Dünyanın ilk bilgisayar oyunu Bill Gates ve Neil Konzen tarafından yazılan ve o zamanın bilgisayar teknolojisine göre geliştirilen Donkey.bas uygulamasıdır.
IBM, 30 yıl önce ilk kişisel masaüstü bilgisayarı IBM 5150'yi duyurmuştu. MicrosoftBASIC yazılımı altında çalışan bilgisayar, beraberinde de ilk bilgisayar oyununu da kullanıcılara sunuyordu. Donkey.bas oyunu, 1981 yılında o zamanın teknolojisinde ilk bilgisayarlar için PC DOS işletim sistemi için 8 bit olarak tasarlanmış bir oyun olarak bilgisayar ile birlikte geliyordu.
Donkey.bas günümüzdeki bilgisayar oyunlarına göre çok farklı,o döneme göre haliyle piksellerden oluşan bir yarış oyunu. Günümüzde olan araba oyunlarının de öncüsü olmuştur.
Bilgisayar oyunları bilgisayarın güzel yanlarındandır. Canınız sıkıldığında yapacak birşey yoksa bilgisayar oyunlarına başvurulur,dünya da oyunlar bağımlılık haline gelmiştir son günlerde "TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI" Adı altında projeler başlatılmaya başlandı.
Her evde artık internet bulunmakta,internet sayesinde oyunlar yüklenebiliyor ve artık cd dvdlere ihtiyaç duyulmuyor.Bilgisayar oyunları da kendi içinde bölünüyor;
First Person Shooter (FPS), Real Time Strategy (RTS), Role Playing Game (RPG), Adventure, Action, Platform, Simulation gibi yabancı terminolojide yer alan genel oyun türleri, oyunların genel türünü ifade ederken; bunların Third Person Shooter, Japanese Role Playing Game (J-RPG), Western role Playing Game (W-RPG) gibi daha adını saymayacağım kadar alt türleri de mevcuttur. Hatta günümüzde sektör o kadar çeşitliliğe gitmiştir ki, türlerin karışımından oyun türleri yaratmışlardır, Action-Adventure gibi. Öncelikle bu tür oyunların ne anlama geldiğine bir bakalım.
First Person Shooter (FPS): Bu tip oyunlar, karakterin gözünden oyunun dünyasına baktığımız türe mensuptur. Türkçe'de birinci şahıs vuruş oyunu da diyebiliriz. Ancak bu tarz Türkçeleştirme çabaları genelde ters teper ve oyuncular orijinal halini kullanmaya devam eder. En güzel örnek Call of Duty serisidir. Genelde elimizde bir silah ile yıkım yarattığımız, önümüze geleni vurduğumuz bir türdür aynı zamanda.
Real Time Strateji (RTS): Kısaca gerçek zamanlı strateji diyebileceğimiz bu tarz oyunların da atası sanırım Dune, Warcraft ve Command & Conquer gibi oyunlardır. Size verilen bir haritada var olan kaynakları en iyi şekilde yöneterek, ekonomik ve askeri yönetim arasında denge kurarak karşınızdaki rakibi yenmek için çaba sarf ettiğiniz oyun türüdür. Ordularınız ve işçileriniz ise, harcadığınız kaynakları üretmek için emrinizdedir.
Turn Based Strateji (TBS): Sıra tabanlı oyunları strateji oyunlarından ayıran en büyük özellik, yapacağınız hamleleri size verilen süre içinde (bu süre kısıtlaması olmadan da olabilir) planlayıp, birimlerinize vereceğiniz emirlerden sonra, sıranın rakibinize geçmesi şeklindedir. En ünlü oyun da Civilizations olsa gerek. Total War serilerinde olduğu üzere ana haritada sıra tabanlı, savaş alanında yarı gerçek zamanlı olarak oynanabilen oyunlar da vardır.
Role Playing Game (RPG): Rol yapma oyunu da diyebileceğimiz bu tür aslına bakarsanız her oyunun içinde biraz var. Çünkü her oyunda verdiğimiz kararlar, gerçekleştirdiğimiz eylemler hep bizim hamlelerimiz neticesinde ortaya çıkan olaylar. Ama bu tür başlığına giren oyunlarda, yönettiğimiz karakterin sadece verdiği kararlar değil, gelişiminden tutun, görünüşüne kadar kararları biz veririz. Kimi oyun o kadar ileri gitmiştir ki, oyun içinde bir karakteri sevip, sevmeyeceğimizden, birisi ile konuşurken vereceğimiz cevaplara kadar her şey bizlerin parmakları ucundadır.
Adventure: Kısaca macera türündeki oyunlardır ve herhalde en eski türlerden birisi de budur. Bir zamanlar şimdiki görselliği bırakın, text adventure oyunlarla, sadece yazılı olarak oynan oyunlar vardı. Bu tür yapımlar sizi maceradan, maceraya taşırken gizemlerin nasıl çözüleceğini, içinden çıkılmaz bir durumda iken, kurtuluş yolunu ya cebinde taşıdığı bir kurtçukla, ya da inanılmaz bir hamle ile sunar. Grim Fandango, Sanitarium, Broken Sword, Syberia gibi oyunlar, türün en önemli örnekleridir.
Simulation: Bu tarz oyunlar da diğer türler gibi düşüşe geçenlerden. Uçaklardan tutun, otomobil oyunlarına kadar birçok örneği artık geçmişte kalmış bu türe artık pek ilgi kalmadı gibi. Eskiden sadece bir araca yönelik simülasyon oyunları mevcutken, artık onlarcasını bir arada kullanacağınız simülasyonlar var. Çoğu zaman 109 tuşlu klavyemizin yönetmeye yetmediği bu oyunlarda shift ve ctrl ile yapılan kombinasyonlarla durum kurtarılıyor. Türde çok ciddi bir altyapı mevcut ve öğrenme eğrisi çok dik ve bu tarz oyunları oynamak için kendinizi oyuna adamanız gerekmekte.
Oyun türleri gün geçtikçe artmakta ilerleyen yıllarda bakalım daha neler göreceğiz.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Nedir Bu Bilgisayar ?
Ficción GeneralBilgisayar icat edildiğinden beri dünyada büyük değişimlere yol açmıştır. Bir ev kaplayacak bilgisayarlardan cebimize kadar küçülen yada sadece masanızın üstüne sığabilen bilgisayarlar geliştirildi. Bilgisayar her alanda kullanılmaya başlandı, iş se...