07

11 1 0
                                    

Bukan senang nak jadi seorang manusia. Masa keluar dari perut ibu. Kita tak tahu apa-apa. Dah semakin besar semakin mengharungi hari-hari yang mungkin kita tak mahu.

Sampai dewasa masing-masing ada impian, cita-cita. Ada haluan tersendiri. Tapi semakin kita dewasa pemikiran kita diganggu dengan perkara sekeliling kita.

Di mana kita perlu mendengar kata orang tua kita. Jadi ia menjadi halangan kepada kita untuk terus mencapai impian, cita-cita.

Cita-cita berbeza dengan impian.
Cita-cita, kau ingin mencapainya.
Impian, kau ingin melakukannya.

Aku bukan pakar.
Tapi aku sekadar berkongsi apa yang aku rasa sepertinya aku orang gila yang hanya mahu mendapatkan, memiliki, mempunyai impian aku.

_____

Jadi seorang anak bukan mudah. Bagi mereka yang menganggap mudah ia salah. Ia sukar apabila ibubapa kita tidak mengizinkan, memberi sokongan dalam membuat sesuatu.

Tapi jangan salah faham. Semua yang aku kongsi ini ialah berkaitan impian bukan berkaitan memenuhi kehendak seorang anak yang suka meminta. Kalau bab tu memang kau orang sendiri cari nahas.

Back to story. Ini baru nak capai impian, cita-cita. Apa jadi bila kita dah dapat semua tu? Family bangga ke?

Bagi aku. Impian aku tak akan membanggakan family aku. Walaupun aku cuba yang terbaik

*bukan senang nak capai sesuatu perkara yang melibatkan hidup.

*cerita sebenar aku*

Fakta HidupWhere stories live. Discover now