BAB 17 - BANTUAN TIBA
Di Aras 2 (Musim Panas)
“Jika ‘mereka’ boleh dijinakkan, adakah ‘penjaga’ lain turut begitu?” fikir Ismail Razak.
Mereka yang dimaksudkan ialah ‘penjaga’ di aras dua.
“Ed teringin nak berjumpa dengan Akitty dan Bbetty. Begitu juga dengan Gama dan Coolaf. Agak-agaknya, mereka pun jadi macam ni ke?” luah Shasya Edrina.
Tangannya sedang mengusap tubuh serigala berkepala tiga yang dibuai mimpi.
“Terima kasih kerana masih mengingati kami, wahai manusia,”
Terbeliak mata Ismail Razak dan Shasya Edrina apabila mendengar suara yang gerun. Tangan Shasya Edrina berhenti bergerak manakala Ismail Razak terus bangun dan menarik isterinya supaya berdiri di belakangnya.
Mereka perlu berhati-hati. Jarak dijauhkan sedikit dari pemilik suara gerun tadi. Mata mereka menatap mata Comel 1 yang turut memandang mereka.
“Jangan risau. Saya tidak terkena racun itu. Saya hanya berpura-pura supaya mereka tidak akan mengapa-apakan kalian, termasuklah dua manusia yang berada di dalam lubang pokok tadi,”
Terkesima mereka berdua. Maksudnya, Comel 1 sudah menyedari kehadiran Siti Syazanah dan Nik Akhil?
“Adakah kamu tahu punca sehingga menyebabkan Comel 2 dan Comel 3 hilang kawalan?” soal Ismail Razak sambil mengubah posisi tubuhnya menjadi lebih tenang.
“Semasa kami mengawasi tempat ni, secara tiba-tiba ada lembaga putih menghulurkan sekuntum bunga yang berwarna merah tua pada wajah kami. Secara tiba-tiba, mereka menjadi hilang kawalan. Disebabkan enggan menjadi begitu, saya berpura-pura turut hilang kawalan. Tidak lama selepas itu, tubuh kami pula semakin mengecil dan selalu berasa penat,” cerita Comel 1 sambil memandang ‘adik-beradik’nya yang masih tidur.
“Mana lembaga putih tu, Comel 1?” gelisah Shasya Edrina.
“Saya pun tak pasti. Selepas melihat kami hilang kawalan, ‘mereka’ pun menghilang di lubang pokok yang kalian berjumpa dengan kami tadi,”
“’Mereka’?!” serentak Ismail Razak dan Shasya Edrina.
“Ye. Lembaga putih tu ada tiga…,” percakapan Comel 1 terhenti apabila Comel 2 dan Comel 3 terjaga.
Secara tiba-tiba, Comel 2 dan Comel 3 menyerang Shasya Edrina dengan berniat untuk memakannya. Tindakan pantas Ismail Razak yang menarik lengan isterinya berjaya mengelakkan gadis itu menjadi mangsa.
‘Penjaga’ itu cuba untuk bangun namun seperti ada sesuatu yang menghalang pergerakan mereka. Serentak mereka menoleh ke arah Comel 1. Ternyata, Comel 1 sedang mengawal kaki dan tangan tersebut.
Leher dan telinga Comel 1 digigit mereka tanpa belas kasihan.
“Argh !” meraung kesakitan Comel 1.
“Jangann !!” menjerit Shasya Edrina sambil mengalirkan air matanya.
Pasangan itu sudah jauh dari makhluk gerun tersebut.
“Raz, lepaskan Ed! Comel perlukan bantuan kita,” meronta Shasya Edrina apabila tubuhnya dipeluk erat oleh suaminya.
“Bahaya kat sana, sayang,” pujuk Ismail Razak.
Matanya teralih pada belakang isterinya.
“Raz, Comel sedang panggil kita tu. Mari kita pergi bantu mereka,” teresak-esak gadis itu.
YOU ARE READING
[C] Adventure to the Strange World 2
Adventure~Sambungan daripada cerita 'Adventure to the Strange World' aka 'Pengembaraan Ke Alam Aneh' Selepas 5 tahun berlalu sejak masuk ke alam aneh, Siti Syazanah, Nik Akhil, Shasya Edrina, Ismail Razak, Nur Halimah dan Tengku Ehsan menjalani kehidupan mer...