Wprowadzenie

19 1 0
                                    

Opis powieści dla leniwych:

UWAGA DROGI ZAGUBIONY!

Zanim zapoznasz się z lekturą, zachęcam do zaznajomienia się z pojęciem czysta forma, a także z twórczością i przekonaniami filozoficznymi Stanisława Ignacego Witkiewicza "Witkacego". Gdyż to opowiadanie jest właśnie czystą formą. Ponadto tematem jest symbolika orchidei i bez niej nie zrozumiesz o czym mowa. Miłej zabawy.

Treść czystej formy także dla leniwych:

Czysta forma - koncepcja artystyczna stworzona przez Stanisława Ignacego Witkiewicza "Witkacego", wiążąca się z jego przekonaniami filozoficznymi.

1. Jaka jest rola sztuki, religii i filozofii?

Wywołać u odbiorcy uczucie metafizyczne.

2. Co to jest uczucie metafizyczne?

Uczucie odrębności wobec reszty świata, wyjątkowość własnego istnienia i kontaktu z tajemnicą.

3. Jakie zagrożenia przyniósł ze sobą wiek XX?

Utrata głębszych uczuć, mechanizacja i przyśpieszenie trybu życia oraz popularność kultury masowej.

4. Czy treść dzieła sztuki (powieści, dramatu, wiersza, sztuki, filmu) ma znaczenie?

Nie ma żadnego znaczenia, może być dowolna i nawet powinna być przypadkowa.

5. Jaka powinna być forma dzieła sztuki?

Forma powinna być dziwna, nieliniowa i bez harmonii.

6. Co ma spowodować taka forma w głowie widza?

Ma wstrząsnąć widzem i doprowadzić go do głębszych przeżyć.

7. Czym powinno się charakteryzować dzieło stworzone według zasad czystej formy?

Dzieło skonstruowane na zasadach czystej formy powinno mieć przypadkową tematykę i odrzucać następstwo logiczne, powinno być zdeformowane; powinien być widoczny brak praw psychologii, biologi i etyki.

8. Z jakimi nurtami w sztuce zrywa teoria Witkacego?

Z realizmem i naturalizmem.

9.Do czego ma doprowadzić widza sztuka teatralna oglądana w teatrze?

Do przebudzenia ze snu.

10. Na czym polega odpolitycznienie sztuki?

Sztuka nie służy jakiejkolwiek ideologii.

11. Co charakteryzuje bohaterów sztuk napisanych według zasad czystej formy?

Przeżywają oni ból istnienia, eksperymentują z kanonami smaku, gustu i zdrowego rozsądku.

12. Co jest celem teatru i jakimi środkami posługuje się teatr, aby osiągnąć ten cel?

Cele teatru jest drażnienie widza, prowokowanie i stąd często pojawia się język potoczny i wulgarny. Dość istotną rolę odgrywa erotyzm.

Symbolikę orchideii musisz już sobie sprawdzić sam. Dodam jeszcze tylko iż jest to praca napisana na zajęcia z polskiego, czyli dosyć spontaniczny twór. Niestety Witkacy jako iż pisząc sięgał po alkohol i narkotyki, a ja nie miałam ich pod ręką, z pewnością nie będzie to do końca czysta forma. Zapraszam do kolejnego rozdziału.

OrchideaOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz