احبه كثيرا ولكني اخاف الله

33 0 0
                                    

(الفصل العاشر والأخيرة من الجزء الأول انتظرو الجزء الثاني )
احبه كثيرا ولكني اخاف الله 🌺

محمد انت فين انت مجتش ليه في اي ياسمين الدموع نزلت منها وقلبها بيدق بسرعه حاسه بخوف رهيب.
محمد : السلام عليكم اولا.
ياسمين : برعشه في ايديها وعليكم السلام طمني عليك مين مات.
محمد : اهدي بس كده متخفيش انا كويس عمي صبحي في ذمه الله.
ياسمين : اها الحمد اللة انك بخير البقاء لله شروق عامله اي
محمد بستغرب: كويسه الحمد الله انا الفتره دي مش عاوزك تفتحي نت ركزي في مزاكرتك الامتحانات قربت وأول ماخلص هسافر علي طول أهم حاجه خالي بالك من نفسك.
ياسمين والدموع مليه عينا معقول خلاص هتسافر بلاش وخليك هنا احسن.
محمد : انتي شايفه العيشة هنا عامله ازاي استحملي سنتين بس وادعيلي ربنا يوفقني علشان اقدر اكون ليكي اب وام وزوج وكل حاجه ويلا بقا قومي نامي علشان تذوكري ألصبح تصبحي علي خير.
ياسمين : وانت من اهل الجنة.
قفلت مع محمد وبدات تستغفر ربنا وطلعت ورقه وقلم وكتبت.

فكيف تكفٌ الروح عن الروح و الروح في الروح تقيم...
وغمضت عنيها ونامت...
نروح نشوف دعاء ازاي قدرت تقنع ابوها انه يخلي ياسر يخطب.
بابا ممكن ادخل.
_ ابو دعاء : اتفضلي ياقلب بابا.
دعاء : بصراحه كده عاوزه اتكلم معاك في موضوع يخص ياسر بص يابابا ياسر مش صغير وعارف مستقبله فين ياسر عاوز يخطب فاطمه بنت الجيران البنت محترمة جدا وأدب وأخلاق مفيش بعد كده متكسرش فرحته يابابا هو جه حكالي كل حاجه هو عاوز الحلال مش احسن مايروح يمشي في الحرام ويجيب لينا مصيبه وافق علشان خاطري يابابا لو بتحبني هو الابن الوحيد متكسرش بخاطرو ارجوك.
ابو دعاء : مش عارف اقول اي بتقدري تقنعيني يامقصوفه الرقبه خلاص هكلم امك تخد منهم معاد ونروح نخطب ست فاطمة يلا عقبالك انتي كمان.
دعاء : لا قاعده علي قلبك ومربعه يلا هروح افرح الواد ياسر.
ياسر ياسر اصحي قوم.
ياسر : اي يامجنونه حد بيصاحي حد كده عبوشكلك.
انا غلطانه تصدق مش هقول ليك حاجه يلا في داهية.
ياسر : لا خلاص انتي حبيبتي هديكي شوكولاتة بس قولي
دعاء : وانا اش ضمني هات الأول.
ياسر : والله في التلاجة قولي بقا.
دعاء : مبروك يااشق ابوك وافق انك تخطب فطومه.
ياسر انصدم مش قادر يرد من الفرحه.
دعاء خافت انت ياض انت اتخرست ولا اي.
دعاء انتي قولتي اي قولي تاني كده.
بقولك ابوك وافق.
عليا النعمه انا بعشق امك.
دعاء انت اهبل ياض اوعا كده.
الله شكرا يارب اخير فطومه هتبق بتاعتي.
.......
فات ايام وياسمين راحت فرح اخو دعاء واتبسطت معاهم
وجت الامتحانات والنهارده اخر يوم ياسمين هتشوف محمد فيه.
بت يادعاء.
دعاء : امممم.
ياسمين : معقول خلصنا امتحانات بجد فرحانة.
دعاء : بقولك صح انا مسافره الفيوم هنقعد طول الاجازة هناك.
ياسمين بكل حزن : يعني انتي هتسافري انتي كمان.
دعاء : هعمل اي بابا عاوز كده يلا انا همشي علشان الحق اروح اجهز حاجتي.
ياسمين بكل حزن ماشي خدي بالك من نفسك واخدت بعضها وخرجت وراحت المكان اللي محمد شافها في قبل كدة.
قاعده بتبكي وفجأة مش قولت ليكي بلاش دموع.
بصه في الأرض انا بخير خلاص هتمشي خلاص هتسبني هنا
لوحدي خلاص هتروح.
هو انا رايح اموت وانا معرفش في اي ياسمين مالك انا قولت ليكي اني لازم اسافر علشان اقدر اكون ابنك في بيتك المهم بس خدي بالك من نفسك وملكيش دعوه بحد وانا هتابعك علي الفيس علي طول اشوف وشك بخير يااحلي صدفه في حياتي.
وفجأة ياسمين بصت لسماء ورفعت ايديها وقالت ودعتك عند اللي مابيضع عنده الوداع اشوفك علي خير.
......
كل واحد روح بيته فاتت الايام ومحمد سافر وياسمين بتطمن عليه دايما وفي كل ركعه بتفضل تدعيله.
........
فات سنة وعلى راح يتقدم لشروق امها كنت رفضه بنتي انا تاخد واحد ابو كان تاجر مخدرات لا طبعا شروق فضلت تصرخ ماما انا مش هتجوز الا علي تمام
_ انتي حره ياشروق.
جه علي واتخطب هو وشروق وعايشين احلي قصة حب.
فات 5 شهور ودخلت ياسمين تكلم محمد علي الفيس.
عامل اي انهارده معقول فاضل 5شهور مش مصدقة هانت يامحمد بجد فرحانه.
محمد : الاوزعه بتاعتي هموت واشوفها يارب 5شهور دول يخلصو بسرعه مصر وحشتني اوي المهم هكلمك تاني عندي شغل دلوقتي خدي بالك من نفسك.
قفلت معاه وهي فرحانه وقامت تصلي وفات الايام وجه اليوم اللي محمد هيجي مصر.
ياسمين كانت نايمه وفجأة قامت تصوت كابوس كابوس محمد لا.
امها دخلت عليها مالك.
كابوس تاني ياماما.
طب اشربي ميا وقومي صلي.
حاضر.
قامت من السرير اتوضيت وصلت وقاعده مستنيا محمد وقالت تفتح التلفزيون تشوف الأخبار جابت القناة الأولي وفجأه شافت خبر وحش أن في سفينه غرقت صرخت بصوت عالي محمممممممممممممممممممد
ماما ماما انا لازم اروح المنيا في اي بعدين بعدين وطلعت تجري زي المجنونه محمد موجود في السفينة الكابوس اتحقق كنت حاسه ان محمد في خطر يارب يارب انت علم بيا وصلت المينا وشافت الناس طلعه من المياه ميته وفجأة أهل محمد كلهم بقوا موجودين وهي بينهم تايهه كل ماجثه تطلع تصرخ وتروح تشوفها فضلت ع الحال 3 ايام ومفيش أخبار عن محمد كلهم فقدو الأمل الا ياسمين فضلت قاعده 3ايام في المنيا امها وابوها جم ومحدش قدر عليها تروح البيت وبصوت عالي انا مش همشي من هنا محمد جاي انا مستنيا محمد سبوني وقامت وسجدت ساجده حوالي ساعتين بتدعي ربنا ان محمد يطلع فاتت شهور وكل يوم تروح المنيا وتخد ورقة وقلم وتكتب لمحمد كل إلا في قلبها وحشتني اوي ياحبيب القلب يانور العين ليه يابحر اخدته مني طب ليه ياطري انت فين يامحمد عايش ولا ميت ارجع ليا لسه عندي يقين انك ترجع وفجأة سمعت صوت وراها.
انا جيت يااوزعه
محمممممممممممممممممممد.؟
.
صحيت من النوم علي صوت الفون لاقيت صلاه الفجر استغفر الله العظيم واتوب إليه اي الحلم ده ومين محمد ده كمان اهااا يادماغي.
كنت انا يوما ابكي علي حال قلبي اسمع أصوات في داخلي تقولي لا اهربي الي النوم ستجدي فتي احلامك🤷‍♀️💔
#بقلم #yasmeen reda♥️🌺

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Feb 12, 2019 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

احبه كثيرا ولكني اخاف الله حيث تعيش القصص. اكتشف الآن