SIAPA?

24 3 0
                                    

(Di ruang tamu)

Kelihatan Haris dengan wajah berkerut cuba mengingati apa yang terjadi padanya. Penyerangnya menghayunkan kapak perlahan-lahan.

"Aku nak kau ada di rumah ni. Sentiasa temankan aku. Kau dah lupa janji kau Haris, yang kau akan berkawan dengan aku sampai bila-bila?"

Lelaki itu bersuara dengan membetulkan topeng di muka. Suaranya yang garau sengaja dibuat-buat supaya orang lain tidak mengenali siapa dirinya.

"Kawan? Kau rasa aku nak jadi kawan kau kalau kau buat aku macam ni! Kau bunuh kawan-kawan aku yang lain! Sekarang kau nak bunuh aku pula! Siapa kau yang sebenarnya? Apa yang dah aku buat pada kau!"

Haris yang terduduk di lantai cuba berkomunikasi dengan penyerangnya. Dia berharap dia boleh lengahkan masa untuk melepaskan diri.

"Kau tak akan ingat aku Haris sebab bagi kau, aku bukan kawan kau lagi sebab kau dah ada kawan baru. Kau lupakan aku. Kau ingat lagi tak masa kita kat kampung? Kau dengan aku kawan baik. Sehinggalah..."

                ****************

Haris berjalan mundar-mandir di sekitar perhentian pudu. Di tangannya ada sekeping kertas kecil yang ditulis alamat rumah seseorang. Haris mencari telefon awam di sekitar perhentian. Akhirnya jumpa.

Ditekan nombor yang tertera di kertas tetapi pemilik nombor tidak dapat dihubungi. Haris mencuba berkali-kali masih gagal. Dicuba lagi buat kali yang terakhir. Masih sama. Haris menunggu di tepi stesen kereta sewa sehinggalah petang semakin lewat.

Haris mencari surau atau masjid untuk solat asar. Dia sampai di sebuah surau lama di hujung bandar Pudu. Ramai manusia di sana. Sama sepertinya. Untuk menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim.

Selepas selesai, Haris masih menunggu di dalam surau. Disebabkan penat ketika perjalanan di dalam bas persiaran dari Perlis hingga ke destinasi, Haris terlelap sekejap.

"Adik.. Adik.. Bangun. Dah maghrib ni. Kita solat dulu ya."

Seorang lelaki tua mengejutkan Haris dengan lembut. Haris tersedar.

"Maaf pakcik. Saya tertidur tadi." Ucap Haris malu.

Pakcik itu hanya tersenyum. Haris mengambil wuduk dan sembahyang berjemaah. Selepas selesai, mereka membaca yassin sempena malam Jumaat. Mereka mendengar tazkirah untuk beberapa minit sebelum menyambung solat Isyak.

(Di tepi tangga surau)

"Terima kasih pakcik sebab sudi bagi saya kain pelikat untuk solat dan pinjamkan saya telefon. Saya baru sangat kat sini. Nak pergi rumah bapa saudara tapi dia tak angkat telefon. Saya tak tahu jalan kat sini. Jadi, terpaksalah saya tunggu." Cerita Haris panjang lebar.

"Jadi, anak ni baru sampai di Kuala Lumpur? Dekat sini, anak kena hati-hati. Di sini tak sama macam kat kampung. Banyak buruk dari baik. Kena banyakkan ilmu di dada. Baru selamat dunia dan akhirat. Anak kena belajar hidup berdikari di dunia asing. Supaya hidup anak nanti tak menjadi beban di kemudian hari. Ingat tu." Nasihat pakcik tua dengan rokok daun di tangan.

"Baik pakcik. Saya akan ingat." Sambut Haris sopan.

"Kalau anak tak keberatan, tidurlah rumah pakcik. Tak payahlah tunggu pakcik kamu kat sini. Takut nanti kamu ada masalah lain. Kat surau ni tak ada keselamatan yang ketat. Banyak peragut di sekitar kawasan ni." Ajak pakcik tua lagi.

"Tak apalah pakcik. Saya tidur kat sini je malam ni. Lagipun saya rasa pakcik saya akan datang sini pukul 9 malam nanti. Terima kasih kerana pelawa saya tadi." Ucap Haris sambil tersenyum. Bersyukur ditemukan dengan orang yang baik.

BAYANGAN MAUTWhere stories live. Discover now