هى طفله فى نظره تصرفاتها طفوليه يعيش فى البحار ( القبطان ) كما تلقبه تغار عليه كثيرا ليس لها غيره و هو أيضا عاشوا معا بعد وفاة والديهم فى حادث سقوط طائره .. ابنته كما يلقبها اليوم هو موعد عودته و صوتها يغرد كالعصفور وهى ترتب غرفته التى حرمت على الجميع الدخول إليها هى فقط من يحق لها الدخول الى غرفته لتسمع صوت السياره و تخرج مسرعه و كادت أن تسقط على الدرج لتجد من يحتضنها قبل سقوطها يكاد يقسم أنه يسمع دقات قلبها السريعه لتنظر فى عيناه كثيرا كالمغيبه ليحملها ويدور بها وسط صرخاتها وصوتها الذى يذهب عقله منه ...........
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
الفصل الأول 🌷🌷
🌹🌹🌹🌷🌷🌹🌹🌹
فارس بضحك : إهدى يا مجنونه بتصرخى ليه ........
عشق : وحشتنى و إتأخرت على ميعادك المفروض كنت رجعت من أسبوع فين التقرير بقى ..........
فارس : ههههه مفيش فايدة معاكى أنا مكلمك قبل يومين و قولتلك إن كان فيه عطل فى السفينة ده سبب التأخير .......
عشق بدموع : غصب عني أنا ماليش غيرك الوقت و إنت عارف خوفت عليك مش بإيدى ..........
فارس قعدها على رجله و ضمها و مسح دموعها و ملس على رأسها و عينه فى عينها .........
فارس : حبيبتي متخافيش أنا وعدتك إنى مش هبعد عنك أبدا ثقى فيا ........
عشق : عارفه لكن مش سهل يا فارس بعد بابا و ماما معنديش حد بعدك .......
فارس : اطمنى و قولى قضيتى الفتره دى إزاى لوحدك من غيرى ..........
عشق : من الجامعه للبيت و أوقات كنت بروح النادى ألعب تنس بس ........
فارس وقف بغضب مسك أيدها أوى و هى خافت منه ........
فارس : لعبتى تنس مع مين مش منبه عليكى مفيش تعامل مع أى شخص غيرى و لا غبت شوية قولتى أقضى يومين .....
عشق بصدمه : إنت بتقول أيه مستحيل أفكر كده إنت عارف انى مش بحب حد غيرك أه روحت وفكرت ألعب بس مقدرتش لانك مش موجود ( بدموع ) أنا محافظه على نفسى كويس علشان لما نتجوز إزاى تشك فيا و فى حبى بعد إذنك .............
صعدت لغرفتها تبكى بشده من طريقة تعامله معها .. أما هو جلس ينظر لصورة والده و عمه ليتذكر مهاتفته الاخيرة معهم حينما طلبوا منه الاهتمام بها و حمايتها من أطماع خالها الذى يريد سلب حقها منها و السيطرة عليها ........
💔 فلاش باك 💔
والد عشق : إسمعنى كويس يا فارس جمال عاوز يستولى على نصيب عشق أوعدنى تحميها منه لانه شايف إن نصيب والدتها حقه لوحده ........
فارس : إطمن يا عمى عشق فى عنيا و مش هسمح لأى واحد يقرب منها أوعدك و بعدين كلها يومين و ترجعوا علشان نتجوز بقى أنا تعبت سنين كتير و أنا منتظر اليوم اللى نجتمع فيه سوا أنا و هى ........
والد عشق : بإذن الله ربنا ييسر الامور كلها يومين ( بضحك ) وبعدين مستعجل ليه اصبر بكره تجننك أكتر ........
فارس : هى هتجننى أكتر من كده حرام ..........
🌸 نتعرف على الابطال 🌸
فارس : ٣٠ عام تخرج من الاكاديميه البحريه ليعمل فى احدى الشركات الخاصه يمتلك جاذبيه خاصه الجميع يريد التقرب منه لكن ليس فى قلبه مكان أخر سوى لعشقه فقط يمتلك شركه فى استيراد الاخشاب و يديرها صديقه المقرب حمزه ..........
عشق : ٢١ عام تدرس فى كلية الالسن تمتاز برقتها و هدؤها متفوقه فى دراستها .........
محمد : صديق فارس ٣٠ عام خريج تجارة استمرت صداقتهم رغم اختلاف دراستهم فى الجامعه ........
منى : ٢١ عام ابنة خال عشق و لكنها تحبها و فى نفس الجامعه أيضا .......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
فى فيلا صغيرة يجلس فى غرفة مكتبه لتدلف إليه زوجته بغضب .......
مها : أنا مش فاهمه لأمتى هتفضل ساكت كده .........
جمال : عاوزه أيه و ليه الغضب ده كله .......
مها : بنت أختك و لا نسيت حقنا اللى عندها الشركه هتتصفى و أنت قاعد تتفرج .......
جمال : المحامى رفع قضيتين أعمل أيه أكتر من كده إتكلمى ..........
مها : بنت أختك لو اتجوزت فارس مش هنقدر نرجع حاجه .........
جمال : هههههه متقلقيش أنا مجهز مفاجأة لهم هتدمرهم ........
مها بانتباه : مفاجأة أيه .......
جمال وقف وقرب منها همس فى أذنها : إصبرى و هتشوفى بنفسك فارس هيطردها بنفسه و مش هتلاقى غيرنا وقتها و هنا بقى مش هوصيكى ........
مها : أتمنى فعلا نفسى أكسر غروره ......
كان فيه شخص سمعهم و هرب بسرعه قبل م ينتبهوا لوجوده .. صعدت لغرفتها تبكى بشده ف والديها يريدوا تدمير صديقتها و لكن ماذا تفعل ؟
ظلت تفكر ليظهر هذا الشاب فى خيالها و تبتسم بشده متذكره ماحدث فى النادى أثناء جلوسها مع عشق .......
[ يجلسون و يتسامرون لتهتف بيان .....
منى : أنتى أكيد مجنونه يعنى عاوزه تروحى الحفله من غير فارس م يعرف .......
عشق بتذمر : فيها أيه يعنى وبعدين هو مش راجع الوقت تعالى معايا بقى ......
منى : عنيدة و هتضيعى نفسك ......
عشق : خلاص بقى خليكى رايقه هنروح اتفقنا ........
منى : طيب هروح أغير الهدوم و نمشى اليوم ممل و طويل ........
عشق بابتسامه : ماشى متتأخريش .....
منى ماشيه بتضحك فجأة خبطت فى شخص ماشى التفتت له بغضب و مشى و سابها راحت غيرت و رجعت ل عشق و لاقيتها واقفه مع واحد قربت و اتصدمت لانه كان اللى خبطها قربت منهم ......
منى : على فكره إنت شخص قليل الذوق و مش محترم .......
محمد : ليه الغلط يا أنسه الوقت ......
منى : لانك لانك .........
سكتت و أخدت شنطتها و مشيت وسط تعجب عشق و محمد وبعدين عشق قعدت تتكلم مع محمد شوية و وصلها للفيلا ......
منى نفضت الفكره من رأسها و قررت تحكى ل فارس كلام والدها و والدتها و نامت من إرهاقها ............
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
عند فارس فكر يصالح عشق بس تراجع وطلع اوضته حاول ينام بس معرفش ..
عشق قعدت تعيط على السرير و الباب خبط و اتفتح و كان فارس واقف معاه شنطه كببرة و بوكيه ورد 💐💐 علشان يصالحها .. ابتسمت له و حضنته أوى و أخدت الشنطه دخلتها أوضتها و الورد كانت شيلاه و نزلت مع فارس و شافت طاوله فى الجنينة عليها شمع و عشا رومانسي قعدوا يتعشوا و اتصالحوا ورقصوا على أغنية
https://youtu.be/iDYipuRc-Ss
وقضوا سهرتهم سوا و كانوا قاعدين على أرجوحه ولاحظ هدوءها لاقاها نامت شالها و طلعها أوضتها و غطاها و قبل رأسها و خرج على أوضته ...
تانى يوم الصبح صحيت كلها نشاط و أدت فرضها و نزلت فطرت هى و فارس و وصلها الجامعه رغم اعتراضها لانها كانت عاوزه تقضى اليوم معاه نزلت و هو طلع ظرف وصله الصبح فتحه و شاف ..........يتبع
#عشق_الفارس
بقلم زهرة الجورى