Bab 4

7 4 0
                                    

"Hoi!" Medina menjerit. Dia meluru masuk ke dalam rumah itu. "Happy birthday!" Dia terdengar satu suara . Namun, dia tidak nampak siapa kerana rumah itu gelap ketika itu. Apabila pintu dibuka, kelihatan satu keluarga sedang memegang kek. "Wah thank you!" Medina terkejut dek suara yang menjerkah di belakangnya. "Eh. Akak ni siapa?" Tanya seorang gadi dalam lingkungan 15 tahun. "Err bukan ke rumah ni kena ceroboh tadi?" Medina bingung. Seisi keluarga itu diam . Tak lama selepas itu.. mereka semua mengetawakan medina. Medina yang malu itu terus melangkah keluar dari rumah. Dia berdiri di hadapan pintu rumah yang disangka diceroboh itu.
"Makcik.. pakcik.. sorry. Saya ingatkan ada orang ceroboh. Itu sebab saya datang sini. Minta maaf ye mengganggu. Saya pergi dulu." Medina menghantarkan senyuman lalu terus keluar dari banglo yang besar itu.
_
Tiba sahaja di rumahnya, kelihatan Danial sedang menonton televisyen. "Seronok jadi superhero, kak?" Danial tersenyum sinis sementara matanya masih tertacap pada televisyen. Medina duduk di sebelahnya. Dia merampas remote tv tanda tidak puas hati. Dia menukar siaran yang diinginkannya. "Dan" medina memandang tepar ke arah danial. Danial menjongket kening. " tolong buatkan air" medina senyum bodek. "Dasar....." danial bangun menuju ke dapur. Medina kembali menonton drama Nur itu sementara menunggu 'bibik danial' datang membawa airnya.
Ding dong!!
"Heshh sabar je laa.." medina mengatur langkah ke pintu rumahnya. Terlihat lelaki yang menyambut hari jadi tadi memegang kek." Err.. awak.. ni kek.. jemputla makan.." dia menghulur kek. Medina yang malu itu segera menutup pintu rumahnya lalu terus menuju ke tuang tamu semula. " eh dina, sapa tadi tu?" Tanya dato faiz "entahlah papa.." medina kembali melihat syafiq kyle di dalam kaca tv. Dato faiz membuka pintu rumahnya. "Oh, hafiz.." dato faiz tersenyum. Dengan langkah yang pantas, dato faiz membuka pintu pagarnya. Lama juga mereka berbual di luar sampau medina pun sempat uruskan hal di tamdas.
Usai menyelesaikan urusan tandas, medina terserempak dengan ayahnya, dato faiz. Mungkin baru habis sesi berbual mereka tadi. "Ha, medina.. ni, hafiz bawakkan kek. Tak nak ke?" Tanya dato faiz lalu menghulurkan kek secret recipe itu ke arah medina. " hafiz? Sapa pulak dia tu?" Tanya medina. Kek yang dihulur itu tidak langsung disambuf. "Laa.. takkan tak kenal." Dato faiz terus ke meja makan. Medina membontoti dati faiz lalu duduk di hadapan ayahnya itu. Dia merenung ayhnya sehingga dia tahu siapa hafiz itu. "Hafiz." Kata medina  tanpa sebarang reaksi muka. Meneguk air sebelum berkata,, " haah yee hafiz..." lalu sambung makan kek. "Bistu sapa hafiz??" Medina geram "oh laa cakap la nak kenal hafiz. Dulu waktu korang 4 or 5 years.. i dont remember that.. tapi waktu tu u guys rapat gila. Like u know his parents pon tak tahu macam mana nak pisahkan both of u. ' abang hafiz janganlah tinggalkan medy.." dato faiz mengajuk suara medina sewaktu kecil. Medina termenung. Cuba untuk ingat kembali lelaki itu. " still remember him..?" Tanya dato faiz melihat anak daranya yang termenung itu. "Nope. I dont." Medina berlalu pergi. Tidak lama selepas itu.. dia datang semula ke arah ayahnya lalu diberi pelukan. " thanks for the room! I love it!"
_
"Bangun! Bangun! Bangun, si tua bangun!" Danial mengetuk kuat pintu bilik kakaknya dengan iringan lagu ' harimau malaya' itu. " ya allah budak ni... " medina bergegas ke pintu biliknya. Dia membetulkan awning tudungnya buat kali terakhir di hadapan danial. Danial tercengang. " awal akak hari ni?" Danial senyum sinis "new life, geng" kata medina  selamba melanggar bahu adiknya lalu terus turun ke tingkat bawah. " dasar gajah tak cukup isi!" Danial mendengus lalu mengekori kakaknya ke meja makan.

Kita kawan ek?Where stories live. Discover now