Perempuan Dingin

162 4 6
                                    

Hari yang indah,dengan cahaya matahari yang memancarkan cahaya nya kesetiap pelusuk alam.Hari ini  adalah hari ketujuh aku sebagai pelajar tingkatan 5.Aku adalah Nur Maimunah BT Hanaffi.Aku berasal dari sebuah keluarga yang biasa-biasa sahaja.Bapaku adalah seorang Doktor dan ibuku pula adalah seorang jururawat yang bekerja dibawah bapaku.Bapaku bernama Hanaffi bin Huzaifah dan ibuku pula Siti Maryam Bt  Ahmad.

  ................................................

Aku berjalan menuju kekantin sekolah tidak berteman seperti tahun tahun sebelumnya.mesti korang pelikkan kenapa aku kata macam tahun sebelumnya.sebabnya adelah aku tidak suka berkawan atau pun menginginkan seorang Kawan seperti pelajar pelajar yang lain sebab berkawan pasti menyakitkan hati.Bagiku rakan  karib  adalah sangat  tidak perlu bagiku kerana aku mampu berjaya tanpa orang lain.setibanya di kantin.Aku hanya membeli air susu sahaja kerana aku ada membawa bekal dari rumah.
Aku memilih meja yang paling belakang sekali dimana tiada pelajar pun yang duduk disitu.Sedang syok aku makan tiba-tiba kerusi disebelahku ditarik oleh seseorang.
Aku membetulkan spect mataku yang melurut jatuh dari hidungku ala gaya Conan yang dalam anime Detective Conan tuh.Aku memandang wajahnya.

"Hai " dia menyapaku.
Aku sekadar menganggukkan kepalaku.
"Awak duduk sorang - sorang jer  ker" dia bertanya.
Aku sekadar mengangguk sahaja,soalannya aku biarkan tidak berjawab.
Ish sombongnya perempuan ni.Dia tak tergoda ke tengok muka aku yang handsome ni.Dia ni takde perasaan ke,ataupun dia ni bisu sebab tuh tak jawab bila aku Tanya.

Ish laki ni ,sibok jer nak kacau aku tengah makan ni.Tak boleh ke duduk meja lain.kutuk Ku dalam hati.sambil aku mengutuk lelaki tersebut dalam hati ,mata Ku sempat melihat pelajar perempuan yang menjeling kearah Ku.Aku menyambung semula sesi makanku yang tergendala sebentar tadi.Dah cuak agaknya lelaki sebelah aku ni,sebab tuh dah tak dengan suara dah.aku menjelingkan mata Ku ke sebelah kiri.ouh tengah makan rupanya sebab tuh tak berbunyi.

"Awak boleh tak kita jadi Kawan" lelaki tersebut bertanya.
"No" jawabku ringkas.for the first time Ade orang nak berkawan dengan aku.mungkin dia tak kenal aku siapa kot.Tujuh belas tahun dah aku hidup atas dunia ni,nilah Kali pertama seseorang mengajakku berkawan.
"Ish ,kedekutnya sebab tu lah takde sorang pun yang duduk Sama Sama dengan awak." Dia memerli.
"Ish ,takdelah saya just tak nak atau pun berkeinginan until berkawan dengan sesiapa." Jawabku lagi.
"Kenapa,awak taksuke berkawan ke?" Dia Cuba meneka.
"Say......." Belum sempat Aku menjawab,loceng pun berbunyi.

Aku lekas menyimpan bekalku dan bingkas bangun dari dudukku.Tanpa menoleh ke belakang aku dengan pantasnya memulakan langkahku untuk  menuju kekelasku yang terchenta.aku adalah pelajar kelas 5sT.

Aku mengambil tempat dudukku.kemudian aku mengeluarkan buku matematik.sementara menunggu cikgu Osama masuk lebih baik aku ulang kaji dulu.Harinikan dia nak buat ujian topikal so,harini aku nak dapat full marks untuk ujian Kali ni.setelah 10 minit berlalu cikgu Osama pun datang.Dengan muka nya yang serious selalu tanpa secalit senyumanpun cukup membuatkan orang yang memandangnya berasa gerun.

"Assalammualaikum cikgu" semua pelajar mengucapkan salam.
"Waalaikummussalam,okay duduk." Dia berkata.
Okay simpan semua buku rujukkan anda dan jarakkan meja .Untuk ujian topikal Kali ni saya nak kamu mesti dapat 60 keatas walaupun baru seminggu kamu bersekolah.untuk ujian topikal yang pertama ni,cikgu cuma masukkan soalan dari bab tingkatan 4 sebanyak 90 peratus dan 10 peratus lagi dari bab pertama untuk tingkatan 5.siapa yang dapat bawah 60 cikgu rotan 10 Kali untuk perempuan pada tangan dan 20 saat dicubit atas putting untuk pelajar lelaki atau gelarannya,"the kiss of dragon"

"What!!!!" Kata pelajar dalam kelas tersebut.

Nampak sangat tak suka dengan hukuman cikgu Os.

Okay kamu semua boleh jawab sekarang.

Setelah sejam kemudian.pettt.masa dah tamat sila hantar kertas jawapan anda.esok markah anda akan diberikan terus.okay terima kasih semua.
"Terima kasih cikgu" ucap semua pelajar.
"Alah rugi aku ta belajar semalam" kata seorang pelajar lelaki.

Alah siapa suruh korang malas belajar so jangan nak merungut dan salahkan cikgu.kataku dalam hati.

.........................................

Semasa aku sedang asyik berjalan di koridor untuk menuju ke pintu utama sekolah tiba tiba bahuku dirempuh dengan lembut oleh seseorang yang rabun  tahap babun nak mampos.

"aduh sakitnya bahu aku"kata ku dalam hatinya.Aku mengangkat kepalaku untuk melihat siapakah gerangan yang merempuh bahuku.
" woi perempuan kau buta ke,kau letak mata kau kat mana ?!"jerkah lelaki yang baik tersebut.
"Jap Jap ,saya nak Tanya awak,siapa yang langgar siapa sebenarnya,awak ke saya?" dengan lembutnya aku bertanya.
"kau yang buta salahkan orang pulak,dasar minah mata empat" perli lelaki tersebut.
"ohhh,main mata pulak ya,terima kasih lah,sebab perli mata saya,saya bersyukur dengan mata yang telah Allah beri pada saya,lainlah kalau orang tu,mungkin mata dia dah buta kot  sebab tu lah tak nampak orang." bidas Ku semula.
"kau..." uish ,minah ni skema betul,kata nya dalam hati.
"oouh,tak payah nak berterima kasih lah dengan saya,kalau takde ape ape,bye ,Assalammualaikum,Encik Harriz." sempat tangan Ku membetulkan tag nama pada poket bajunya.
Takguna punya perempuan,jaga  kau.kau belum kenal aku siapa.

Perempuan Dingin Where stories live. Discover now