Amelia och Fatimah

312 7 1
                                    

Ryktet betyder allt! Man måste anpassa sig efter det nyaste modet och vara försiktigt med vem man umgås med. Jag är en 15 årig tjej som går i en skola som bara består utav svenskar. Jag och min vän Mary anses vara dem populära i klassen, vilket jag inte riktigt håller med om. Det här är min historia om ett liv i mängden och ett liv i utkanten av samhället!

Plötsligt vaknar jag upp till verkligheten när jag hör mitt namn.

-Amelia! Kan jag få din uppmärksamhet?

Jag ger ifrån mig ett tyst ja samtidigt som jag diskret torkar bort salivet från hakan. Det är inte lätt att vara vaken när man har fysik på en fredags eftermiddag, tänkte jag. Jag kollar omkring mig i det unkna rummet och ser att lustiga blickar attackerar mig. Vad har jag nu gjort? Mary viskade till mig att jag aldrig mer får sova med nyckeln tryckt mot pannan. Åh nej, kan det bli värre? Tur att skoldagen snart är över.

- Hallå! avbröt läraren. Innan ni slutar idag så vill jag säga en nyhet. På måndag kommer en ny elev till klassen hon heter Fatimah. Hon har gått i många skolor, men jag är säker att hon ska passa in i 9b. Ha en trevlig helg. Läraren Peter flinade och började sudda bort "dagens konst" från den ovårdade whiteboardtavlan.

Klassen reste sig upp med detsamma och pressade sig igenom dörren hastigt, såsom deras munnar vattnas av ledighet!

-Amelia! Amelia! ropade Mary.

-Ja, svarde jag hastigt och vände mig om för att få ögonkontakt.

-Har du sett Fatimah? Hon är en muslim!

-Va? Ska en muslim börja här? På en svensk skola med många rasister!

Mary utbrast i ett skratt och kollade på mig.

-Mig kommer hon inte förbi. Jag tillåter inte att någon ska "hänga" med henne, inte ens vara trevlig mot henne!

Vid det tillfället fylldes rummet med många frågor och ironi, hoppas jag. Hur ska det gå med den nya tjejen? Överdriver inte Mary lite för mycket? Vad blir klassens reaktioner när de ser Fatimah?

AmeliaWhere stories live. Discover now