Tajuk: AGKAS (Janji/Promise)
Chapter 5: DADDY“It’s been a week since Eva passed. HOB masih cuti, Eden belum hantar satu message pun bila saya akan mula kerja atau HOB sudah siap atau belum”
“Ahhhhh..Ohungos hari ni. Masak pun malas, mau sms Eden pun saya masih ragu-ragu dan segan. Em…bagus saya kasi kemas ni stor.”
“Yaaahhh.. working time!”
“Eh, kotak ni. Ni kotak yang ada isi barang mummy. Buka dulu lah lagipun 20 tahun sudah tak pernah buka.”
“Ayoooooooo..berhabuk lagi. Eh, ini kan macam buku nota……
Scarlett mulai membuka buku yang covernya dibuat dari daun-daun yang kering. Kelihatan ada sebuah gambar pengantin, Scarlett sudah tahu bahawa itu adalah gambar kahwin mummy dan daddy.
“Mummy look so beautiful, daddy is handsome too..eh ada mummy tulis something…mesti untuk daddy..
Dear Hubby, tidak lama lagi kita akan bertambah dari 2 orang kepada 3 orang. Sayang tidak tau apakah baby kita perempuan atau lelaki. Kalau lelaki hubby la yang carikan nama, kalau perempuan saya mahu anak kita namanya Scarlett..
Scarlett yang membawa maksud luka yang sembuh…
Luka yang membawa kepada kehidupan…
Luka yang mengubati segala kesedihan kita..
Luka yang mencukupi segala kekuarangan kita..
Luka yang cantik, kerana parutnya membawa segala cerita..
Dari kesedihan kita, kekurangan kita sehingga Scarlett dilahirkan nanti..
Dia akan menjadi tanda bahawa kita bersama selamanya..Mikayla love Evans
We love Scarlett……Mummy……saya mulai menangis. Menangisi mummy dan daddy setiap hari penuh dengan harapan bahawa kami akan bersama. Walaupun saya selalu fikir bahawa saya membesar tanpa mereka, adalah sangat tidak adil bagi mereka kalau saya hanya berfikir tentang diri sendiri.
Jauh dilubuk hati saya , saya tau mummy dan daddy impikan hidup bersama….you wanted us to be one..walaupun saya tidak pernah kenal mummy tapi melalui tulisan mummy saya dapat rasa mummy macam mana.
Bagaimana dengan daddy?
Apa khabar daddy sekarang?I want to meet daddy…
“Saya mau lawat daddy hari ini…sikat rambut dulu.. saya mau bersiap…” aaaaaaahhhh sikat rambut pun nangis, saya terbayang mummy mesti suka sikat rambut saya..
I have to meet you daddy.. I miss you.. I never knew you well…
Di Penjara:
Ruang menunggu pelawat:“Nombor 0808, ada pelawat di atas, kamu naiklah..”
“Pelawat?....sudah 15 tahun tiada lawat saya ni.. siapa pula yang datang..”
Ngeeekkk,,,bunyi pintu yang memisahkan ruang diantara saya dan daddy berbunyi.
Terpaku di hadapan saya….itu daddy.. rambutnya tidak terurus, matanya kuyu, seperti penuh penyesalan, sangat kurus,….daddy.. mengapa daddy terpaku melihat saya..
“Scar…..Scarlett? anak aku???”
“Daddy…daddy… ya daddy..!!!”
Inilah kali pertama sejak berpuluh tahun saya melihat daddy, saya beranjak dari kerusi dan memeluk daddy erat. Daddy juga memeluk saya sambil menangis melihat muka saya berkali-kali mencium dahi dan pipi saya sambil berulang kali menyebut minta maaf…minta maaf..
Daddy akhirnya berlutut…
“Ampunkah daddy Scarlett…. Daddy tidak ada disana untuk kamu.. I wasn’t there for you…..”
“No daddy….tidak.. jangan cakap begitu.”
Saya pegang tangan daddy membangunkan dia tapi dia tidak mahu. Dia bilang duduk saja kita menyandar di dinding sebab dia sudah terbiasa dalam penjara begitu.
“Scarlett…kamu sudah besar.. tapi kamu ada mata mummy..kamu betul-betul copy paste mummy… dia masa mengandung kamu, dia selalu cakap anak ini pasti perempuan dan selalu panggil-panggil kamu walaupun masih dalam perut….
Daddy….daddy.. rasa sangat tidak berguna. Addy sakiti mummy sekarang daddy sakiti yang paling dia saying juga iaitu kamu….”
“Daddy..sudahlah cakap gitu, saya datang bukan mau hakimi keadaan kita, saya datang mau tengok daddy.. saya minta maaf juga sebab saya tidak pernah datang.. dulu uncle dan auntie tidak bagi saya datang sebab mereka benci daddy…saya rindu daddy..saya rindu mummy…….”
Saya dan Daddy hanya menangis…20 minit itulah saja masa yang kami dapat…. Tapi daddy cerita banyak hal tentang mummy dan bagaimana masa mengandung mummy akan selalu bawa daddy turun naik ke KK hanya sebab mummy mau singgah di restoran untuk makan sesuatu yang dia idam kan. Mummy juga selalu mau daddy buka restoran. Waahh mereka rupanya ada cita-cita yang masih belum tersampai lagi..
“Scarlett, ini surat yang daddy tulis selama ni, asal saja daddy hantar post akan kembalikan sebab kamu tidak tinggal disana lagi…”
Tengok tu.. siapa bilang daddy tidak ambil kisah sama saya…
“Daddy I have to go..tapi sebelum tu saya mau cakap yang saya sudah kerja.. Ada restoran yang bagus namanya House of Bread. Owner dia sangat bagus juga daddy,…”
“Wahh, daddy gembira..tapi kenapa kamu senyum begitu?”
“errr senyum?”
“Iya, senyum, kalau mummy kamu dia senyum sambil muka merah pada begitu maksudnya dia malu-malu sebab ada sesuatu yang dia suka…”
“errr.. tiada la daddy… anu baitu..errr..saya bukan apa,.. itu,,,err”
“Hahahaha, Scarlett serupa betul mummy…. It’s okay.. Your secret safe with me…”
Ringggggggggggg…. Bunyi sudah tu jam.. tamat sudah masa yang kena bagi sama kami..
Bye Daddy.. I hope to see you again.. but next time out there. Let’s make up the life we lost…
That’s my Daddy. Evans. But he has another name too. Banyak orang yang cakap mereka kenal daddy saya dorg panggil dia No.6 atau Mr.SIX…..tidak tau kenapa…
Fuhhhh sekarang ada aman sikit di hati… saya akan simpan surat-surat daddy ni sebagai bukti yang daddy selalu ingat saya..selalu ingat mummy..
Mummy saya akan jadi tanda bahawa luka yang kita alami hanya tinggal parut yang menceritakan seribu kisah cinta…
Hmmmmm… apa khabar Eden?...
To be continue.....
YOU ARE READING
AGKAS janji/promise
Mystery / ThrillerSinopsis Hari ni sampai lagi hari lahir saya. "Haaaaaaaiiiiiiiiiihhhhh" Hari yang buat saya bingung sama ada mau sambut atau tidak. Biasanya kalau sumandak lain mesti kena bawa jalan-jalan oleh boipren dorang ka, paling kurang pun ada la 2-3 whatsa...