SADNESS ll

134 11 0
                                    

SADNESS ll
EDITED BY : REVILINE JAMES WANG
PART : 6 FINAL

Skip..Selepas berbulan-bulan saya rasa tersiksa dengan semua ni akhirnya saya cuba tanya kepada yang pakar..Bulan November saya pergi balik dikampung dan jumpa tu nenek ,tapi tanpa si Stev lah sebab nanti saya kena marah kalau pergi tengok-tengok benda macam ni.

“ Sudah kau pergi berubat kah Ann sebelum ni?”

“Sudah Nek ,tapi kadang-kadang saya rasa panas, saya pun tidak tahu , tujuan saya mau datang pergi sini kampung sebab mau tanya pasal hubungan saya Nek , sebab berapa bulan sudah bah nek macam ni. Asal kami bertengok mesti rasa macam benci tengok sesama sendiri .Kalau boleh nenek tengok lah apa yang patut ?”

Terus tu nenek Angguk-angguk entah apa dia baca saya pun tidak juga pandai mau tafsir ayat-ayat dia baca .

“Kamu kena buatan orang ni Ann , yang buat pun bukan jauh-jauh dari kamurang , yang ni lelaki kenal rapat betul sama laki kamu sayang . Lagi pun disini dia mau rosakkan rumahtangga kamu.”

“Siapa nama dia nek?” Kabak-kabak bah hati saya bila dapat tahu yang kawan si Stev sendiri buat kami macam ni.

“Ni nama dia..” Dia tulis dikertas lepas tu dia baca-baca baru dia tanya lagi.

“Nong kau mau Nenek hantar balik kah benda ni sama dia?”

“Jangan lah Nek , biar orang buat kita,kita jangan buat orang nek , Ann masih ingat sama tuhan .”

“Hmm..Baik hati kau nong tapi orang jahat sama kamu.”

“Nek..Jangan cerita sama Stev aaah pasal ni , nanti saya fikir macam mana.”

“Kau nda mau berubat??”

“Nenek ada kah cara supaya dia tidak marah-marah??”

“Nenek boleh bagi untuk kasih tenang tu hati dia saja , ni air nenek baca dan supayah hati dia lembut tapi ni bukan ada apa-apa cuma supaya orang yang buat kamurang ni kurang-kurang tu panas.”

“Bah , terima kasih nek.”

Selepas saja saya jumpa tu nenek saya pulang lah.. Besoknya tu saya balik .

“Aik..Kau tidak pun bagitau pergi kampung?”

“Duii , ada bah saya bagitau kau tu sayangku…”

Dia jeling saya baru dia masuk dapur.. Tiba-tiba dia marah.

“Kau tau kah semalam !! saya lapar betul ! Bini apa juga kau ni !! Kasih biar saja laki dirumah?”

“Dear , jangan bah marah-marah , saya tidak tahan macam ni , bah saya buat kau air dulu arr ?”

Saya bancuh air letak sikit air sirap supaya dia nda perasan.Dia duduk didepan saya sambil jeling macam benci betul dia sama saya ! Tapi tidak apa lah asal kan saya tahu yang kami punya hubungan ada orang yang buat macam ni.

“Kau ni buat air tapi tidak masak !? Apa bah masalah mau sebenarnya ni?”

Kadang saya tidak dapat tahan lagi ! Eee ! geram bah saya...Yala saya tau kami punya hubungan kena buatan orang tapi saya pun ada perasaan ,saya pun kena tempias ni hal , bila nampak muka dia saja macam saya meluat .Dari ni cerita juga saya share hati saya terbuka mau tau betul kah ada orang cuba buat kami ? Rupanya betul lah kata kawan saya yang orang tu tidak akan duduk diam .

     kenapa lah manusia sekarang ni nda pernah mau bersyukur apa yang ada depan mata, kenapa mesti mau menghancurkan rumahtangga orang lain?? Kalau pun benci sama orang tolonglah jangan rosakkan kehidupan orang lain ! Saya betul-betul tidak faham oh ? Betul-betul buat saya terkilan , saya rasa kan duiii ! banyak betul ujian saya hadapi hampir lemah oh saya ! Letih bah saya dengan permainan manusia tapi bertepong kan saitan .  Bila setia dikecewakan hmm...Bila jahat dibalas dengan lebih teruk lagi. Saya rasakan berdiam mungkin lebih baik? Keburukan dan kebaikan tiada siapa yang tahu kan?? Paling dibelakang dinilai entah lah apa??

   Nasib lah ada Tuhan yang setia untuk terima siapa-siapa saja . Saya tahu yang kawan dia tu berusaha untuk jatuhkan kami !! Biarlah cepat atau lambat semua pasti akan diketahui juga, patut lah si Stev macam gila saja sekejap okey sekejap tidak , rupanya ni buatan kawan sendiri , mana lagi kawan dia hantar mau buat si Stev gila ?

“Kau tengok apa ?? Masak lah??”

Terus saya pergi dapur masak kasih sedia apa yang patut lepas makan tu saya bagi lagi tu ubat penawar .

Skip …

Selepas seminggu dua Stev minum ubat penawar yang nenek bagi , perangai dia beransur pulih , Kadang dia sedar sebelum dia mau naik marah terus dia cepat-cepat berdoa dan minta maaf sama saya..

Semalam dia peluk saya sambil cakap. “ Honey , saya minta maaf sebelum ni sebab selalu marah-marah , tapi saya pun tidak tahu apa jadi sama diri saya ? Bila saya tengok saja muka Honey saya rasa macam mau telan Honey hidup-hidup  , bila saya rasa belakang badan saya panas saya lah saya rasa tidak sedap hati , saya mula mau cari kesalahan Honey .”

“Dear….Saya maafkan dear , bukan apa , saya tau kenapa dear macam tu?”

Saya berdiam sekejap ? Mau bagitau kah tidak aaah? Tapi kan kamurang sebab kamu lah juga dengan ni penulis saya ada hati mau buka mata dan hati sedikit untuk tengok sama orang yang pandai , malam tu lah saya ceritakan segalanya tapi Stev cakap .” Kita berubat saja, jangan balas perbuatan orang jahat okey ??” Oh lembut juga pula hati dia biarpun dia tahu kawan dia buat .

Syukur sedikit demi sedikit ubat penawar air yang nenek bagi tu ada bagus juga , tapi kadang tu tidak juga lah , macam biasa Stev boleh lupa diri . Tapi kami akan cuba berusaha berubat dan sembayang .

Jadi kan sini saya mau ucap terima kasih lah sebab komen kamu semua yang bikin saya ketawa biar pun ada terasa , biar terasa tapi bikin buka mata saya besar-besar untuk mau tengok ,bukan mau belakangi agama tapi kita ni manusia biasa kalau pergi hospital pun doctor cakap , “tu darah tinggi kawal emosi ?” Bila badan saya berbiji-biji satu badan dikatakan “Oh itu adalah jerawat bah kan tiap malam badan saya pandai keluar panas yang susah untuk saya tafsirkan.Kalau kena buat benda macam ni ,kita kena cuba cara sekali pun untuk berubat .asal kan jangan sampai lupa Tuhan dan kepercayaan masing-masing .

Doakan saya sama suami supaya hubungan kami berpanjangan , harap dapat lah sembuh semula macam biasa ..Stev pun tidak  sudah berapa kasar sekarang ni   saya bersyukur juga benda ni cepat sedar , kalau tidak sedar mungkin juga saya masih pikul balik tu gelaran janda .hahaha !

Kamurang terima kasih sebab komen yang bagi semangat untuk cari punca masalah hubungan kami .

Doa yang baik-baik thanks follow ..

TAMAT .

SADNESS ll Where stories live. Discover now