Vraag 1

29 12 4
                                    

Geef aan hoe jouw verhaal of pleidooi geplaatst kan worden in het spectrum dat loopt van antropocentrisme naar ecocentrisme. Hoe kan de relatie tussen mens en niet-menselijke natuur hier worden geduid? Gebruik een of meerdere termen uit het hoorcollege eventueel aangevuld met termen die jij beter vindt passen.

De relatie tussen mens en niet-menselijke natuur in mijn verhaal valt het beste te omschrijven als een rentmeesterverhouding.

De vier grondhoudingen wat betreft de relatie tussen de mens en niet-menselijke natuur vallen grofweg op te delen in drie onderdelen. Het eerste onderdeel is de scheiding tussen mens en natuur; wordt de mens gezien als onderdeel van de natuur, of als iets dat er los van staat? Het tweede onderdeel omvat de hiërarchie tussen mens en natuur indien ze gescheiden zijn; staan ze naast elkaar, of staat de mens boven de natuur? Onderdeel drie gaat over de houding van mens tegenover natuur als de mens boven de natuur staat; mag de mens doen met de natuur wat zij wil, of heeft zij een verantwoordelijkheidsgevoel en moet zij de natuur bewaren voor iets of iemand anders? (Schouten, 10)

Het lijdt geen twijfel dat mens en natuur van elkaar gescheiden zijn in de Oostvaardersplassen. Niet alleen op abstract niveau, maar ook met letterlijke grenzen. De natuur bevindt zich binnen de hekken, de mens erbuiten. Daarnaast is er in de Oostvaardersplassen sprake van een hiërarchie; de mens staat boven de natuur. In een wereld waarin ecokritiek een grote rol speelt, hebben we een ideaalbeeld waarin mens en natuur gelijkwaardig zijn. Dat is echter niet hoe het er in de Oostvaardersplassen aan toe gaat. Door allerlei ingrepen (zoals bijvoeren en afschieten) is het duidelijk dat de mens een machtspositie heeft ten opzichte van de natuur. Als laatste heerst er wel een verantwoordelijkheidsgevoel bij de mens rondom de Oostvaardersplassen. Alle ingrepen worden ondernomen met het idee de natuur in stand te houden.

Deze combinatie van factoren maakt dat de situatie bij de Oostvaardersplassen het meeste weg heeft van een rentmeesterverhouding. (Schouten, 10) Aangezien mijn verhaal gebaseerd is op gebeurtenissen die daadwerkelijk plaats hebben gevonden of waarschijnlijk plaats zullen vinden, is deze rentmeesterverhouding dus ook van toepassing op mijn verhaal.

Kerst in huize DierenliefhebberWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu