الجزء الثالث

3.3K 83 1
                                    

بعد قرار دينا إنها متعملش الفرح فى يوم واحد هى و هاجر ، حصلت مشادة بين احمد و دينا. و صممت دينا على قرارها ،
بعدها احمد مشى زعلان اووى وراح على البيت ، علشان يعرف امه بالى حصل⁦☹️⁩.
ام احمد : مالك يا احمد شكلك. فى حاجة مزعلاك اووى 🤔😕.
احمد : ايه .....😔 ابداً. يا ماما.... بس .... بس.... 😌 حصل مشكلة بينى و بين دينا 😒
ام احمد: مشكلة ايه يابنى دا احنا خلاص على وش جواز ؟! حصل. ايه. قولى🤔.
احمد : دينا مش موافقة اننا ندخل مع محمد و هاجر فى ليلة واحدة 😔.
ام احمد: نعم نعم 😡 هو تهريج و لا ايه ؟
احنا متفقين و معرفينهم من الاول ، و الكلام كان قدام امها 😡. وامها كانت فين و هى بتقول كدة؟!
احمد: امها كانت قاعدة و متكلمتش ولا قالت حاجة 😒🤨.
ام احمد : مزعلش نفسك انا هتصل بيها دلوقت ، و احط النقط على الحروف 🤔
وافقوا كان بها . رفضوا يبقى خلاص كل واحد يروح لحاله. وهما الخسرانين . لان هما جهزوا كل حاجة. والناس عرفت 🤨.
هات التلفون دة ، تمسك تلفونها و تتصل.
ام احمد: سلام عليكم يا ام دينا 😕.
ام دينا : وعليكم السلام ازيك يا ام احمد اخبارك ايه يا حببتى 🙄.
ام احمد: الحمد الله يا حببتى تمام ، بقولك يا ام دينا ، احنا لما دخلنا بيتكم و خطبنا بنتك،
خبينا ولا دارينا عنكم حاجة ، مش قولنا كل حاجة واتفقنا على كل شيء🤔🤨.
ام دينا : ايوة يا حببتى ،حصل ايه 🙄.
ام احمد : حصل إن بنتك جاية دلوقت تقول عاوزة تعمل فرح لوحدها 🤔 ، احنا اتفقنا وخلصنا ، وانا مش هكلف فرحين واكل. وشرب و معازيم كل شوية 😡. معناش فلوس لكدة ، احنا لسة على البر يا حببتى ،
بس انا ميرضنيش إن حد يقول على بنتك بعد ما جابوا كل حاجة سابها ليه 🤔؟!
ام دينا :😱🙄 لا سيبك منها احنا هنبوظ الفرح علشان حاجة زى دى ، الفرح هيكون زى ما اتفقنا يا حببتى 😏. احنا العيال هيمشوا كلامهم علينا ،
ام احمد : ما انا بقول كدة ام دينا ميرضهاش كدة ، وتعرف. الاصول 😊.
خلصت المكالمة بعد نص ساعة كلام بينهم.
و بصت ام احمد لاحمد نظرة المنتصر 😎
ام احمد: شفت. إتعدلوا ازاى لما قولتلها اننا ممكن نسيبها فى الوقت دة 🤔😂.
احمد: انتى جامدة اووى يا ماما 😂😍.
ام احمد: ههههه امال انت فاكر. مامتك ايه يا ولاااا😂. بس الموضوع موضوع. اصول. مش جامدة او مش جامدة 😕.
احنا اتفقنا. و خلصنا لازمته ايه المحن دة 😏
احمد: هههههه انتى عسل يا ماما 😂😂.
بعدها اتفق احمد ومحمد على انهم يعملوا الفرح فى نادى رياضى علشان المعازيم كتير .
و الكوافير هيكون فى محل واحد ،
لكن هاجر كان ليها رأي تانى 😂.
هاجر : محمد انا مش عاوزة الكوافير دة فى كوافيرة. حلوة اووى و شاطرة صاحبتى عملت فيه يوم فرحها .
محمد: معرفش يا هاجر ماما قالت ان المحل دة كبير. وكويس و قريب من النادى .
هاجر:😕 انا مليش دعوة بماما انا مش هروح الكوافير دة سمعتنى😞.
محمد : ليه بس يا هاجر متعقديش. الموضوع بقا ، عاوزين نخلص . وهقول لماما ايه بس 😔
هاجر : انت كل شوية ماما... ماما ... 🤔
انا هتجوزك ولا هتجوز ماما !!
انت رأيك ايه ؟! انت الى مفروض تقول 😡
محمد : انا معرفش فى الحاجات دى😏.
هاجر صوتها. يعلى و تتخنق من سلبية محمد
يدخل ابوها على صوتها 😲 .
ابو هاجر :فى ايه يا هاجر صوتك عالى ليه؟!
هاجر : مفيش يا بابا 😔 محمد كل شوية يقولى ماما قالت. ماما قررت 😔 وهو فين؟
ابو هاجر : ايه الى هو فين الست والدته ولازم يسمع كلامهاو يطعها و يبرها 😕.
ايه الكلام الفارغ الى بتقوليه دة 😡.
هاجر : يا بابا انا مقولتش انه ميسمعش كلامها و لا يعصاها ، انا بقول لازم يكون هو كمان ليه رأى وقرار 😔 .
محمد : وحكاية الكوافير ما تقوليها لبابا⁦☹️⁩.
ابو هاجر : ماله الكوافير؟!
محمد: يا عمى ماما قالت ان الكوافير هيكون. واحد. علشان انا واحمد ناخدهم. فى نفس الوقت. ومن نفس المكان.ويكون قريب من النادى الى فيه الفرح بس .
ابو هاجر :و ايه المشكلة يابنى ،كدة صح .
محمد : هاجر بقا مش عاجبها الكلام دة .
و عاوزة كوافير لوحدها .
هاجر : انا على فكرة. مقلتش كدة 😡 انا بقول فى محل تانى ......
ابو هاجر : بس اخرصي مسمعش صوتك.
احنا هنهرج ولا ايه !!
الى قالت عليه ام احمد هو الصح 🤫.
خلاص فهمتى . بص يا محمد اعمل الى قالت عليه والدتك .وربنا ييسر ان شاء الله 😌.
بالفعل يتم الاتفاق مع الكوافير ويتم تجهيز كل شيء و مر الوقت و جاء يوم الفرح 😍.
فى الكوافير جت هاجر و بعض اهلها الاول.
و ابتدت الكوافيرة تشتغل .
بعد شويه مديرة المحل بتسأل عن العروسة التانية مجتش ليه علشان يلحقوا يخلصوا مع بعض، ردت هاجر : معرفش والله هى كدة دايما مخالفة فى كل حاجة 🤨.
ماشية بمبدأ خالف تعرف 😏.
المديرة : طيب احنا المفروض نشتغل دلوقت علشان يجى العرسان فى الميعاد و تمشوا معاهم .
هاجر : طيب نعمل ايه احنا انا همشى. ومليش دعوة بيها 🤨.
المديرة : انا هتصل بالاستاذ احمد😔.
تتصل باحمد . واحمد يتصل بدنيا و تقوله انها فى الطريق ، بعد نص ساعة تدخل دنيا و معاها اخواتها البنات و اصحابها .
دينا : هاى يا جماعة 😂 انتوا هنا من امته؟هاجر : من ساعة يا ست دينا 😏 والناس عاوزين يشتغلوا علشان نخلص😒.
دينا : ما يشتتغلوا ايه المشكلة انتى مش شغالين معاكى اهو 🤨 انا مالى بقا .
هاجر بصوت عالى: علشان العرسان يا حلوة. و الزفة لازم تكون فى وقت واحد ،
انا مش هخلص واستنى حضرتك لما تخلصى 😡 بعدي بساعتين.
دينا : ايه دة انتى صوتك هيعلى عليا ولا ايه يا حببتى !! 😡 في ايه يا حلوة.
المديرة تدخل. وتفض المشكلة :. بس. بس يا عرايس فى ايه انتوا. هتتخانقوا فى ليلة زى دى.🤔😂. استهدوا بالله حصل خير .
يبتدوا يشتغلوا مع دينا ، و البنات اصحاب هاجر يبصوا على البنات 🙄🤭اصحاب دينا و يضحكوا على بعض 😂😂 .
بعد كدة يحصل شد بينهم. وكأن المحل متكهرب من المشاكل 😂😂.
هاجر : يارب عدى الليلة دى على خير 🤔.
دينا : اه ياريت تعدى على خير. علشان ممكن الواحد. يرتكب جناية النهاردة🤨.
هاجر : جناية ايه يا حلوة انتى هو احنا هنسيبك تفكرى حتى تغلطى 😡.
المديرة : وبعدين معاكم. بقا 😡 انا كل شوية هقولكم بس . انا كدة. هلغى الشغل دة لو سمحتوا احترموا المكان الى انتوا فيه.
يسكت الجميع و محدش يتكلم تانى يعدى
الوقت و يتصلوا العرسان و تقولهم العرايس جهزت 😍😍.
يجى العرسان كل واحد فى عربية فخمة وجميلة وام احمد معاهم فرحانة. اوووى 😂😍😍. ياخدوا العرايس و يروحوا الاستديو يتصوروا صور جميلة. وبعد كدة يطلعوا على النادى و المعازيم .
يشتغل الفرح والكل مبسوط وفرحان لكن الهمزات. و اللمزات تشتغل بين البنات من الطرفين 🙄🤭😂.
كان الفرح مليان ناس كتير اووى .
الكل فرحان و بيهنئ العرسان بالزواج السعيد ، مر وقت قليل و تم فتح البوفيه .
وهنا حصل حاجة غريبة جدا 😱
يا ترى حصل ايه ؟!
تابعونى.



 سلفتى بلوتى حيث تعيش القصص. اكتشف الآن