2

8.7K 87 0
                                    

"Wey bella, kerja rumah cikgu zaimah kau dah siap ke belum?"  Tanya azureen kawan baik kepada bella...

"Dah...kenape? Tak siap lagi ke?"  Soal bella pada kawannya yang kelihatan gelisah..

"Aku semalam ingat kerja cikgu zahidah je...kerja cikgu zaimah aku tak ingat langsung Weyy"....kata azureen yang kelam kabut mengeluarkan buku latihan matematik yang diberikan tugasan oleh cikgu zaimah untuk disiapkan....bella hanya tergelak kecil melihat gelagat kawannya yang kelam kabut itu....

"Tu laa...lain kali peka dengan kerja sekolah...Meh sini aku Tolong kau...." Lamar bella pada kawannya....

Akhirnya tugasan kerja cikgu zaimah  berjaya azureen sempat siapkan dengan bantuan bella yang diberikan

"Tq bella....Nanti aku berlanja kau, kau nak ape?" Tanya azureen ceria pada bella....

"Takpelah...aku ikhlas laa" tolak lamar azureen untuk membelanjanya...

Jam Sudah menunjukkan Pukul 3.40 ptg...hari persekolahan mereka Sudah pun tamat....bella pulang ke Rumah dengan berjalan kaki pada petang terik itu....walaupun harta pusaka arwah opahnya Sudah diwasiatkan pada bella sekeluarga....namun Mak odah dan suaminya Sudah membolot kesemua Harta mereka sejak bella dijaga olehnya

Setibanya di rumah, bella terdengar pertengkaran mulut antara mak odah dan pak rahim dari dalam Rumah....bella megambil langkah  berjaga jaga menaiki anak tangga agar kehadiran dirinya tidak disyaki oleh mereka berdua....setiba sahaja di pintu Rumah, bella mengintip dari celah pintu yang terbuka sedikit

"Kalau kau tak bagi aku duit aku jual rantai kau!" Ugut pak rahim dalam kemarahan itu pada Mak odah...

"Aku dari haritu lagi dah cakap kat kau tapi kau tak percaya kat aku! Aku ni takde duit! Makan minum kau, barang rumah, makan minum budak haram si bella tu pun aku tanggung!.. kau pulak berjudi berjudi berjudi lepastu takde duit nak berjudi pegi hutang kat along sampai hutang keliling pinggang! Kau memang dasar suami tak berguna rahim!"

(PANGG)  Mak odah ditampar oleh pak rahim lalu Mak odah terduduk di lantai Rumah sambil menyentuh pipinya yang ditampar oleh pak rahim tadi....tidak cukup dengan itu pak rahim menendang perut mak odah sehingga terbatuk batuk mak odah dibuatnya....pak rahim terus menuju ke biliknya meniggalkan Mak odah yang terlantar sakit di ruang tamu...

Setelah pak rahim menutup pintu biliknya...bella bergegas mendapatkan  Mak odah...bella cuba membantu mak odah bangun tetapi mak odah menepis tangan bella daripada bella menyentuh bahunya

"Pergi laa kau bella! Aku tak minta pun bantuan kau!"  Marah mak odah pada bella...namun bella berkeras mahu menolong mak odah...

Tiba ii satu tamparan hingap di pipi bella...Mak odah menampar bella dengan begitu kuat Sekali....air mata bella mengalir di pipi, hidung dan mata bella mula kelihatan merah kerana nangis...

"Pergi!" Tengking mak odah pada bella membuatkan bella berlari menuju ke biliknya....

Setibanya di bilik...bella menangis teresak esak....bella menangis sehingga dia tertidur dengan baju dan tudung sekolah masih lagi disarung badannya....

Jam munujukkan pukul 4.34 ptg....bella terjaga dari lena...badanya terasa panas serta dicampur melekit....ooh ya dia masih berbaju sekolah serta bertudung sekolah....hal itu membuatkan dia tidak selesa....bella terus mencapai tualanya dan bergegas menuju ke bilik air untuk mandi..

Macam mana kali ni? Ok tak? Kalau ok jangan lupa vote pastu komen positive ehh 😂😂 maklum la penulis baru nak belajar tahu je....bye 👋
Pendapat korang nak sambung ke tak?

Derita BellaWhere stories live. Discover now