BBA-Intro

83 7 0
                                    


"Bahagia Buat Anisa"








Itu adalah ungkapan yang sering menjadi suatu pernyataan,harapan dan soalan buat seorang gadis bernama Nur Anisa Binti Abdullah.

Dibesarkan di bawah jagaan ibu kandung,iaitu Hayati.Seorang ibu yang menjaganya dari kecil hingga besar,menjaga bukan dari erti memberi kasih sayang,memberi dorongan kasih atau pembakar semangat.Tapi menjaga hanya sekadar menjaga dengan kata benci,cacian,maki hamun dan sebagainya.Tapi nasib baik...dia tak pernah naik tangan pada Anisa.

Anisa seorang anak yang baik,mendengar kata,patuh.Dari kecil,dia hanya menangis dengan kata cacian dan benci dari ibunya.Tapi,dia masih patuh.

Ibu cakap,jangan jadi anak manja.Nanti bila besar,jadi anak tak guna.

Seawal usia 7 tahun,hanya itu yang menjadi ulangan di fikiran dan minda Anisa.Dia tak faham apa yang ibunya cakapkan dan nyatakan padanya itu.Adakah benar,ibu taknak Anisa jadi manja,atau ibu memang taknak manjakan Anisa dengan kasih sayang?

Anisa tak minta banyak.Cukup sekadar ibu cakap ibu sayangkan Anisa.

Tapi tak pernah terjadi pun semua itu.Itu hanyalah mimpi.Dan hanya menjadi doa dalam solat.Anisa patuh akan suruhan Allah.Walaupun ibu tak mengajar,tapi cikgu di sekolah banyak beri ajaran dan dorongan.

Anisa minta,mengadu pada Allah kalau Anisa sedih.Anisa minta dekat Allah,Anisa nak ibu yang sayangkan Anisa.Anisa nak ibu yang selalu cium pipi Anisa,selalu buatkan Anisa senyum.Tapi,masih tak dapat.Anisa harus bersabar lagi.

Kehadiran sahabat yang sentiasa menjadi salah satu pemberi dorongan,semangat,iaitu Syazwina Harissa,atau lebih mesra dipanggil—Awina.Anisa sayang Awina.Awina sayang Anisa.Macam adik-beradik kandung.Tak dikisah pun soal latar belakang hidup Anisa.

Kehadiran Abang Syahir,iaitu abang kepada Syazwina,turut menjadi dorongan kepada Anisa.Abang Syahir baik.Baik sangat-sangat.Anisa sayang Abang Syahir,macam abang Anisa sendiri.

Tapi....


















Kehidupan Anisa tak lengkap tanpa seorang ayah.

Kat sekolah,banyak kawan-kawan cakap ayah diorang baik.Ayah diorang sayangkan diorang.Tapi...ayah Anisa mana?Ibu selalu cakap,ayah dah takde.Ayah pergi mana?Ayah jahat ke?Ayah tak sayangkan Anisa?

Ibu asyik naik angin kalau Anisa soal tentang ayah.Ibu takkan jawab panjang soalan tentang ayah.

Mencari erti hidup,memahami erti hidup yang penuh liku,amat sukar untuk ditempuh oleh Anisa.Tapi...Anisa bersabar.Anisa ada Allah.Allah mesti tolong Anisa kalau Anisa susah,kan?

Tapi...

Apa yang Anisa harapkan ni,akan terjadi ke?

Ibu akan sayangkan Anisa?

Anisa akan jumpa ayah balik?

Ke takkan jumpa langsung?










Kalau you guys semua nak tahu what is really happened to Anisa and her family,bacalah story ini,ya.

Konflik keluarga-50%
Percintaan          -30%
Drama                 -20%

Will update for the next chapter right after BUDAK NERD,I LOVE YOU have ended.

[28.07.2018]

Bahagia Buat Anisa [CS]Where stories live. Discover now