في صباح مشرق بطبيعته مع نسمات هواء عليله تدخل الى القلوب لتنظيفها وتتطهيرها من الشر والحقد... ولكن ماذا ان كانوا البشر لا يسامحون... وقلوبهم ممتلئه بالحقد والكراهيه والانانيه حول بعضهم... تحيطهم تلك الهاله السوداء التى تجعلهم اكثر شرا... متأكده بان جميعكم... قد عاشر شر الجان... وشر المؤرايات... ولكن لم يتذوق الجميع شر النفس وشر البشر... والذى يعتبر اقوى وابشع شر قد خلق... جميع انوع الشر تستحى و تركع امام شر البشر من بشاعته وحقارته...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
في صباح ذلك اليوم الملىء بالصعاب... نشاهد الان بطلتنا ووالدتها واشقائها يقفون لينظروا الى ذلك المهد الخشبي الذى يحمل بداخله جثه والدهم الذى توفي عن عمر يناهز 80 عاما... لا تتفأجوا ولكن والد ايمان قد عاش حياه نصفها جيد وجميل ومرصعه بالرفاهيه... ونصفها الاخر مليئ بالامراض واليأس والفقر... بينما تشاهد ايمان ذلك المشهد المؤلم بالنسبه لها لتتذكر كلام والدها قبل وفاته ليوصيها بأن...*Flash back*★★★
*والد ايمان وهو يسأل زوجته بنبره هادئه*... هى إيمان فين؟!.
*والده إيمان وهى تجيبه بنفس ذات النبره*... بصراحه ياحج هى لسه مجتش من الجامعه لحد دلوقتي!!.
*والد إيمان*... بقيت تتأخر اوى ولا انا بتهيقلى؟!.
*والده إيمان*... أكيد...... (ليقاطعها صوت جرس المنزل.. لتقول لوالد إيمان)... شوفت اهى وصلت اهيه هروح افتحلها...
(لتنهض والده إيمان لتفتح باب المنزل لابنتها إيمان التى تأخرت اليوم عن سابق عهدها).
*إيمان وهى تنزع حذائها لتدخل المنزل*... السلام عليكم ياماما.
*والده إيمان وهى تأخذ حقيبتها منها*... وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته إيه يا إيمان كل ده تأخير يابنتى؟.
*إيمان بعد ان دخلت المنزل*... اعمل إيه ياماما ، المواصلات كالعاده مانتى عارفه.
*والده إيمان*... طيب ياحبيبتى ادخلى غيرى هدومك وروحى كلمى بابا لحسن كان بيسأل عليكى وعايزك ، عقبال ماحضر الغداء.
*إيمان وهى تتجهه لغرفتها*... متعرفيش عايزنى في إيه ياماما؟!.
*والده إيمان*... لا ياحبيبتى مقليش.
*بعد دقائق تخرج إيمان من الغرفه متوجه لغرفه والدها وهى تتحدث بداخل عقلها بغرابه*... خير في إيه بابا عمره ماطلبنى غريبه يعنى.
*والد إيمان بعد أن سمع طرق الباب ليأذن بدخول من بالباب*... اتفضل.
*إيمان وهى تدخل غرفه والدها*... السلام عليكم يابابا خير حضرتك طلبتنى؟!.
*والد إيمان وهو يؤشر بيده لطرف الفراش لتجلس بجانبه*... وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته تعالى يا إيمان واخيرا جيتى تعالى اقعدى جنبي عاوزك في موضوع مهم ومش عايزك تقاطعينى.
أنت تقرأ
لقد علمت معنى الحب
General Fictionديه روايه او ممكن اقول انها حكايه او قصه.. تبدو مماثله للواقع الاليم بالنسبه لبعض الاشخاص... الروايه ديه مش كوريه او مقتبسه... الروايه ديه عربيه مصريه لبنانيه.. بتمنى تنال اعجبكم ..وبقراتها تعدلوا عن بعض قرارتكم في الحياه