Murid Baru

154 7 0
                                    

"Jangan lupakan aku ye"

*RING RING RING*

Kedengaran bunyi jamku berbunyi.

"Huahhh dah pukul 8 rupanya....EHH PUKUL 8?! ALAMAK AKU DAH LAMBAT KE SEKOLAH !!"

Aku dengan pantasnya menyiapkan diriku kesekolah.

"Kak Eli taknak sarapan ke ?"tanya ibuku

"TAKNAK ELISA DAH LAMBAT !"

Aku mengayuh basikalku dengan laju sekali.

"Kalau aku lawan dengan pemain basikal Malaysia ni tentu aku menang." Bisik hatiku sambil ketawa.

Setelah sampai ke sekolah aku segera mengunci basikalku di tempat yg disediakan. Jam menunjukkan sudah pukul 8 : 30 pagi lalu aku masuk ke kelas .

"OHAYOH !" (Yang bermaksud selamat pagi dalam bahasa jepun)

Cikgu Hanni dan murid-murid lain memandangku. Aku masuk ke kelas dan berlakon tiada apa-apa yang terjadi.

"Elisa ! Duduk di luar sekarang! "
Jerit cikgu Hanni

Murid di kelas itu gelak terbahak-bahak kerana perangaiku. Aku duduk di luar sambil menguyah gula-gula getah yang ku bawa. Tiba-tiba aku ternampak seorang lelaki yang sama usia denganku masuk ke kelas aku.

"Elisa kamu boleh masuk sekarang"

Aku melangkah kakiku ke dalam kelas lalu memandang lelaki itu.

"Hai saya Sam " kata murid baru itu yang sedang memperkenalkan dirinya.

"S-sam?" Tanyaku.

"Uhh ye?" Jawab murid baru itu.

Air mata mula membasahi pipi ku. Aku berlari ke belakang sekolah kerana ingin menangis. Aku menangis teresak-esak apabila teringat kenangannya bersama Sam. Tiba-tiba seorang lelaki memberi tisu untukku.

"Nah ambik tisu ni, lap sikit hingus kau geli aku" kata lelaki tersebut.

Aku memandang ke atas.

"Lah kau rupanya! Aku ingat siapa tadi"

"Hadoiii" jawab Khairul.

( Khairul merupakan kawan rapat aku, kami jumpa masa darjah 2 , soo masa aq susah senang dia always ada untuk aku , kalau korang nak tahu Sam ni popular tau )

"Asal kau ikut aku"

"Sebab aku sayang kau lahh" jawab Khairul sambil gelak.

"Tak lawak"

"Tak.. tadi kau kan lari so aku kejar kau la , mane tahu nanti kau jatuh longkang pastu patah kaki ke.."

"Ala cakap jela kau risau"

"Ish kau ni, dah jom la masuk kelas"

*Ting Tong*

Kedengaran bunyi loceng yang menandakan sudah habis waktu sekolah.

"Weyh Elisa harini kau kene kemas kelas"

"Ala seriousla" jawab aku dengan nada sedih. "Hmmpj yorla aku buat" jawab aku lagi.

Setelah habis kemas kelas aku terus ke perpustakaan untuk menyimpan buku yang sudahku pinjam. Setelah sampai di perpustakaan, aku berasa hairan kerana lampu dan kipas masih terbuka. Aku mengintip untuk memastikan tiada apa apa. Aku ternampak Sam yang terlelap dia sebelah tingkap lalu aku pergi ke arah dia dan mengejut dia.

"Sam bangun.."
"Bangun wey.."
"WOI BANGUN"  jerit aku.

Khairul masih tidak bangun. Aku duduk di sebelah dia dan memandang muka dia..

"Hmm kau memang macam dulu, sekali tidur memang tak boleh bangun...wey kau ingat lagi tak janji kau? Hmm mesti tak ingat sebab dah lama." Aku membelai rambutnya dengan lembut.

Lalu Sam tersedar dan memegang tanganku dengan erat.

"Elisa?" Tanya Sam.

Aku berasa cemas seketika apabila dia memegang tanganku.

"Uhh ye ?" Jawabku.

"Kau Elisa kan ?!" Jerit Sam.

"Uhm ye"
"Kenapa ?."Tanya aku.

Lalu Sam memeluk ku dengan erat.

"Eh eh apa yang kau buat ni" jawab aku dengan perasaan yang malu.

"Akhirnya aku jumpa kau , Elisa. "

"Kau ingat aku?"

"Mestilah ingat! Aku bukan pelupa lah"

*Pam pam pam*
Kedengaran bunyi tapak kaki menuju ke arah perpustakaan.

"Weyh Elisa lamanya kau kemas ke-" sebut Khairul dengan nada yang perlahan.

Khairul berasa sangat sedih apabila ternampak Sam memeluk Elisa.

"Aku rasa ada orang tengoklah Sam"

"Ish mana ada ..biarlah aku lepaskan rindu kat kau" jawab sam dengan nada yang perlahan.

"Dahla aku kena balik.. jangan lupa tutup lampu dengan kipas , bye" jawab ku

Aku pulang ke rumah dengan menaiki basikalku.

"Mak , Elisa dah balik"
"Mak?" Tanya aku.

Aku ternampak surat diatas meja.

*Mak dan adik kamu pulang ke kampung untuk sementara kerana nenek kamu sakit, nanti belilah makanan kat kedai*

"Yorla" bisik hatiku.

Jam menunjukkan pukul 5 petang. Aku berasa sangat bosan. Aku ke rumah Khairul untuk bermain permainan video.

"Ahh dah pukul 9:00 malam dah" kata aku

"Tulah dok khusyuk sangat main games" jawab khairul.

"Aku mana perasan, dahla bye aku balik dulu"

"Esok pagi aku jemput kau ngan kuda pergi sekolah" kata Khairul sambil gelak.

"Eee ada ada je kau"
"Dahla jumpa esok, tata"

Lebih Dari Kawan ?Where stories live. Discover now