"Hud, ni Han call ni". Kata-kata mama membuatkan Hud menghentikan perbuatannya. 'Ehh, tak pernah-pernah call mama then cari aku'.
Dia berlari menapak ke tingkat atas.
"Haa, nak apa?". Garang dia bertanya.
"Amboi. Marah ke bro? Hihihi"
"Ye la. Kacau betul. Nak makan pun tak senang"
"Apa-apa je lah. Hud, tolong aku boleh?
'Patutlah panggil aku, ada hajat rupanya' 😒
"Tolong? Apadia?"
"Tapi aku mintak tolong ni jangan bagitau mama atau sesiapa tau"
Dia mengangkat kening kirinya.
"Haa, okay. Apadia?"
"Hang pi cek sat keputusan sbp aku."
"Haa, okay"
Jeda.
"SEKARANG laa"
"Ohh, nak suruh cek sekarang ke? Kat sekolah hang takde komputer ke?"
"Ada, tapi malas nak pi pusat sumber, jauh"
"Eleh, pemalas patutlah gemok"
Dia berjalan pantas menuju ke ruang tamu. 'Aduh, nak pakai laptop sapa ni, ehh?' Matanya meliar mencari laptop yang sedang digunakan. Senang tak payah susah-susah nak on. Tiba-tiba, dia ternampak laptop ungu milik Izz di atas meja. 'Pinjamlah sat.'
"Ha, apa no ic hang?"
"Warghhh, takutnyaaa!!"
"Hek eleh, keputusan sbp je kot". Erghh, drama betul.
Dia pantas menaip no kad pengenalan dan angka giliran milik Han. Butang semak ditekan.
"Okay, Han. Apa-apa pun yang aku cakap ni terima dengan hati yang terbuka, okay? Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Mungkin hang rasa sesuatu itu terbaik untuk hang, sedangkan Allah lebih mengetahui segala-galanya. Relaks, okay?"
"Ha? Apa benda hang merepek ni Hud? Cepatla bagitau result aku"
Dia menarik nafas dalam. Yeah, berjaya menambah debaran di hati adiknya."TAHNIAH!! Anda-"
"Waaaaaaarghhhhh"
Dia cepat-cepat mengalihkan telefon mama dari telinganya.
"Heiii, aku belum pekak lagi la. Tak payah la nak jerit kat telinga aku. Dan aku belum ambik farmasi lagi tau. Hang jangan. Nanti aku pekak, macam mana nak sambung farmasi?"
Ya, cita-citanya adalah untuk menjadi seorang pharmacist dan telah menjadikan seorang influencer sebagai idola dalam bidang itu.
Off topic sekejap.
"So, adakah anda bersetuju dengan tawaran ini?"
"Hmm... Tanya mama dengan abah dulu la."
"Haa, okay. Bye, assalamualaikum"
"Bye, waalaikumusalam"
Tut. Panggilan ditamatkan. Teringat masa on the way nak ambik result PT3 Han.
"So, last word?"
"Last word, ya?
Im menganggukkan kepalanya. Hud yang berada di kerusi hadapan mereka hanya tersengih mendengar.
"Sis redho"
"Hahahaha" Pecah tawa Hud perlahan. Sebab depa pun sembang bisik-bisik je kat belakang. Takkan nak gelak kuat-kuat pulak, kan? Karang Nuh dengar, jenuh nak explain pulak kat dia.
Haihh, Han. Redho, redho hang pun, sampai jugak ke kisas, ye tak? Apa-apa pun, tahniah Han. 🎉🎉
____________________________________
YOU ARE READING
Bukan Sempurna Milikku
RandomIndah bukan? Jika kau selalu bersyukur dengan kebahagiaan yang kau ada sekarang. Tidak membanding-bandingkan kebahagiaan kau dan orang lain. Tanpa menyoal, "kenapa aku tak boleh bahagia macam dia?" Aku tak layak untuk bahagia ke? Atau Tuhan dah tak...