mimpi

19 2 0
                                    

Aku nampak dia lagi! Hisy, pelik. Masuk harini, dah 4 kali aku mimpi mamat cina tu. Nama dia Kevin. Dia classmate aku. Tapi..kurang bercakap sikit. Aku pun tak tahu apa masalah dia. Oh, lupa lak nak cite. Aku nampak dia tengah main guli. Pelik betul mamat cina ulat buku tu nak main guli. Ahh kesah pulak aku. Baik aku sambung tido. "Reyyyy!! Bangunnn Subuh nakkk" dehell. Baru aku nak sambung tido. Fine. Siren puaka tu pun dah bunyi. Nanti tak pasal2 ayah aku pulak bukak mulut. Macam biasa, rutin harian aku memang membosankan. Hinggalah...
***
"Rey! Ko baca paper tak semalam? Tengok berita ke.." aduhhh mamat hidung kembang ni pulak.. aku yang tengah khusyuk baca sifir 8 pun tak tenang. "Tak pun. Pehal?" terus hidung si mamat hidung kembang aka Ajib ni mengembang dan menguncup 20 kali ganda. Geli pulak aku tengok dengan hingus dah macam maggie spring. "Ko ni Rey! Ko kenal Diana tak? Anak cikgu pjk kita tu." Terus wajah Diana yang putih kemerah-merahan, hidung kecil, berbibir nipis dan bermata bulat itu bermain di layar ingatan aku. "haa kenal. Pehal?" Meluat pulak aku dengan si Ajib ni. Straight to the point je tak boleh ke? Tagune betul. "Ko jangan bermonolog yang ko pegi bayang muke si Diana tu pulak. Aku nak cite pasal cikgu pjk kita tu..Cikgu Daus..! Haa ko tau tak dia dah meninggal.. ko ni ketinggalan zaman betolla. Takkanla tahlil, majlis perkuburan semua tu ko tak pegi kot. Dekat je kan dengan rumah ko. Tapi aku pun pelikla, semua orang kat sekolah ni buat macam takde ape pun yang jadi. Takkan si Diana tu tak sedih langsung. Cikgu2 yang rapat dengan Cikgu Daus pun buat taktau je. Tak ke pelik tu?" Aku terpempan mendengar penjelasan Ajib. Dehell? Cikgu Daus dah mati? Asal aku yang duduk dekat dengan rumah dia pun taktau ni? Tiba2, fikiranku teringat sesuatu. "Weh Jib, canne cikgu boleh mati?" Ajib menarik nafas panjang sebelum memulakan ceritanya. "Dia excident. Waktu tu hujan. Dia naik motor bawak payung. Pastu ada lori langgar dari depan. Katanya lori tu hilang kawalan sebab jalan licin. Tu yang terbabas terlanggar cikgu Daus tu. Tapi yang paling sadis, payung tu tercabut kain. Cerucuk besi tu tembus perut cikgu. Memang mengerikan..Dahla cikgu sedar lagi masa tu. Sampai kat hospital baru disahkan mati. Mesti seksa gile cikgu nak survive. Dahla sakit nak bernafas..isyy" Ajib membuat mimik muka yang memang mintak penyepak aku. Tapi, ceritanya menegakkan bulu roma aku. "Jib..kalau aku cakap ko jangan takut tau." Aku memegang erat tie Ajib. Tanganku menggigil. Ajib mengangkat kening kirinya menunggu respons dariku. "Minggu lepas..aku mimpi..waktu tu hujan..cikgu Daus tengah jalan kat tepi highway..dia bawak..pa..pa..payungg.." aku tergagap2 menuturkan gambaran mimpi yang aku alami. Ajib menepis tangan aku dari terus memegang tali lehernya. "ape ko merepek ni? Ko jangan cakap yang ko boleh nampak kematian orang pulak. Ahh mengarut jelah! Dah aku nak duduk tempat aku."
***
begitulah bagaimana pertama kali aku didatangi mimpi sebegitu. Sekarang, Kevin pulak. Isy, aku takde kepastian lagi. Maybe haritu kebetulan je kot.

HIDUPWhere stories live. Discover now