nak tegor bila jumpak nanti. Dah tau adik abang, saya tak usik punya."

"Juita Dewi." Entah secara spontan saja aku jawab.

"Ala bertuahnya badan, pandai mak bapak abang bagi nama. Memang macam dewi turun dari kayangan." Dia memuji lagi.

Terasa betul jugak kata2 Asri tu, memang dia cantik.

"Pasal apa muka abang hodoh macam saya, adik abang lawa macam tu?" Dia mengusik aku lagi.

"Mak aku cakap, masa dia bersalin dekat adik aku tu, Dimple Kapadia lalu bawah rumah aku."

"Siapa dia Dimple Kapadia tu bang?"

"Heroin Hindustan la ngok oii"

Asri ketawa kuat, aku tumpang senyum saja.

Masa melintas jalan, aku memegang lengannya, Devi tidak berkata apa2.

Malam tu kami makan cara ringkas saja, ikan goreng, sup danging ais, cabai melaka patah dengan kicap dan telor masin. Entah macam mana aku cukup berselera makan, dua kali aku tambah. Perbualan kami bertambah mesra, dia dah rajin ketawa, terutama bila aku ceritakan tentang perbualan aku dengan Asri.

Aku tak mahu dia buat tak tahu bila Asri panggil nama Juita Dewi, nampak sangat kelentong aku. Lepas makan, sedang dia membasuh pinggan, aku masuk ke biliknya dan meregang tali penyidai. Kesian juga melihat pakain yang dibasuhnya semalam bersangkutan ditingkap. Aku juga ternampak seluar dalamnya, berwarna kuning, kecil, nipis, tersangkut sama. Aku meneguk air liur, menarik nafas panjang, dan keluar.

Malam itu, awal2 lagi dia dah mengusung bantalnya ke ruang tamu. Dia memakai tracksuit seperti semalam, dan kusyen kerusi pun diatornya seperti semalam jugak. Aku tersenyum saja melihat gelagatnya.

Aku sendiri merasa selesa dengan kehadirannya, seronok bersembang dengannya. Kini akhbar dan majalah sudah tidak aku peduli lagi. Baru aku tau dia pernah kerja kilang di Mergong, gaji agak lumayan, tetapi memilih kerja dengan kerajaan kerana desakan emaknya untuk masa depan yang lebih stabil.

Malam itu hujan turun dengan lebat. Aku lihat badan Devi kerekot. Kain batik nipis itu tidak dapat menangkis kesejukan hujan diawal pagi ini. Aku mengambil kain selimut dan merangkak untuk menyelimutnya.

Dia menarik tangan aku kecelah ketiaknya. Aku merebahkan badan dan memeluk badannya. Kain selimut sudah menutup kedua tubuh kami. Kali ini batang aku keras menegang, seluar dalam yang aku pakai pun tak dapat menghalangnya dari menyentuh kawasan ponggong Davi.

Sekuat2 hati aku mengawal perasaanku, biar setakat bersentuh, berpeluk, dalam suasana sejuk ini. Dia juga tidak bergerak2 sejak tadi walaupun aku dapat rasa akan degup jantungnya yang kencang, seperti jantung aku juga.

Cerita Bersama DewiWhere stories live. Discover now