2016
"AMMARA !"
Segala bayangan mimpi serta-merta terhapus bilamana gegendang telinganya menangkap suara jeritan yang menyeru sebaris namanya. Mata yang terasa berat dipaksa juga untuk buka. Berani dia palau suara nyaring Mak Nab? Silap hari bulan kena campak dalam perigi, tak pasal-pasal ke dunia Magika.
"Hoi, bangun lah! Matahari dah meninggi, kau masih lagi membuta. Kalau macam ni lah perangai kau, memang aku hantar Kuala Lumpur aje biar Cik Ani yang jaga kau baru kau kenal erti penyesalan," bebel Mak Nab sambil menarik selimut yang membaluti tubuh anak gadisnya.
Ammara berdecit. Pantang betul kalau ada yang mengganggu ketika dirinya sedang enak dibuai mimpi. Dia mengeluh perlahan. Mendengar nama Cik Ani saja sudah berjaya buat mata dia terbuka luas. "Ehm... mak... orang mimpi best tau tadi," rungutnya.
Pap!
Bahananya, selimut yang dipegang Mak Nab dilibas ke tubuh Ammara. Wanita tua berumur lingkungan separuh abad itu bercekak pinggang.
"Matahari dah meninggi kat luar tu, kau sibuk nak mimpi-mimpi lagi? Tau tak kawan-kawan kau datang terpekik panggil nama kau kat luar tu? Kita ni pulak sibuk membuta macam tak ada hari esok gamaknya."
Ammara garu kepala. Rambutnya yang serabai dikusutkan lagi menggunakan tangan. Pagi-pagi dah panas telinga dengar Mak Nab membebel. Dia bangun lalu bersandar di kepala katil.
"Hariz dengan Moon dah tunggu dekat luar. Dah puas mak kejut kau bukannya nak bangun. Cerita sikit dekat mak siapa yang kau mimpikan tu sampai liat sangat nak bangun?" Mak Nab mula duduk di birai katil.
Ammara senyum simpul.
"Orang mimpi orang kahwin dengan Hariz mak," ujarnya tersipu malu. Hujung rambut panjangnya diputar-putar dengan telunjuk kanan.
Mendengarkan itu, Mak Nab buat muka jengkel. Nak saja lah dia cerminkan Ammara menggunakan cermin bersaiz enam kaki. Tilik diri puas-puas biar sedar diri. Bangun pagi pun berharap sarapan sudah sedia terhidang di meja, lagikan nak bersuami. Gatal!
"Eh gatalnya kau ni... kalau macam ni lah perangai kau Ara, memang tak ada siapa pun nak dekat kau. Berangan lah sampai Si Bawang dekat luar tu tumbuh tanduk," ujar Mak Nab dan seraya itu, wanita tua itu berjalan keluar dari bilik. Tak jadi kerja dia melayan Ammara.
Ammara ketawa mengekek. Jangan sampai dia buatkan tanduk untuk Bawang, baru Mak Nab ternganga nanti. Lucu bila membayangkan kucing kesayangannya itu mempunyai tanduk.
Tangan bergerak mencari getah rambutnya di atas meja. Mulut melepas rengusan kecil. Tak lain tak bukanlah kalau Si Bawang tu yang buat lari.
Ammara melangkah turun dari katil. Tingkap biliknya yang sudah terbuka luas dijenguk. Terlihat Hariz dan Moon sedang duduk menunggunya di pangkin kayu yang terletak betul-betul bawah pokok jambu arwah ayahnya.
"Weh, korang tunggu jap tau! Aku nak mandi," laungnya.
"Sejak bila kau tahu mandi Ara?" Hariz melaung kembali namun Ammara sudah hilang dari pandangannya.
"Tak apa, orang cantik memang selalunya malas mandi," sampuk Moon selamba. Masak sangat dia dengan perangai Ammara.
"Nasib baik kau tak cantikkan Moon?" Hariz menyakat seraya tersengih lebar.
"Sampai hati kau cakap aku tak cantik eh? Kau tunggu lah aku dah besar nanti, dah habis sekolah, dah kerja, baru kau dah tak cam siapa Munirah masa tu." Moon tersenyum bangga.
Dia memang tidak cantik seperti Ammara, tapi kalau bercakap soal sikap siapa lagi baik, jauh panggang dari api dia dengan sahabatnya itu. Itu yang Mak Nab sampai berbuih mulut membebel, namun seperti menuang air ke daun keladi. Ammara punya keras kepala, kalau hantuk dekat dinding, dinding yang pecah. Bukan kepala dia.
YOU ARE READING
Dia, Aydenku (TERBIT)
RomanceTujuh tahun dianggap mati, Ayden kembali lagi. Munculnya lelaki yang dulu dia anggap hanyalah sebagai seorang 'abang' buat kali kedua membuahkan kekecewaan pada Ammara. Sedih, marah, kecewa! Itulah perasaan yang wajar dia rasakan setelah ditipu hidu...