"Tuutteko koulujen loppuna Inarin bileisiin?" Daniel kysyy innoissaan istuessaan käytävän sohvalle. Pepin kasvot alkavat hehkua. Emma puree huultaan ja alkaa punnitsemaan vaihtoehtoja.
"Tietysti tullaan!" Peppi ilmoittaa.
"Hei, sä et voi puhua mun puolesta", Emma valittaa ja pyöräyttää silmiään. Aamos saapuu paikalle ja istuu Emman viereen.
"Mistä te puhutte?" poika kysyy ja kietoo kätensä Emman ympärille. Emma saa kylmiä väreitä, kuten aina kun poika kosketti häntä.
"Inarin bileistä. Aiotko mennä?" Daniel selittää tilanteen.
"Tottakai!" Aamos vastaa ja kääntää katseensa Emmaan. "Entä sä?"
Emma miettii vastausta. Vanhemmat eivät todellakaan antaisi tytön mennä juhlimaan ysiluokan loppua Inarille. Toisaalta, Emma on nuori eikä kaipaa vanhempiensa mielipiteitä.
"Kyllä mä varmaan", kiharapää lopulta vastaa ja hymyilee pojalle. Aamos vastaa hymyyn ja suutelee nopeasti Emmaa.
"Hankkikaa huone!" Joona Aamoksen luokalta huutaa kävellessään porukan ohi. Nelikko räjähtää nauruun.
"Okei, pitää mennä tunnille", Emma ilmoittaa ja nousee. "Mitä teillä on?"
"Matikkaa", Peppi sanoo ja huokaisee.
"Ruotsia", Aamos ja Daniel sanovat yhtäaikaa ja nousevat seisomaan.
"Okei, mulla on bilsaa nii Peppi tuutko samaa matkaa?"
"Juu."
Porukka jakaantuu kahteen osaan ja lähtee kohti luokkiaan.Ihmisbiologia jatkuu edelleen. Aiheena ovat nyt hormonit. Emma kirjoittaa lyriikoita vihkonsa sisäkanteen eikä edes vaivaudu enää kuuntelemaan mitä opettaja sanoo. Onnekseen häneltä ei kysytä mitään tunnin aikana.
"Lukekaa kappale läksyksi!" opettaja sanoo ja oppilaat matelevat käytävälle. Kaikki ovat puoliunessa tunnin jälkeen, joka on Emman mielestä hieman huvittavaa. Käytävällä odottaa Peppi, joka näyttää olevan omissa maailmoissaan.
"Moi", Emma sanoo ja ottaa Pepin käsikynkkään.
"Moi", Peppi vastaa ja lähtee kävelemään. Tytöt kävelevät käsikynkässä samaan tahtiin eivätkä sano sanaakaan. He saapuvat alimmaiseen kerrokseen jossa puolet porukasta odottaa. Poikien kanssa on myös joku tyttö.
"Tytöt täs on mun tyttöystävä Christina", Daniel ilmoittaa. Peppi jäätyy ja Emma hymyilee.
"Hauska tavata", Emma sanoo.
"Öö Christina puhuu englantia", Daniel vastaa nauraen. "Ennen ku kysyt nii me tavattii ku Christina oli meil vaihdos."
"Oh okay. Nice to meet you Christina. I'm Emma", Emma tervehtii uutta tyttöä. Christina on pitkä ja hoikka. Hänellä on erittäin kiharat tummanruskeat hiukset ja päivettynyt iho. Todella kaunis nuori nainen. Vaaleahiuksinen Peppi on aivan hiljaa ja tuijottaa maata. Emma tökkää tuota kyynärpäällään.
"Hi", Peppi mutisee.
"It's so nice to meet you all", Christina sanoo leveä hymy huulillaan. Peppi irrottautuu Emman otteesta ja lähtee vessaa kohti.
"Mikä sille tuli?" Daniel ihmettelee. "Whatever. So this is Emma. His girlfriend."
Emma säpsähtää. Hän ei ollut kuullut kenenkään sanovan häntä Aamoksen tyttöystäväksi. He eivät olleet puhuneet juurikaan aiheesta pojan kanssa. Olivatko he yhdessä?
"Pitäis varmaan mennä kattoon mikä Pepil on", Emma toteaa ja lähtee kaverinsa perässä vessaan."Peppi onks kaikki hyvin?" hän kysyy ja jättää huomiotta muut vessassa olijat. Hän ei saa vastausta. "Peppi?"Yksi vessan ovista aukeaa ja Emma kurkistaa sisään. Hänen kaverinsa istuu pöntön kannen päällä ripsivärit poskille levinneinä. Emma menee koppiin ja sulkee oven perässään.
"Mikä hätänä?" hän kysyy.
"Tuntu pahalle nähä Daniel ja Christina yhessä."
"Miksi?"
"Koska mä tykkään Danielista!"
Emma kietoo kätensä kaverinsa ympärille.
"Mä oon niin pahoillani", hän sanoo.
"Ei se oo sun syy."
YOU ARE READING
Et ole yksin
Romance16-vuotias Emma on lievästi ylipainoinen ysiluokkalainen, joka kokee elävänsä epätäydellistä elämää. Hänen perheensä on mitä parhain, mutta muilla sarakkeilla Emma tuntee olonsa yksinäiseksi. Hänellä ei ole juurikaan ystäviä, mutta kiusaajia niidenk...