bab 1

14 1 0
                                    

apakah simtom-simtom kemurungan? apakah sebab-sebab kemurungan? bagaimana kita boleh menyembuhkan depression? saya akan jawap semua ini dalam karangan saya ini.

ada banyak simtom-simtom tentang kenurungan. satu ialah rasa bersalah, tidak berfaedah, dan tidak berdaya. lagi satu ialah insomnia, bangun pagi, atau tidur terlalu banyak. orang seperti ini cenderung untuk diam dan jauh dari orang lain.

mengapa orang mengalami kemurungan? satu sebab ialah sejarah keluarga. kemurungan boleh berjalan dalam keluarga dan sesetengah orang akan mengalami peningkatan risiko genetik. walau bagaimanapun, mempunyai ibu bapa atau saudara terdekat dengan kemurungan tidak bermakna anda secara automatik akan mempunyai pengalaman yang sama. keadaan kehidupan dan faktor peribadi lain masih mungkin mempunyai pengaruh penting. lagi satu sebab ialah Keperibadian - Sesetengah orang mungkin lebih berisiko untuk kemurungan kerana keperibadian mereka, terutamanya jika mereka mempunyai kecenderungan untuk bimbang, mempunyai harga diri yang rendah, kesempurnaan, sensitif terhadap kritikan peribadi, atau kritis diri dan negatif. lagi satu sebab ialah keperibadian. sesetengah orang mungkin lebih berisiko untuk kemurungan kerana keperibadian mereka, terutamanya jika mereka mempunyai kecenderungan untuk bimbang, mempunyai harga diri yang rendah, kesempurnaan, sensitif terhadap kritikan peribadi, atau kritis diri dan negatif.

bagaimana kita boleh menyembuhkan dan tolong seorang yang ada kemurungan? dapatkan sokongan sosial. semakin anda memupuk hubungan sosial anda, semakin banyak anda dilindungi dari kemurungan. sekiranya anda merasa terjebak, jangan teragak-agak untuk bercakap dengan ahli keluarga atau sahabat yang dipercayai, atau mencari sambungan baru di kumpulan sokongan kemurungan, sebagai contoh. memohon pertolongan bukan merupakan tanda kelemahan dan ini tidak bermakna anda menjadi beban kepada orang lain. sering kali, perbuatan mudah bercakap dengan seseorang secara bersemuka boleh menjadi pertolongan yang sangat besar. lagi satu cara ialah, pengurangan tekanan. buat perubahan dalam hidup anda untuk membantu menguruskan dan mengurangkan tekanan. terlalu banyak tekanan menimbulkan kemurungan dan meletakkan anda berisiko untuk kemurungan masa depan. ambil aspek kehidupan anda yang memberi tekanan kepada anda, seperti kerja yang berlebihan atau hubungan yang tidak menyokong, dan mencari jalan untuk meminimumkan impak mereka.

itulah yang kamu perlu tahu mengenai kemurungan. saya berharap saya dapat membantu kamu memahami tentang kemurungan

kemurunganWhere stories live. Discover now