(Di sebuah rumah banglo)
Tubuh yang kehilangan nyawa diseret perlahan-lahan dari muka pintu hingga ke ruang tamu. Darah yang mengalir dari luka tetakan dibiarkan menjadi corak di keseluruhan lantai. Kedua-dua kaki mangsa diangkat tinggi dan ditarik. Satu walkie tertinggal di belakang di saat mereka melepasi tangga.
"Nombor satu dah tidur. Nombor dua dah tidur. Nombor tiga pura-pura tidur. Ha! Ha! Ha!"
Suara garau seorang lelaki dengan bunyi seretan besi di dalam rumah banglo lama itu menyeramkan sesiapa yang mendengar.
(Di sebuah kolej)
Kaki melangkah laju sambil tangan kemas memegang buku. Dilihat jam di pergelangan. Tepat jam 1 pagi. Hatinya berdebar-debar apabila memikirkan cerita yang dihebohkan oleh kebanyakan pelajar senior di situ. Mengenai hantu perempuan yang berkeliaran di sekitar kolej pada waktu malam.
Kunci dimasukkan ke dalam mulut tombol besi dan cuba dipulas beberapa kali tetapi masih tidak berjaya dibuka.
"Apahal pintu ni? Takkan dah rosak kot. Baru tukar je."
Remaja lelaki itu mula mengelabah. Peluh dingin dilap cepat menggunakan lengan baju.
Bunyi derapan kaki seseorang kedengaran dari jauh. Suara seorang wanita yang sedang menangis sayup-sayup kedengaran.
"Masa ni pula dia nak keluar. Tunggulah aku masuk dalam dulu. Joey! Buka pintu! Joey! Ini Harislah!"
Panggil Haris sambil mengetuk pintu yang agak jauh kerana disekat oleh pagar besi. Cuba ditelefon kawan baiknya itu namun gagal.
Suara menangis semakin dekat dan sayu. Angin pagi menghembus kuat di saat keadaan menjadi sunyi secara tiba-tiba.
"Mana Joey ni? Cepatlah angkat fon!"
Tangan kiri Haris menekan-nekan skrin telefon. Tangan kanan pula memulas kunci di pagar besi. Peluh menitik di pipi. Terbayang wajah hantu yang pernah ditontonnya di dalam filem.
Satu hembusan nafas di telinga membuatkan Haris terdiam. Ditelan air liur. Badan mula menggigil. Hembusan demi hembusan dihela kearah belakang kepala dan telinga Haris beberapa kali.
"Jangan kacau aku. Aku tak kacau kau kan! Kau tolonglah jangan kacau aku! Pintu s**l ni pun! Bukalah!" Haris mengoncang pagar besi sekuat hati.
"Hoi! Kau buat apa ni?"
"Argh!!! Jangan kacau aku! Jangan kacau aku!"
Haris menutup wajah selepas berpaling ke hadapan. Kedua-dua tangan menutup wajahnya.
"Hoi penakut! Ini akulah Joey! Yang kau tak masuk rumah kenapa? Dahlah tinggalkan aku seorang diri selama sebulan. Sekarang dah taknak masuk rumah sendiri. Kalau dah rindu sangat kat kampung tu, baik tak payah balik!" Marah Joey selepas membuka pagar besi dan pintu masuk.
"Joey... Aku ingat siapa tadi."
Haris menarik nafas lega. Dia mengikut Joey dari belakang dan terus menutup pintu pagar.
"Kenapa kau balik lewat malam Haris? Nak kata kau naik bas, kau naik kereta. Takkan jem kot. Bukan hari perayaan." Joey membuka sweater birunya dan meletakkannya di sofa.
"Aku ada hal tadi. Jadi, aku selesaikan hal aku sebelum bertolak ke sini. Mak aku suruh aku hadiri majlis tahlil sepupu aku kat Pendang petang tadi. Alang-alang aku nak datang KL, aku singgah sana dulu. Borak punya borak, tak sedar dah malam. Aku redah je datang sini sebab esok kan ada kelas pagi." Cerita Haris serba sedikit.
"Yelah. Suka hati kaulah Haris oi!" Joey masuk ke dalam biliknya.
Haris masuk ke bilik bujangnya dan menghempaskan badan ke atas katil empuk miliknya.
YOU ARE READING
BAYANGAN MAUT
Mystery / ThrillerAktiviti paranormal yang menyeronokkan bertukar ngeri selepas kehadiran seseorang yang tidak di undang membunuh hampir kesemua ahli paranormal di dalam rumah agam yang dipilih. Rumah banglo mewah yang sudah lama ditinggalkan menjadi tapak perkuburan...