Hardy mengeluh perlahan. Selesai sudah majlis perasmian untuknnya sebagai pengarah baru untuk Zuber Uthman Travel Sdn Bhd. Disebabkan dia anak sulung pastu tunggal pulak. Terpaksa dia menerima tugas itu dan mengorbankan impiannya untuk menjadi peguam.
Hardy memasuki perkarangan teratak yang menjadi tempat suka dan duka sebuah keluargaan."Assalamualaikum." Ucap Hardy kepada seisi keluarga yang bersiap untuk ke surau. Terus dia menyalami ibu dan ayahnya. Adik angkatnya Alya hanya diberikan senyuman nipis. matanya sekilas memandang jam tangannya. 7.05 malam. "Ayah Fateh naik dulu."
"Kejap Fateh. Ayah nak cakap sikit. Ayah harap kamu dapat pegang amanah ini dengan baik. Ayah bukan larat sangat sudah masanya kamu pula ayah serahkan pada kamu. Buat demgan baik ya ayah hanya boleh harapkan kamu." Ayahnya menepuk bahu Hardy sambil memeluknya.
"Baik ayah. Doakan Fateh ya?" Hardy menyambut pelukan ayahnya"Ayah dah nak gerak ni. Cepat siap." Ayahnya melepaskan pelukan
Hardy hanya mengangguk. Ibunya Maryam dan Alya yang berumur 25 tahun hanya menghantar Hardy dengan pandangan sahaja.
***
"Orked Emelda Binti Syed Hamzah!!" Uminya sudah berdiri dihadapan pintu sambil mencekak pinggang.Aku yang baru mengunci pintu terpegun kaku melihat umiku. Scary gile dengan muka berbedak sejuk, berbaju kelawar dan yang paling menyeramkan ialah kepala abahku ada terselit disebelah umiku. Mesti orang pelik pakai bedak sejuk sesenja ni. Dan comfirm lepas ni berdas s
Das umi bagi kat aku"Kenapa balik lambat bukan kamu habis kerja pukul 5 ke. Tak tahu ke sekarang pukul berapa? Pukul 7!!. Tak elok anak dara balik senja senja macam nieee. Tak elokķkkk." Umiku memulakan tembakan peluru perpandu gred 44
"Tadi hujan umi Orked parking jauh lepas tuh jalan sesak tadi." Aku mengaru kepala. Belum selangkah aku didalam rumah dah kena macam macam. Dari umi meneruskan bebelan terhormat dia baik aku ambik langkah berjaga jaga
" umi tadi kan umi kate anak dara yang cantik ni, yang baik ni, tak boleh balik senja. Ni Orked tak jejak rumah lagi. Orked masuk dulu ya?. Assalamualaikum." Dengan penuh keayuan Sumber ayu..
" waalaikumussalam.pergi mandi ,makan . Abah nak ni surau jumpa menantu lagi bagus." Abah ingin menuju ke motor Vespanya.
"Whatt! Abah, kakakkan dah ada Ridhwan tuh. Sampai hati abah melukankan cinta yang sudah lama berputik." Aku membuat muka terkejut, sedang itu aku tahu apa yang ayah aku nak cakap. Saja buat buat tak faham. Calon untuk aku mu tauu! . Matilanakk."Apa kamu merepek ni, dah pergi masuk, abah pergi dulu jaga rumah jangan buat parti kat rumah ek."
Aku dan umiku terus menyalami abahku. Tidakk!! Aku masih kanak kanak riang untuk menerima semua ini.
Aku mencicit masuk kedalam bilik. Selesai mandi aku bergerak kedapur. Umi dalam bilik rasanya. Mata aku melilau mencari pingan selepas melihat lauk diatas meja. Ya ampunnn. Sedang aku mencedok nasi , tiba tiba aku terdengar bunyi burung hantu. Oh! Jangan takut itu Prada burung hantu peliharaan kakakku MELATI EMILIA. Stres jugak aku dengan manusia ni. Manusia ini ialah seorang vet. Doktor haiwan berilmiah sehinggakan semua haiwan di nak bawak masuk rumah.
Pernah sekali dia pergi angkut ular sawa balik. Satu rumah merajuk dengan dia. Haha. Jangan risau dia ada lesenAku menyangkung dihadapan sangkar besar di dalam bilik yang dikhaskan untuk segala haiwan haiwan pelik berhampiran dapur. Sekilas aku lihat bekas makanannya. Kosong.
YOU ARE READING
Cinta Untuk Yang Terakhir [SLOW UPDATE]
Ngẫu nhiênkisah dua sejoli yg tak pernah nak ngam "tapi ngam juga akhirnya kan?"-Hardy fateh "Acahhhh!!"-Orked Emelda *tak tahu la author nak cakap😂*