Matte. Shosanna och Kelly försöker lösa alla funktionerna som deras mattelärare skrivit upp på tavlan, men de fattar ingenting. Det är en varm dag och det är jobbigt att räkna. Varför ska man ens lära sig x + y osv, och vad är ens en variabel? Fy så klurigt.Deras lärare harklar sig slingerbultigt och börjar sudda ut allt på tavlan för den två timmars långa lektionen är äntligen slut.
"Magistern, vi slutar nu." säger Kelly. Läraren spärrar upp ögonen och ser på tösen. Sen tar han ett djupt andetag. "Ja minsann det gör vi!" säger han med hes röst. Alla i rummet börjar plocka ihop sina grejer.
Helt plötsligt knackar det på dörren! En lång kille med en horribel frisyr svävar långsamt in. Läraren lyser upp. "Arito! Så trevligt! Klassen, det här är er nya klasskamrat." Arito ser allvarlig ut. "Hello" säger han och vinkar. Han har en tröja med ett gammalt meme på, vans och mörkblåa jeans. Klassen synar honom och viskar till varandra. Arito ser på Kelly och Shoshanna och nickar mot dem. Läraren klappar i händerna av förtjusning. "Ni kanske kan visa Arito runt skolan? Presentera honom för de andra barnen och så." Arito harklar sig. "No thankyou, I can manage" säger han bara och sätter sig på en ledig plats. Läraren ser besvärad ut.
"Okeeej...jaja, som du vill." Sen vänder han sig mot klassen. "Jag vill att ni alla ska visa honom vänlighet och respekt, som ni är så duktiga på. Hej hopp" säger han och sprätter iväg.
Arito sitter tyst på sin plats och stirrar in i väggen, det ser väldigt konstigt ut. Alla i klassen har svävat iväg på rast förutom Kelly och Shosanna som är kvar med Arito. Kelly ler prövande mot Arito som tittar på henne i två sekunder innan hans ansikte spricker upp i ett leende som bara blir större och större.
"Whats your name?" frågar han och Kelly skrattar nervöst. "My name is Kelly. Are you from England?" Arito ler. "Jag är från Sverige" säger han. Kelly känner sig otroligt förvirrad. "Men varför pratar du bara på engelska om du är svensk?" Arito suckar som om det är en dum fråga. "Jag har massa onlinekompisar som jag pratar engelska med. Så därför är jag vanare vid att prata engelska" förklarar han. Han ler mot Shosanna. Shosanna ler obekvämt tillbaka, hon blir nervös i Aritos tillvaro. Ändå sträcker hon fram handen och hälsar.
"Är du säker på att vi inte ska visa dig runt? Skolan är ganska stor" säger Kelly. Arito rycker på axlarna och töserna tolkar det som ett nej. Istället sprätter de iväg från klassrummet.Efter matten har de lunch, och det blir någon potatisgryta med gurka. Kelly och Shosanna sitter med sina kompisar vid deras vanliga bord i matsalen. Arito sitter längre bort och har hörlurar och håller på med mobilen. De flesta viskar och tittar på honom.
"Han den där nya pöjken är så skum och osocial" säger tösernas kompis, Lovisa. Kelly rycker på axlarna och brer på tacokrydda på sin mackapacka. "Han är nog bara blyg, vi får ge honom en chans." En av de andra flickorna, Audrianne gör en grimas som hon är äcklad. "Ge honom en chans? Kelly, vi är dom mest omtalade och populäraste töserna på skolan. Vi får inte bli sedda med honom, det kan sabba vårt rykte. Eller hur, Shosanna?"
Shosanna har suttit helt tyst, försjunken i sina tankar på killen i ettan; Christoph. Hon har nog egentligen haft en crush på honom längre än hon vetat men inte vågat erkänna det för sig själv. Han är ju bara för smexig!
"Hon tänker på Christoph" säger Audrianne retsamt och Shoshanna rodnar. "Gör jag ju inte"
"Jo, du är helt röd i hövvet" säger Kelly. "Sluta" morrar Shoshanna. Hon tycker det är lite pinsaaamt att berätta om hon har en crush på någon, speciellt någon äldre. Och Christoph är en av de mer populära pöjkarna. Även fast Shosanna är med i tjejgänget är hon ganska osynlig. Kelly, hennes BFF forever är mer käck och tuff. Christoph vet nog inte ens att Shosanna existerar. Hon är bara en ensam tussilago på ett fält fyllt med solrosor.Ännu en ny skola. Arito är så trött på att hans moder och jämt ska byta jobb och ha sig, bara för att hon vill testa alla karriärer. Alla i nya klassen verkar dessutom lame, ingen skrattade åt hans fina tröja och alla killar klädde sig överklassigt förutom några ortenpöjkar. Han suckar för sig själv. Men Kelly verkade väldigt käck. Hoppas bara hon gillar memes och spel och kan stå ut med hans engelska. Shosanna däremot verkade väldigt tråkig och obekväm. Så det blir antagligen Kelly han ska bli "vän" med i år...
Vem är Arito egentligen? Är han så konstig som han verkar? Och talar han sanning om sin engelska? Få reda på mer i nästa kapitel ;)
YOU ARE READING
Shosanna & Kelly
ChickLitShosanna och Kelly är två helt vanliga flickor som går i samma klass. En dag kommer det en ny kille till klassen Arito, han är snäll till en början, men skenet kan bedra...