Tajuk: Agkas (Janji)
Chapter 1: Interview"Cik Scarlett, hello mana satu Scarlett?"
"Saya miss"
"Miss Eva. Panggil saya Eva. Bah sini la kau. Giliran ko sudah tu. All the best ya mandak"
"Aduuii. Thank you miss Eva"
Ini kali lah. Sejuk lagi ni aircond. Tiada sarapan lagi. Habis la saya. Aduii apa sudah slogan ni restoran ni? Lupa sudah.
Tok-tok-tok. Adui karas juga ni pintu. "Boleh saya masuk?" - belum kena jawab sudah ada dibelakang saya dengar mengumpat
. "Ui kenapa dia ketuk pintu lagi tu? Skema juga".
"gerenti tidak kana ambil kerja ni.."
"Pakai T-shirt, ada topi, tingu selipar dia"
"Dari -rombengan- bundle kali itu selipar Jipun tu"
"Hahahahha"Aiii macam saya tidak dengar. Ah biarlah bukan bertambah juga beras aku sana rumah tu kalau aku layan dorang.
"Ya, masuk"
Baru saya mau marah sebab dorg di luar trus dub-dab-dub-dab. Punyalah hensem ini tukang interview. 😱😱mau jatuh ginavo saya.
"Cik Scarlett kan?"
"Iya Sayang....ehhhhhh tidak maksud saya, YA SAYA Scarlett" - aduiiiiiiii buduhnyaaaaaa gagap lagii. Awal2 lagi kantoiiii aduii mummy.
"Hahaha awal lagi ko melawak sudah. Ko yg terakhir ni. Yg di luar tu sudah tadi. Tunggu keputusan saja"
"Oh ya ka, saya duduk ka berdiri ja tuan?"
"Hahaha bah duduk la. Saya Tanya simple ja ni. Apa slogan restoran saya?"
Restoran saya dia bilang? Uii muda lagi ada sudah begini. Ui tengok ba ni dalam office dia, mulau. Punya la cantik ni tem....
"Miss Scarlett?"
"Ehhh sorry boss, err tuan, err anu yang slogan tu, emmm. Makan Selagi Lapar".........pakkkkkk aduii (tapap dahi sendiri) buduhnya apa saya cakap.
"Hahaha miss, saya saja tanya tu sebenarnya ni restoran belum ada slogan."
Mendidih. Mendidih. Itu cerek masak sudah air. Panas pipi saya. Macam darah saya berhenti ngam-ngam sini jerawat saya saya sempat picit tadi pagi. Mummyyyyyyy malunyaaaa.
"Sorry boss, sorry." Saya bilang sambil tunduk macam urang Jepun minta maaf. Terus saya keluar.
Aduiiii. Malu. Awal-awal lagi gagal sudah interview. Yang lain duduk di luar tu tunggu macam konfiden betul. Saya pun cepat-cepat tutup tu pintu bilik interview. Si Miss Eva tengok saya pun macam kebingungan..
"Ai Scarlett sekejap juga? Okay ka ko? Napa merah muka? Boss tak pasang aircond?"
"Oh tidak juga kak saya kurang sihat". Padahal nebes lagi, malu lagi. Mana la mau kasi tapuk ni kema**** ishhhh salah mana mau kasi tapuk ni muka.
"Bah duduk la balik sana, kejap lagi tu boss kasi umum sudah"
"Okay miss Eva. Tq"
Duduk la saya sama yang mengumpat saya tadi. Adui punya semat kalau dorang. Wangi lagi. Hmmm. Biarlah bah. Apa boleh buat. Gagal la ni.
Kalaulah mummy ada sini. Bolehlah saya meluah. Mummy i miss you. Although i never knew you.
Ding-dong, ding-dong bilang tu jam. Ngam-ngam jam 12 sudah.
"Selamat pagi semua"
"Pagi miss Eva"... ui serentak pula dorg. Saya tiada nyawa sudah. Macam tiada harapan sudah. Walaupun itu lagu "Kakal po Humarap" berkumandang sana utak saya tapi aiiiiii pasrahhhh sadja la.
"Sorry ya kamu semua tidak di terima. Terima kasih kamu sudah datang. Sorry ya....."
"Alaaaaaaaaaaaaaaa"
"Apa la konon alasan kami tidak kena terima?" Bilang tu si pengumpat kapal sapang."Boss bilang sebab kamu semua yang jawab ni Restoran tiada slogan, jadi kamu tak kena terima"
"Buduh juga tu boss"
"Ya kan apa punya boss tu"
"Ngam la tu kita tidak kena ambil. Tiada duit kali dia bikin gaji"
"Bagus kita ikut unduk ngadau"Adeh ni pengumpat. Lawa lagi tu unduk-unduk laut. Hahaha.
Bah berdiri sudah semua dengan muka masam marah dan kecewa. Semua sudah keluar pintu.
Kejap!!!!! Saya tadi ada jawab slogan! Memang tu slogan tiada! Trus saya pusing belakang.
"Scarlett" Sambil miss Eva senyum-senyum.
"Miss..... Eva.. jadi?"
"Iya Scarlett, tahniah. Nah pakai ni topi". Tiba-tiba semua perasaan malu saya itu hilang. Yang panas tu pipi, yang darah naik atas macam terus mengalir penuh perasaan gembira dan masih bingung.
"Si Boss cari orang yang boleh bagi idea, bukan cari pekerja ja. Tadi banyak juga tu macam ada kualiti kerja tapi tiada seorang pun bagi idea bagus sama si boss. Tahniah Scarlett. Mulai hari ni kamu panggil saya Eva"...
"Saya boss Eden. you are our family member from now on" tiba-tiba tu boss hensem menyampuk.
Family???? Waaaaaaaaaa saya. Saya, saya masih bingung.
"Selamat menjadi salah satu ahli keluarga House of Bread Restaurant".
Nokoromou. Mengalir terus air mata. Kamu tidak tau betapa pentingnya ni kerja sama saya.
Tuhan. Terima kasih. Mummy i hope you are here. Daddy i want to share this to you.
Yeeeaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh. Dukkkkkkk. Nakatahub. Putus selipar Jipun saya. Hahahaha nda ku kesahlah. Bisuk another chapter of my life.
Thanks miss Eva, thank you boss Eden!!! Terus saya lari pulang rumah penuh gembira, penuh semangat sebab saya tau destinasi yang saya akan tuju pasti akan membuahkan hasil.
Mummy watch me, i am making your dream and hope for me come trough.
Thats my AGKAS....(promise/janji)
To be continue...
YOU ARE READING
AGKAS janji/promise
Mystery / ThrillerSinopsis Hari ni sampai lagi hari lahir saya. "Haaaaaaaiiiiiiiiiihhhhh" Hari yang buat saya bingung sama ada mau sambut atau tidak. Biasanya kalau sumandak lain mesti kena bawa jalan-jalan oleh boipren dorang ka, paling kurang pun ada la 2-3 whatsa...