Mordet i Backen: Del 3

35 1 0
                                    

Sonjas telefon plingade till och hon såg att Karl och Harald skickat rapporter om hur det gick för dem. I Karls rapport stod det att de hittat spår av sömnmedel runt Niklas mun och i Haralds stod det en sammanfattning av förhöret med Jake. Sonja hade väntat i en timme på att hotellchefen Mario skulle komma till jobbet när hon äntligen såg hans bil parkera vid de anställdas parkering. Mario var en kort och lite smårund spanjor med en väldigt rik släkt. När hans farfar dött ärvde han hotellet och en stor summa pengar som han byggde bergstoppens bar med. Sonja gick ut till Mario och bad honom att följa med henne till konferensrummet för förhör. "Jag kom så fort som möjligt när jag fick reda på vad som hänt, men jag bor en bit bort från hotellet." sa Mario stressat när han satt sig ner. Det verkade som att han antingen inte ville vara med på förhöret, eller att han helt enkelt inte gillade när hans gäster dör. "Vi har fått reda på att du var i samma bar som Niklas Qvistwik var på innan han dog och att du ogillade Niklas för att han var detektiv, stämmer det?" sa Sonja. "Ja, det är sant, men det betyder inte att jag skulle ha mördat honom. Jag var helt enkelt på baren för att umgås med några av mina vänner som jag inte träffar så ofta och anledningen till att jag inte jag inte gillade var honom var att han gav intryck av att mitt hotell inte var säkert när han letade efter vem som stulit det där halsbandet, sånt är inte bra för min business" berättade Mario stressat. "Råkar du ha tillgång till något starkt sömnmedel som till exempel morfin?" frågade Sonja och skrev upp vad han nyss sagt. "Ja, det har jag eftersom att jag är utbildad sjuksköterska och jag brukar ofta ta med mig såna saker ifall något allvarligt råkar hända på hotellet, varför undrar du?" förklarade Mario mer stressat. "Här är det jag som ställer frågorna, såg du någon som betedde sig misstänkt i baren?" frågade Sonja. "Den enda som jag tänkte på var bartendern, jag litar inte på före detta brottslingar, men han är min frus kusin, så jag får inte sparka honom säger hon" sa Mario lite mindre stressat än tidigare. "Okej, tack. Möt mig här igen klockan 13:00 och försök inte att fly, jag kommer att övervaka dig" sa Sonja och skickade iväg sin rapport innan hon gick till cafeterian för att äta lunch.

Karl tittade på och småpratade med Omar under tiden Omar arbetade. Karl förstod ganska lite av vad Omar gjorde eftersom att det här bara var Karls andra fall. "Ser ut som att Harald har kommit tillbaka nu" sa Karl och tittade ner mot parkeringen. "Bra, jag är nästan färdig nu. Jag har kommit fram till att någon lagt sömnmedel i Niklas drink och när han sedan åkte skidor skakades sömnmedlet runt inuti Niklas så att det verkade snabbare. Även om han tagit liften ner skulle mängden fortfarande dödat honom " sa Omar och tog en bild av Niklas skidor. "Så jag antar att Sven är oskyldig? Han sa att han arbetade hela kvällen" sa Karl. "Faktiskt kan han forfarande vara skyldig, jag har haft lite kontakt med honom eftersom vi gick i samma grundskola och för en vecka sen gick han en kurs om första hjälpen och mediciner" sa Omar och började packa ihop. Karl uppmärksammande Omar om att det snart var dags att möta de andra i konferensrummet, sedan åkte han iväg med sin snöscooter för att hämta Sven.

Klockan var nu 13:03 och alla var samlade i konferensrummet. Sven, Mario och Jake satt ner vid bordet och poliserna stod upp. Sonja vaktade dörren ifall att någon fick för sig att springa ut och Omar satte på ljudinspelningen. Mario och Jake såg väldigt nervösa ut medan Sven var mer avslappnad. "Ska vi börja med dig Sven, varför var du uppe på liftpelaren på kvällen? Det går väl lika bra att ta bort is på dagen?" frågade Harald strängt.

Sven såg inte längre lika avslappnad ut och svarade: "Jag tänkte liksom, ifall att det bildades ett nytt islager under natten, så är det enklast att ta bort isen innan det nya lagret kommer liksom". Harald såg inte ut att tro på det som Sven sa och frågade lika strängt som förrut: "Men igår på nattens väderprognos stod det att det inte skulle snöa eller något sånt liknande. Det snöade inte och himlen var helt molnfri" "Jag.. Ööh.. " sa Sven väldigt osäkert. Det såg ut som att han inte kunde komma på en ursäkt, men sedan erkände han: "Jag rökte även fast jag bara är 17 år" sa Sven skamset och kastade ut ett cigarettpaket från fickan och upp på bordet. "Men du kan fortfarande ha förgiftat Niklas drink innan du tjyvrökte" sa Harald. "Jag var vid barnbackens lift innan det, fråga bara de andra skidliftsoperatörerna, efter det åkte jag halvägs upp till baren för att röka, om du inte tror på mig kan du titta på barens övervaknings kameror där du kan se att jag aldrig ens gick in där" sa Sven. Harald verkade vara sur för att inte haft rätt om vem som var den skyldige och lutade sig mot väggen.

"Du då Jake, vad har du för ursäkt?" sa Sonja. "Jag har inte gjort något sånt ända sen jag hamnade i fängelset, och det har varit många som har varit värre än honom den senaste månaden, som till exempel han som tände eld på grillplatsen bredvid baren, han skulle jag mycket hellre ha förgiftat än en snobbig och sarkastisk detektiv" sa Jake lite halvt osäkert. "Och sist men inte minst, vad är din ursäkt då Mario?" frågade Karl och pekade mot hotellchefen.

"Jag var med mina kompisar hela kvällen ju" förklarade Mario. "Men det var du inte alls, för när jag kom tillbaka från en toa-paus för att dela ut vinnaren av quizets martini, som jag gjort färdigt i förhand, såg jag att du gick ifrån bardisken efter att ha varit bakom den. " sa Jake till Mario. Mario började svettas och sa: "Öhm, jag bara, liksom, Harald hjälp mig lite, du vill väl inte att en till av oss ska hamna i fängelset, du hjälpte ju honom som Karl och Rolf GB Pärson var nära att arrestera genom att ge honom tips om hur han skulle komma undan med att mörda triangelisten" Alla i rummet tittade mot Harald som hade spärrat upp ögonen. "Va?! Hur vågar du avslöja det!" utropade Harald och siktade sin pistol mot Mario. Innan någon annan hunnit reagera så tacklade Sonja omkull Harald så att han tappade sin pistol. Karl slängde pistolen utom räckhåll för Harald och hjälpte till att sätta handbojor på honom. Under tiden så hade Mario försökt att fly genom att hoppa ut genom rummets fönster, men oturligt nog hamnade han i en snöhög som han sjönk ner i till midjan i och fastnade i.

Det tog en halvtimme innan man lyckades få upp Mario ifrån snöhögen. Senare fördes både Harald och Mario till häktet och Sven fick böter för att ha rökt cigaretter. Även Per fick böter för att ha åkit skidor när han var full. Niklas lik blev bortlyft från backen för att begravas och hotellet blev uppköpt av någon annan.

Mordet i BackenWhere stories live. Discover now