HARLINA dah kata, lelaki itu salah membuat pilihan. Harlina dah kata, lelaki itu cepat sangat membuat keputusan. Harlina pun dah kata, Sara tak sejiwa dan tak sejalan dengan fikiran lelaki itu.
Namun lelaki itu fikir dia betul. Dia bongkak. Dia ikutkan sangat kepala batu dia. Dia abaikan nasihat Harlina dan menjunjung tinggi egonya.
Sekarang lihatlah sendiri apa yang telah terjadi. Ramalan Harlina betul. Baru empat bulan bercinta, lelaki itu sudah ditinggalkan. Perempuan yang dia agungkan setengah mati, memilih angkat kaki dari hidupnya.
Memang Harlina nak bersorak dan bertepuk tampar. Ini pilihan dia, dia perlu tanggung sendiri akibat dari pilihannya yang salah. Harlina dah kata banyak kali, yang Harlina kenal sangat perangai Sara. Mulut Harlina berbuih beri dia peringatan. Harlina turut merayu, tetapi rayuan Harlina dipandang sepi.
Harlina pernah tinggal satu rumah dengan Sara. Bukan Harlina nak mengutuk Sara, tapi Sara tukar pasangan macam tukar baju. Lelaki itu sekadar persinggahan sementara Sara, sebelum mata keranjang Sara terpesona pada lelaki lain.
Namun apa yang Harlina dapat, adalah semburan kemarahan lelaki itu. Dia kata, Harlina cemburu dan sengaja nak merosakkan hubungannya dengan Sara. Katanya lagi, Harlina pendendam teruk.
"Kalau pun awak tak dapat hati saya, jangan berdendam. Bila berdendam, inilah jadinya. Awak tak boleh lihat saya dengan Sara bahagia."
Memang Harlina mengaku dia cemburu, tapi bukan berdendam. Dia bukan jenis yang suka memaksa lelaki bercinta dengannya. Apalah guna dia berterusan mempertahankan cinta goyah lelaki itu kalau hanya memakan diri? Jadi lelaki itu salah menuduhnya sebagai pendendam teruk.
"Harlina, awak mesti faham. Kita tak ada jodoh. Jodoh saya Sara."
Harlina bukan bodoh. Lelaki itu memang telah berubah 360 darjah sejak gilakan Sara. Dia tekan Harlina dan kata, Sara itu cinta sejatinya. Cinta sehingga di depan jendela syurga. Dan Harlina tak layak mempersoalkan hubungannya dengan Sara. Dia telah membuat pilihan meninggalkan Harlina demi Sara.
Masalahnya, dia tak faham frasa cinta sejati. Sekarang cinta sejati sangatlah. Dia pergi bekerja dengan muka macam baru mati bini, padahal bini pun tak ada. Oh, Harlina lupa. Dia dan Sara sudah seperti suami dan isteri. Berkepit macam kuih kapit, pegang sana sini, dan entah dosa apa lagi yang dia dan Sara cipta bersama.
Dulu sewaktu lelaki itu hangat bercinta dengan Sara, dia lupa tentang kewujudan Harlina. Padahal sebelum Sara muncul, Harlina ratu hatinya. Harlina segala-galanya.
Hari ini, dia sendiri datang menemui Harlina. Merayu supaya Harlina berjumpa Sara dan seterusnya memujuk Sara balik semula padanya.
Itu kerja gila. Salah, orang gila pun takkan buat kerja tersebut. Memanglah Harlina pernah tinggal satu rumah dengan Sara. Masalahnya, perangai Sara, Harlina tak suka. Walaupun sewaktu zaman remaja mereka, bilik mereka bersebelahan, Harlina jarang berbual dengan Sara. Kalau berbual pun, cuma hal berstatus penting.
YOU ARE READING
e-Book YANG TERLUPAKAN | Best Seller
RomanceTerbitan: Rumah Pena Kayu Harga: RM21.00 Status: Sold Out Sinopsis/ Blurb Harlina dah kata... lelaki itu akan membuat hidupnya tak tentu arah. Harlina dah dapat agak ... tak ada kebaikan kalau Harlina rapat dengan lelaki tersebut. Dari kali pertama...