40

1K 123 61
                                    

Haneul lap bibir dia laju dan mula buka paip singki.

Apa benda yang dah jadi dengan aku ni.

Darah yang penuh dekat singki tadi mula hilang bila Haneul bilas dengan air laju.

Aku pejamkan mata bila dada aku berdenyut kuat. Sakit.

Teramat sakit.

Aku pusing belakang untuk pandang pintu tandas Daniel.

"D-daniel.."panggil Haneul lemah.

Daniel kerutkan muka dia bila rasa macam ade orang panggil dari luar.

"Eo? Nugu?(siapa tu)"

Aku tekan bahagian dada aku.

"A-aku keluar kejap..J-jaga kedai weh.." Kata Haneul dan mula jalan keluar dari tandas.

Daniel pam tandas dia dan mula buka pintu.

"Dia nak pegi mana?" Daniel garu sikit kepala dia dan pandang Haneul yang jalan ke kereta depan kedai.

Daniel angkat bahu dan jalan kedepan sikit arah singki untuk cuci tangan.

Membulat mata dia bila nampak kesan darah.

***

Klinik

"Kandungan awak sihat macam biasa..tapi Puan.." perlahan-lahan mata Doctor Kim yang berumur itu pandang Haneul redup.

Haneul diamkan diri untuk relax,cuma pandang lantai biasa.

"Maafkan saya Puan.."

"...Ade ketumbuhan cancer pada jantung awak. Cancer dah tahap 3, saya harap awak tabah Puan Haneul.."

Aku tergamam. Perlahan-lahan airmata aku jatuh pandang mata Doctor Kim.

"B-betul ke ni Seonsaeng-nim(Doctor)?" Menggeletar tangan Haneul.

Doctor Kim mengeluh perlahan dan usap tangan Haneul lembut. Baginya, Haneul dah macam anaknya sendiri.

"Puan Haneul, saya tahu berat kamu nak terima semuani tapi apa yang saya jelaskan tadi, semua betul. Tiada apa yang ditipu" Jujurnya.

Aku tekup mulut, tak percaya dengan apa yang aku kene hadap. Lagi.

Cancer jantung💔

"Tolong jaga pemakanan kamu. Peluang untuk melahirkan anak kamu sangat tipis kalau penyakit kamu lebih menguasai diri kamu. Saya mintak maaf"

Haneul lap airmata dia dan kembali pandang Doctor Kim redup.

"Boleh saya mintak tolong sikit Doctor?"

Doctor Kim pandang Haneul sayu,kesian tengok keadaan Haneul.

Dia angguk perlahan.

"Tolong rahsiakan perkara ni pada semua orang. Saya harap kita berdua je yang tahu"

"Tapi Puan, perkara ini sangat serious. Tuan Tae—"

"Saya merayu,tolong jangan bagitau dia"

***

STUPID FRIEND| K.T.HWhere stories live. Discover now