03 : Call Me

617 12 0
                                    

PERTEMUAN pertama Harlina dan Nias tak berakhir dengan sempurna. Dia mengabaikan Harlina setelah melakukan kerosakan dan dia turut mencampakkan seguni kekeliruan. Dia tidak mengambil sebarang inisiatif menolong Harlina menyelesaikan seguni rasa keliru tersebut. Malah, dia senang membiarkan Harlina tergantung dan tertanya-tanya.

Apa yang pasti, Nias mula menjadi perhatian mata Harlina. Banyak kali Harlina cuba untuk memulakan perbualan, tetapi Nias bijak mengelak. Dia seperti sengaja membuat Harlina semakin tak keruan dan perlu bercakap dengannya.

Ego Harlina tercabar dengan sikap main tarik tali Nias. Akhirnya, Harlina menebalkan muka. Petang Sabtu setelah dia menjadi jiran Nias selama satu bulan lima hari, Harlina memasak kuih seri muka. 

Harlina meletakkan lima belas biji kuih seri muka di dalam bekas plastik dan kemudian membawanya ke rumah Nias. Salam disampaikan sebanyak tiga kali sebelum seorang lelaki keluar dari rumah tersebut. Bukan Nias, tetapi lelaki yang sangat asing. Dua kali Harlina menelan liur.

Raut wajah lelaki itu jelas menunjukkan dia tidak mempunyai apa-apa pertalian dengan Nias. Mata Harlina mencari nombor rumah. Dia pun memandang Nissan Grand Livina yang tersadai di sebelahnya. Harlina yakin dia tidak salah rumah.

"Cari siapa?" Suara lelaki itu tidak segarau suara Nias. Sorotan matanya juga tak setajam sorotan mata Nias. Namun dia tinggi sedikit saja kalau hendak dibandingkan dengan Nias.

"Saya nak cari Mak Cik Jehan. Saya bawa kuih."

Lelaki itu menilik Harlina atas dan bawah. Dahinya sempat berkerut sebelum berpaling ke belakang.

"Mak, ada orang nak jumpa. Dia perempuan. Muda lagi!" jeritnya yang membuat Harlina terkejut. Membesar mata Harlina. Dia memandang lelaki itu setengah tidak percaya.

"Siapa?" 

Suara Mak Cik Jehan melegakan Harlina. Sesaat kemudian tubuh gempal Mak Cik Jehan mulai kelihatan. Harlina hanya memandang Mak Cik Jehan, dan mengabaikan lelaki yang suka menjerit itu.

Harlina memerhatikan Mak Cik Jehan yang sedang menyarung selipar jepunnya. Di belakang Mak Cik Jehan, akhirnya Harlina melihat Nias.  Nias yang sama yang telah mencampakkan seguni rasa keliru dan membiarkan ego Harlina tercalar teruk.

"Harlina, masuklah. Kamu pun Fuad, kenapa tak buka pagar tu dan jemput Harlina masuk?"

"Saya tak kenal dia, mak."

"Ini Harlina. Jiran kita. Dia tinggal selang dua rumah dari sini. Nombor rumah 40 tu rumah dia."

Entah apa reaksi lelaki yang dipanggil Fuad itu. Harlina malas nak ambil tahu. Matanya lebih sibuk meneliti Nias. Nias yang dalam sekelip mata menghadirkan debar di hati Harlina. Cukup sekadar renungan mata, Harlina telah dilemaskan berulang kali.

Baju yang tersarung pada tubuh Nias lusuh, jeans yang menutupi kakinya yang panjang itu juga lusuh. Namun segala yang lusuh itu, tak memudarkan pesonanya. Dia semakin sedap dipandang saja. 

"Awak bawa apa tu?" Tangannya yang kasar dan besar itu membuka penutup bekas plastik yang saya bawa. Sikapnya yang tak bertamadun itu, sepatutnya Harlina tempelak, tapi aneh... Harlina suka dengan sikap tak bertamadun Nias.

"Mana awak tahu saya suka makan kuih ni?" Suaranya galak. Matanya yang selalu tajam juga berubah galak. Nias berjaya membuat detakan jantungnya tidak lagi berirama dengan normal. Rasanya, sejak dia melihat Nias, segalanya tidak lagi normal.

"Kuih ni untuk mak cik. Saya buat kuih ni untuk mak cik." Egonya yang tercarik cuba untuk bertahan. Harlina telah bersedia untuk berbahasa lagi, namun terhenti apabila ada suara deheman yang menganggu.

e-Book YANG TERLUPAKAN | Best SellerWhere stories live. Discover now