N1

15 1 0
                                    

"Mexican chicken marble, done!" Laungan Alex menyentakkan aku. Apa aku buat ni? Nasib baik tak kantoi dengan dinosaur tu yang aku mengelamun tadi. Kalau tak, matilah.

"Sara, 1 minute for shredded lamb. I need for 2 plate. Hurry up!"

"Alright, chef!" Laungku semula. Tanganku kembali lincah menguruskan kambing yang sedang aku panggang. Meat thermometer yang ku simpan di poket lengan bajuku diambil dan terus dicucuk pada kambing yang sedang dipanggang. Apabila bacaan internal temperature nya sudah mencecah 68°C, daging itu aku angkat dan diletakkan atas tray. Kemudian, daging itu aku potong menjadi beberapa kepingan. Jusnya yang keluar itu sungguh menyelerakan. Yummy!

"2 shredded lamb done!" Selepas itu, daging itu aku pindahkan ke atas pinggan untuk di'plating' sebelum dihidangkan kepada pelanggan di restoran terkemuka itu. Aku terus kembali ke stesen aku untuk mengendalikan daging yang lain.

Selepas beberapa minit kemudian, suara Alex kedengaran sekali lagi.
"2 shredded lamb served with bearnaise sauce accompanied with smoked croquet potato and greek salad with feta cheese done!" Fuhh, aku tabik spring lah dekat Alex ni! Sekali nafas je dia cakap full name menu tu. Bukan sekali ni sahaja, sepanjang aku kerja dekat sini, memang dia je lah yang selalu jerit nama-nama menu yang berbelit tu.  Dia ditugaskan untuk membuat plating, penyediaan segala jenis bahan breakfast serta pelbagai persediaan sebelum memasak seperti marinade atau brine. Dah dia garde manger chef, semestinya itu kerja dia.

Tiba-tiba, ada tangan menyentuh bahu kananku. Aku menoleh.

"Sara, follow me." Just one word can describe everything now.

Mati.

===============================

"Hey, Sara! What's wrong?" Mein menerpa padaku. Kelihatan gadis Netherland ini sangat concerned terhadapku.

"What did he say to you? Is there any problem?" Kali ini lelaki kelahiran asal bumi UK ini pula bertanya, Alex. Ya, dia lah yang aku mention tadi mengenai menu tu.

"Yea, Sara. What did that dinosaur said just now? Are you getting scolded? Oh, or maybe you could become a next level chef?" Dia punya prediction melampau sungguh. Dah terang lagi bersuluh dah ni muka aku sedih. Boleh pula dia kata aku naik pangkat. Siapa je sedih bila dapat naik pangkat? Ray ni lah.

"Wow!" Sam, tolong jangan percaya cakap Ray tu.

"How lucky am I if that's become true." Penutup botol air ginger plum aku buka. Bila aku tonggak untuk minum, tiada air yang keluar. Eh, dah habis? Bila masa aku habiskan air ni? Mesti kerja Neil ni. Hailla.

"Then, what's wrong?" Mein terus bertanya. Riak mukanya yang risau itu masih kekal.

"Nahh, just nothing." Aku melambai tanganku menandakan tiada apa yang berlaku.

"Hey, impossible. He was going to be like that if something comes. Come on, Sara. You can share with us." Sam yang tadi teruja kini bertukar menjadi risau.

"Are you getting scolded by him?" Kali ini Alex pula mencuba nasib.

"Yeah"

"Oh, I'm sorry. But, why?" Alex bertanya lagi.

"He saw me being not focus back then while I'm handling the lamb. So, the lamb became medium well. That should be just medium, based on what that guest want. Huh, how stupid am I for not listen properly to you, Alex."

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 23, 2021 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Je M'appelle SaraWhere stories live. Discover now