Mordet i Backen: Del 2

32 0 0
                                    

Karl lånade en snöscooter av hotellet och körde upp till backen där Niklas låg. Han såg snabbt Niklas orangea skidjacka och parkerade några meter under liket. Några meter över Niklas fanns det ett litet hopp och det såg ut som att Niklas försökt hoppa ifrån det innan han dog, men det var omöjligt att se ifall det var så på grund av alla de andras skidspår och morgonens snöfall hade inte gjort det bättre.

Polisteknikern parkerade sin snöscooter bredvid Karl. "Hej, det är väl du som är Karl? Polisen som utredde mordet på triangelisten från The Rulers Of Music? I alla fall så är jag Omar, polisteknikern" sa Omar och räckte fram handen. Omar var en lång 35 åring med en nytvättad och välstruken polisuniform. Han hade nyss flyttat till Tornbo och hade ännu inte hunnit träffa alla poliser i staden. Karl skakade den och sa: "Ja, det är jag som utredde det fallet, kanske inte mitt bästa..." sa Karl. "Okej, då börjar vi, berätta vad ni kommit fram till" sa Omar och började inspektera Niklas lik. På avstånd hörde de Harald köra sin polisbil för att hitta bartendern.

Harald hade fått bartenderns adress av hotellets kock som kände bartendern väl. En snabb sökning i registret hade visat att bartendern hette Jake McFlame och att han hade suttit i fängelse i fem år för att ha förgiftat drinkar och gett dem till otrevliga gäster, kanske hade han förgiftat Niklas drink? Niklas var känd för att vara väldigt sarkastisk och snobbig, så det verkade inte helt orimligt. Bartendern bodde ensam i ett lilamålat radhus med en skottad och välorganiserad trädgård utanför.

Harald knackade på dörren och Jake öppnade. Jake var flintskallig med en svart ögonlapp som täckte det högra ögat. Han hade även en protes till ben som stack fram under de lila pyjamas byxorna. Han hade ingen tröja eller strumpor på sig och det såg ut som att Harald väckt honom. "Hej, jag heter Harald Eklund och jag kommer från Tornbo polisen" sa Harald professionellt och visade sin polisbricka. Jake såg nervös ut och sa: "Hej... Trevligt... Varför, vad gör du här då? Vad har jag gjort?". Enligt kocken hade bartendern blivit nervös vid närheten av poliser efter att han blivit utsläppt från fängelset och han hade visst inte varit sig själv sen dess. "Jag är här för att förhöra dig om mordet på Niklas Qvistwik. Han hade besökt baren som du jobbade på igår" sa Harald och klev in. "Oj, nämen det var väl... Synd. Du kan sätta dig vid köksbordet under tiden jag byter om lite snabbt" sa Jake nervöst och försvann in i ett rum. Harald satte sig vid bordet och skickade en snabb rapport på sin telefon till sina kollegor om hur det går för honom. Jake kom tillbaka och satte sig mittemot Harald. Han hade bytt om till jeans och en rosa skjorta. "Okej, vi börjar med en enkel fråga, vilka sorters drinkar beställde han?" frågade Harald bestämt. "Han beställde bara alkoholfria drinkar tror jag... Eller vänta, han vann även en martini från vår dagliga frågesport som han drack upp" svarade Jake, fortfarande nervöst. "La du till gift i drinkarna som du gjorde för 6 år sedan?" frågade Harald. "Va!? Nej det skulle jag aldrig göra om. Det var nära att jag dog inne på fängelset!" sa Jake förnärmat. Harald hade misstänkt att han skulle förneka det ifall han var skyldig, men det var värt ett försök. "Vet du någon annan som skulle ha velat döda Niklas eller om någon annan kan ha förgiftat drinkarna?" frågade Harald. "Låt mig tänka efter... Hotellchefen verkade vara irriterad på Niklas, jag brukade ofta höra honom säga att detektiven störde hans verksamhet och att det var dålig publicitet med en detektiv som letar efter ett stulet föremål på hotellet" svarade Jake, inte lika nervöst som förut medan han försökte komma på några andra som inte gillat Niklas och sedan sa han: "Näh, jag tror inte att jag märkte av några andra som ogillade honom".

"Vart var hotellchefen igår på kvällen då?" undrade Harald och Jake svarade: "Han var i baren och pratade med några utländska kompisar, jag såg inte honom ens vara i närheten av Niklas igår och efter att Niklas och resten av gästerna gått så stannade han kvar för att hjälpa till att städa". "Okej. Tack nu har jag de svar som jag behöver, men du måste ända följa med mig till hotellet så att vi har alla misstänkta på samma ställe" sa Harald och började resa sig upp. I bilen uppdaterade han sin rapport med de nya händelserna.

Mordet i BackenWhere stories live. Discover now