1: Tanggapan pertama

89 10 12
                                    

Bosan.

Bosan sungguh datang kenduri ni. Bila kena paksa datang kenduri, memang rasa tak best. Rasa macam alien di tengah-tengah mereka yang sedang bergembira meraikan hari bahagia pengantin.

Itu yang dia rasa bila dia kini berada di tengah-tengah majlis kenduri sepupu jauhnya. Nama apa ya dia ni? Lupa pula. Memang jauh betul la kalau sampai nama pun dia tak ingat.

"Meja ni kosong?" tanya seseorang di sebelahnya.

Dia angkat muka sekali lalu.

"Ye kot." jawabnya dengan suara rendah. 

"Kot?"

Dia angkat muka lagi. Lelaki ini memakai kemeja hitam, seluar khakis dan kasut sport shoes hitam biru. Kemas.

"Mak saya maybe dah takkan balik ke meja ni." Batang hidung pun tak nampak dah ni.

Lelaki itu angguk mengerti.

"I see. Jadi, saya dan kawan-kawan saya boleh duduk sini?"

"Kawan?"

"Tu..." dia muncungkan bibir ke satu arah.

Ada beberapa orang lelaki dan perempuan yang baru tiba, sedang menunggu meja kosong.

Dia angguk.

"Duduklah. Cukup rasanya kerusi ni."

Yelah. Cuma dia seorang di meja yang untuk 10 orang ni. Entah kenapa tak ada orang pun nak duduk di mejanya sejak tadi.

"Barang-barang ni?" tanya lelaki itu lagi.

Dia bangun serta-merta.

"Kejap saya kemaskan."

Semua barang-barang di kerusi-kerusi itu dipindahkan ke dua kerusi saja di sebelahnya. Bertimbun-timbun. Lantaklah. Apa pasal diorang tinggal je semua barang dengan aku? Haih.

Mereka duduk, bergelak tawa dan bertanya khabar, sementera dia perhatikan saja dengan rasa janggal. Macam dia pula menyibuk di tengah-tengah mereka. Lelaki tadi duduk di sebelahnya, berselangkan satu kerusi yang penuh dengan barang.

Dari cerita mereka yang dapat dia simpulkan, mereka kawan kepada pengantin perempuan. 

"Belajar mana?" suara itu kedengaran lagi.

Dia toleh dengan mata tak berkelip.

"Or dah kerja?"

Dia kemam saja bibirnya. Lelaki ni... nak mengorat aku ke? Sejak dah berusia 25 tahun ke atas ni, tak pernah ada lelaki yang bertanya begitu padanya.

Lelaki itu senyum.

"Awak terkejut kenapa?"

"Terkejut?"

"Tu, mata bulat pandang saya. Muka hairan. Terkejut la tu."

Dia silang tangannya. Tak tahu nak bereaksi macam mana. Baju aku ke? Atau tudung aku? Untuk beberapa saat, dia imbas kembali pilihan pakaiannya pagi tadi.

Baju kurung lama masa belajar dulu yang agak besar sebab mak memang suka buat baju kurung besar-besar. Tudung bawal mana yang ada dalam almari saja disauknya pakai. Balik kampung, memang dia jarang bawa baju formal-formal sebab dia lebih suka dengan istilah balik kampung untuk berehat dan bersantai. Sekali kena heret ke kenduri, memang balik ke zaman dululah dia. Mana ada baju lain nak dipakai.

"Belajar ke kerja?" tanya lelaki itu lagi.

"Erm..." seriously rasa susah sangat nak jawab soalan ni sebab dia tak jangka dalam rupa comot begini, muka tak pakai apa langsung sebab malas dan santai konon kan, ada lelaki nak tegur aku?

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Feb 05, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

IRAMA & LAGU - SIRI WATTPAD ANARIFWhere stories live. Discover now