Aku merenung ke luar jendela kamarku. Satu demi satu kereta bergerak daripada halaman rumahku. Cincin belah rotan yang tersarung ku usap lembut. Sayu? Gembira? Sedih? Entahlah. Segalanya bercampur baur. Tepukan di bahu membuatkan aku berpaling. Wajah manis mama aku pandang dengan senyuman yang ikhlas cuba kuukir seikhlasnya.
" Mel okay?" Aku mengangguk.
" Semua dah balik ya, ma?"
Mama mengangguk. " Kenapa tadi tak keluar jumpa keluarga Aariz?"
Aku hanya tersenyum dan menoleh kembali ke luar tingkap.
" Hei, mama tanya, dia boleh pulak senyum-senyum. Malu ya? Tak usahlah malu. Lepas ni akan jadi family Mel jugak."
Mama mengusap bahuku lembut.
" Mel mandi dulu ya, ma." Aku bergerak ke penyidai kecil dan mencapai tuala.
"Yalah. Lepas mandi jangan lupa turun ke bawah. Dari tadi asyik berkurung saja."
Aku mengangguk.
Usai mandi dan bersolat asar, aku menjengah muka ke dapur. Ada lagi sanak saudara terdekat sibuk berkampung di situ.
" Hah, tu dia dah turun tunang orang tu." Usikan sepupu aku Lina mengetuk gegendang telingaku.
" Diamlah kau. Budak lagi apa tahu?" Geram aku dengan usikan itu.
" Hek eleh, budak apanya. Aku ni muda setahun ja dari kau." Aku hanya menjeling tajam dengan balasan dari Lina.
Aku menghampiri mama yang sedang membungkus lauk pauk baki kenduri ke dalam plastik lut sinar.
" Semua ni nak bagi kat siapa mama?"
" Tu, Mak Ngah dengan Mak Long dah nak balik. Tu yang mama bungkuskan. Kalau tak banyak-banyak ni siapa yang nak makan? Abang Mikhail dah nak balik malam ni. Kerja katanya esok. Nak harapkan kita tiga beranak, memang jadi makanan tong sampah la cerita dia. Nak harapkan Mel, mama tengok, Mel macam dah kurang makan." Aku hanya mengangguk dengan kata-kata mama.
" Ala, Mak Su. Si Mel ni kenalah diet sikit. Kalau tak, tak muat baju pengantin nanti."
" Kau." Aku mencubit lengan Lina .Geram aku dengan budak ni yang tak habis menyakat aku.
Berkerut dahi Lina menahan sakit.
" Aduih Mel. Kau ni garanglah." Lina menggosok lengannya. Aku perasan merah lengan dia terkena bekas cubita aku.
" Tahu pun. Usiklah aku lagi." Aku menjeling.
" Nasiblah si Aariz dapat bini macam kau. Garang mengalahkan mak tiri." Aku ingin mencubit lagi lengan si Lina. Memang menempah lagi gamaknya budak ni. Ada ja nak mengusik aku.
" Okaylah tu Mel ni ada orang meminang. Kamu tu, apa pun tak ada lagi." Celah Mak Long memerli anak gadisnya yang berusia dua puluh satu tahun itu.
" Tak apa. Lina nak tunggu putera raja dari kayangan ni datang meminang. Baru Lina terima." Amboi Lina. Tinggi benar angan kau tu.
" Tak payah nak gatal.. Belajar pun tak habis lagi dah gatal. Kali ni kalau tak lulus, mak bagi kahwin dengan duda jiran sebelah rumah kita tu. Nak? Jadi mak tiri dua orang anak sekaligus." Cemberut wajah Lina dengan kata-kata Mak Ngah. Aku melepaskan tawa kecil.
" Mak ni. Ada pulak cakap macam tuh." Muncung itik aku tengok Lina.
Yang lainnya hanya ketawa.
" Jom ikut aku." Aku menarik tangan Lina mengikuti langkahku.
YOU ARE READING
Cinta Sesungguhnya
NouvellesMengisahkan seorang gadis yang bernama Amelia yang menanti kepulangan kekasihnya, Ashraf. Namun, dirinya telah diikat oleh Aariz sebagai tunangannya sepanjang penantian itu. Dalam rela dan terpaksa, Amelia akur dengan semua itu biarpun hatinya masih...