الفصل الخامس

37.4K 587 35
                                    

نزلتها بدرى تعويض بس ده مش ميعادها 😅😅
الفصل الخامس

هاجر بملل: ماتنطقى بقى، مقعدانى جنبك وسرحانة بقالك ساعة، ماما عايزة تدخللك وانا قولتلها ماتدخلش إلا لما تتكلمى وتفضفضى معايا عشان لو هتتكسفى منها فى حاجة.

إيمان بقلق: يعنى هى وبابا شاكيين إنى مخبية حاجة ولا إيه؟!

هاجر: هو خالو ماهر متردد شوية لإنه بيقول إن حسام ده كويس ومحترم وماشافش منه العيبة من يوم ماعرفه، بس بيرجع ويقول إن مفيش سبب يخليكى تتهميه بالباطل، فأكيد حصل كده، يعنى ثقته فيكى وفى كلامك أكبر من ثقته فالولد ده.

تنفست إيمان الصعداء ثم أردفت: الحمدلله.

هاجر: معناه إيه إحساس الراحة ده!

نظرت لها إيمان بوجه حزين وعيون ذابلة: معناه إنى كدابة ووقحة وأستحق اللي حصللى، واستحق أكتر من كده كمان.

بدأت هاجر أن تفهم: إوعى يكون اللي فى دماغى صح!!

إيمان: لو اللي فى دماغك إن حسام بريئ، يبقى صح.

هاجر بصدمة: يخربيتك!!، وعملتى كده ليه!، يعنى إنتى كويسة الحمدلله ومحصلكيش حاجة؟

تذكرت إيمان تامر وهو يطاردها، فانتفضت واقفة وبلعت ريقها بصعوبة: أسكتى مش عايزة أفتكر، الموت أرحم من إنى أعيش الموقف تانى حتى لو فى خيالى بس.

هاجر: أنا كده مش فاهمة حاجة، يعنى حصلك ولا لأ، ولو أه مين هو وليه قولتى حسام!!

إيمان: قولت حسام عشان اللي عمل كده روحتله برجلى، وكمان هددنى بأهلى، وأنا عارفة إنه يقدر على أذيتهم، واحد إغتصبنى بمنتهى برود الأعصاب، وانا عرفاه وعارفة مكان سكنه وشركته، والأماكن اللي بيخرج فيها، يبقى ده أتوقع منه أى حاجة.

هاجر بدهشة: قصدك اللي عمل كده تامر!!

نظرت لها إيمان بقلة حيلة: أه، هو، ماقدرتش أعمل حاجة، أنا عارفة إنى ظلمت حسام، عارفة إن حبه ليا ميستاهلش عليه كده أبدآ، عارفة إنى إتشوهت فى نظره، والحب إتحول لكره وغضب، عارفة إنه أخلاقه خساره تتلوث فى عين بابا وإخواتى وكل اللي يعرف، بس والله إضطريت، أنا لو مكنتش رجعت البيت بالحالة اللي شتفونى فيها دى، كنت هخبى عليهم وكلهم، وأعيش برفض الجواز وخلاص، من غير أى أسباب، ولا كنت هتهمه ولا هتهم غيره، بس للأسف شافونى فى أكتر حالة صعبة، ماتدلش غير على الإغتصاب، مالهاش معنى تانى، ولاقيت واحد مشكوك فيه على الجاهز، ومن غير ماكون غلطانة فى حاجة، هختار إيه!، أختار أقولهم إنى بحب واحد من وراكم وبقابله وماكنتش أول مرة أقابله من وراكم، واستغل حبي ووقاحتى وقالى تعالى بيتى وروحتلع وإغتصبنى!، ولا أختار إنى كنت فعلآ رايحة للست اللي قولت إنى رايحالها وإبنها إغتصبنى؟
مجرد صدفة مغلطتش فيها فى حاجة.

عشقت قاسيآحيث تعيش القصص. اكتشف الآن