Bab 6

18 0 0
                                    

Pada keesokkan harinya pula,semua pelajar dikehendaki mengemas segala barang-barang mereka kerana hari untuk pulang telah pun tiba.

Anis mengemas barang barangnya lalu meletakkan beg roda miliknya di luar khemah untuk seketika.Anis dan Anita membawa beg mereka masing-masing lalu diletakkan ke dalam perut bas.

Anis dan Anita duduk berdua ketika di dalam bas.Setelah tiba di sekolah,meraka bersalaman sebelum balik ke rumah.Anis yang ditemani ibunya masuk ke dalam kenderaannya.

"Anis,best pergi kem?" Soal Datin Ratna

Anis yang pada ketika itu sedang bersandar di kerusi tersentak dengan soalan itu.

"Best sangat.Rasa macam tak mau balik mama" Jawab Anis,teruja

Datin Ratna hanya tersenyum melihat telatah anak kesayangannya itu.

-------------------------

"Aaaaaaaaa!!! Mengantukknyaa!!!!" Regus Anis sambil menguap di hadapan Alin.

"Ish! Kau ni tak senonoh betul lah." Tegas Alin

Anis senyum sinis.

----------------------------

"Anis,trial SPM dah nak dekat kan?'

Soal Alin.

"Yupss! Kenapa?" Jawab Anis.

"Tak ada apa-apa.Hurmm...Aku ada idea,apa kata setiap petang kita pergi kelas tambahan? At least,kita boleh tahu perkara yang kita tak tahu kan?" Cadang Alin.

"Maksud kau? Kelas tambahan luar sekolah?" Soal Anis

"Aaah lah.Tapi,tu lah ni kan idea je.Sebab aku nak bayar yuran pun tak mampu". Jelas Alin.

"Yuran? Eleh,small matter jelah.Papa and mama aku mesti kasi punya kalau nak pergi kelas tambahan.Nanti kita pergi okey? Tapi,aku kena bincang dulu lah dengan parents aku macam mana" Terang Anis.

"Wah! Best kan jadi orang kaya.Apa nak je semua dapat.Tak macam aku,kena cari sendiri dulu baru lah jumpa.Kalau tak..Hurmm.." Jawab Alin.

" Ish! Kau ni,aku kalau boleh nak jadi macam kau tahu tak.Hidup bebas,kemana mana je boleh pergi.Hurmm...Kau ,kalau nak apa-apa bagi tahu je lah aku.Kita kan kawan sejak kecil lagi kan.Aku dah anggap kau macam adik aku dah" Jelas Anis sambil memegang bahu Alin.

Alin tersenyum mendengarkannya.Alin sangguh bertuah kerana mempunyai teman sebaik Anis yang suka membantu orang lain.Alin selalu berdoa agar persahabatan mereka berdua kekal hingga akhir hayat.Sepanjang mereka menjadi teman,sekali pun mereka tidak pernah bergaduh.

----------------------------

"Mama,Anis nak masuk kelas tambahan kat luar sekolah boleh? Sebab trial SPM dah nak dekat lah" Soal Anis kepada Datin Ratna.

Datin Ratna yang sedang membaca novel memberhentikan pembacaannya.

"Kelas tambahan dekat luar sekolah? Anis boleh ke nak bagi kan masa? Soal Datin Ratna kembali

"Alaaa..Simple je lah mama.

"Okey,dah Anis cakap macam tu.Mama on saja.Tapi,ingat kalau Anis rasa tak larat,jangan teruskan okey?" Jelas Datin Ratna.

Anis senyum lantas bereda dari situ dengan perasaan yang gembira.

Riak wajah Datin Ratna yang bimbang akan kesihatan anaknya.Jika terjadi apa- apa pada anaknya bagaimana? Keadaan Anis yang sebegitu seharusnya tidak perlu banyak berfikir.Kerana itu,apa sahaja kehendak dan permintaan Anis ditunaikan olehnya.Dia tidak mahu Anis bersedih dan bersusah hati kerana itu mungkin akan menjejaskan kesihatan Anis sebagai seorang pengidap barah otak.

-------------------------

2 bulan kemudian

"Anis,awak boleh jawab semua soalan tadi?" Soal Saiful

"Boleh saja.Kenapa?" Balas Anis

" Wah! Hebatnye awak.Saya rasa soalan tadi susah sikit kan berbanding sebelum ini?" Soal Saiful

" Yupss! Setuju" Jawab Anis,ringkas

"Saya nak pergi kantin ni,awak nak pesan apa-apa tak?" Soal Saiful

" Hurmmm...Tak apa lah,terima kasih" Balas Anis.

Saiful bereda dari situ dan menuju ke kantin.Semasa perjalanan dia ke kantin,tiba-tiba dia mendengar sekelompok pelajar lelaki sedang mengatakan perihal Anis.Dia menghampiri pelajar lelaki tersebut untuk mencuri-curi dengar dengan lebih jelas lagi.

"Aku rasa kan,Anis tu lawa lah.Dah lah lawa,kaya pula tu.Untunglahh siapa yang jadi boyfriend dia kan" Kata salah seorang daripada mereka.

Lantas,Saiful menampilkan diri di hadapan mereka lalu berkata.

"Aku lah boyfriend dia" kata Saiful

Mereka yang mendengar ayat yang dilontarkan Saiful tu tiba-tiba tergelak dab salah seorang dari mereka pun berkata

"Hahaha! Angan- angan Mat Jenin je lah kau Saiful.Memang tak lah Anis nak orang macam kau.Dah lah nerd,rambut sikat tepi,spek tebal.Haha! Cermin sikit muka tu ye" Ejeknya.

Lalu,mereka bereda dari situ.Saiful yang mendengar kata-kata tadi menjadi sedih lalu berfikir ada benarnya juga apa yang dikatakan pelajar lelaki itu tadi.Dia sememangnya tidak layak dengan Anis.Dia bereda dari situ dengan perasaan yang sedih.Hayatnya untuk ke kantin terbatal.

-------------------

"Hyee...Saiful......" Tegur Anis yang belum sempat menghabiskan kata-katanya.

Saiful hanya melintas di hadapan Anis dengan riak muka yang sedih.Anis kehairanan melihatnya.Baru sahaja bertemu sudah lain sifatnya.Anis yang pada ketika itu masuk ke kelas dengan bertemankan seribu kerutan di dahi.

NotaberduriWhere stories live. Discover now