Vreemde man (Hadîes Djibriel)

375 36 7
                                    

Oemar, de geliefde vriend van onze Profeet Mohammed (saw), vertelde in een overlevering:
Op een dag terwijl wij samen met onze geloofsbroeders bij onze profeet zaten, kwam een man binnen. Deze maan had zeer mooie, melkwitte kleding aan en pikzwart haar. Hij zag er niet uit als iemand die net van een verre reis kwam.
Toch kende niemand van ons hem.
Hij ging bij de Boodschapper  van Allah (swt) zitten. Hij knielde en legde zijn handen op de knieën van onze Profeet (saw).
Hij zei: "O Mohammed, vertel mij eens over de Islam."
De Rasôel zei: "Islam is getuigen dat er geen ware God is behalve Allah en dat Mohammed Zijn Gezant is, verrichten van het gebed, geven van Zâkat, vasten in de maand Ramadan en het verrichten van de bedevaart, indien je daartoe in staat bent."
De vreemde man zei: "U heeft de waarheid gesproken."
Het verbaasde ons, omdat hij de vraag stelde en dan zelf bevestigde dat het de waarheid was.

De vreemde stelde dan zijn 2de vraag: " Wat is Îmân?"
De Rasôel (saw) antwoordde: "Geloven in Allah, geloven in Zijn Engelen, geloven in zijn Profeten, geloven in Zijn Boeken, geloven in de Dag des Oordeels en geloven inde voorbeschikking, dat het goede en kwade van Allah (swt) komt."
De vreemde zei: "U heeft de waarheid gesproken."
De vreemde stelde zijn volgende vraag: "Wat betekent Îhsan?"
Hij (saw) antwoordde: "Dat u Allah aanbidt, alsof u Hem ziet, en als je Hem niet ziet weet dan dat Allah u wel ziet."

De vreemde man zei verder: " Vertel mij over de Dag der Opstanding."
Hij (saw) zei: "De ondervraagde weet hier over niet meer dan de vrager."
Daarna vertrok de vreemdeling.
Toen zei de Profeet: "Roep die vreemde terug tot mij!"
Ze liepen hem achterna, maar zagen geen enkel teken van hem.
De Profeet (saw) bleef een tijd stil en zei vervolgens tegen mij: "Weet jij wie die vrager was?"
Ik antwoordde: "Allah en Zijn Boodschapper weten het best."
Profeet Mohammed (saw) zei: "Het was Djibriel (as). Hij kwam om jullie jullie godsdienst te leren."

Vergeet kiet te stemmen en te reageren
In het volgende deel komen vragen te staan over dit deel💙

Islam❤️Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu