5W [Permulaan]

13 3 11
                                    


'Hmmmmmmmm......'

Maia memandang sasaran barunya dengan mata bersinar.Dia pasti kalini mesti ade orang akan terima ajakannya. Bayangan yang indah mula terbayang di minda membuatkan dia semakin tak sabar.

"Oi, teman aku pergi library nak?Aku dengar kau suka buku?Kan kan!"ajak Maia tanpa menunggu lama.Terkelip kelip matanya memandang si dia yang tersenyum pahit. Bersungguh sungguh dia kali ni mahu mengajak pelajar baru itu keluar.

"Err,kau Maia kan?" soal si dia teragak agak.Maia mengangguk pantas.

"Er..aku dah tak suka buku dah sekarang..Kau cari orang lain la ea? Err.. aku gerak dulu.." balas si dia.Maia hanya melihat.Senyumannya mula hilang. Perlahan lahan dia mengemas barang lalu keluar dari kelas...

Thats it! Dia dah patut tahu ajakannya akan ditolak.Bukan tak biasa..ini dah kali ke 128 ajakan dia ditolak.Ape la malang sangat nasib dia.Sejak kecil lagi...dah lah tak pernah jumpa mak ayah.Sedar sedar dia dah duduk dekat rumah kasih tu.Dibuli setiap hari...semua benda dia je yang buat.

Kat sekolah pun tak de beza..alone je memanjang.Nothing special at all! Sampai bila la dia nak hidup macam ni...asyik asyik baca buku je...dia nak jugak hidup macam orang lain.Berkeluarga...ade kawan...sentiasa keluar jalan jalan...Tapi dia tak ada kawan..Takde siapa mahu berkawan dengannya...Semuanya disebabkan kelebihan yang dia miliki..

Sejak umur 6 tahun lagi ,baru dia sedar dia boleh tengok jodoh orang..Er pelik kan! Mula mula dia pun pelik bila tengok banyak sangat benang merah lekat dekat orang...Rimas pun ade!! Tapi makin lama dia dah pandai kawal...Dia hanya dapat tengok satu benang setiap satu masa...dan benda ni mula tersebar sampai orang ramai mula takut..Dia pun keseorangan..

Ingat tak sunyi ke? Hidup dari kecik asyik tengok hidup orang je.Orang berpasangan pun dia tengok je dari jauh...Dia pun nak ade pasangan jugak...Tapi sape je boleh terima kelebihan dia selain dari Aunty Flare..

"Aunty...Maia datang ni !" Jerit Maia lalu menghempaskan diri ke atas sofa..Kelibat Aunty Flare yang sedang tersenyum dipandang...

" Harini banyak pelanggan ke sampai aunty tersenyum ni?" soal Maia pelik.Jarang dia tengok aunty Flare tersenyum.Selalunya serius semacam..

"Siapa je la yang percaya dengan kerja yang aunty buat sekarang... zaman dah moden...diorang dah tak percaya dengan tilik tilik nasib ni..." balas aunty Flare masih tersenyum.Dulu dia merupakan penilik nasib yang berjaya..tapi apabila zaman semakin menginjak naik, tiada siapa lagi yang mahukan perkhidmatannya.

"Siapa kata? Maia percaya!" ucap Maia bersungguh sungguh.Sejak dia kenal aunty Flare lagi, dialah yang selalu menjadi pelanggan tetap.Aunty Flare tersenyum sebelum mengusap kepala Maia.

"Maia nak aunty tilik tak nasib Maia?"tawar Aunty Maia mesra.Sudah lama dia kenal dengan Maia, dia dapat merasakan Maia seorang yang istimewa..Mata yang Maia miliki bukan mata biasa..

"Maia ingat aunty tak nak tanya!" balas Maia gembira sebelum menghulurkan kedua dua tangannya ke arah Aunty Flare. Dahi Aunty Flare mula berkerut.Tangan Maia juga digenggam kuat.

"Hmm...siapa ni? Seorang lelaki... handsome..." Maia tergelak..Sejak kecil lagi, itulah yang selalu didengarnya..Aunty Flare cakap dia akan bertemu dengan seorang lelaki handsome..Tapi sampai sekarang dia menunggu..dia masih lagi tak jumpa lelaki tu..

"Ergh!!" Tiba tiba Aunty Flare menggigil.Tangan Maia digenggam dengan lebih kuat membuatkan Maia mula rasa sakit.Dia cuba menarik tangannya tapi tak dapat..

"Aunty..." Panggil Maia dengan mata berkaca..Dia makin risau..Tiba tiba Aunty Flare bukak mata..Tangan Maia dilepaskan..

"Hah..hah...!" keluh Aunty Flare. Dia tercungap cungap mahu bernafas.Muka Maia dipandang dengan risau.

'Masa depan dia gelap...lelaki tu..mata...musnah..."bisik hati aunty Flare risau.Muka naif Maia dipandang lagi lalu kepalanya diusap.

"Aunty ok tak?" soal Maia risau.Tak pernah lagi aunty Flare macam ni...

"Aunty nak rehat kejap..Maia jangan buat ape ape...Duduk diam diam."arah Aunty Flare tegas lalu berlalu ke belakang.Maia hanya melihat dengan hati yang gelisah.

"Err..aku nak buat ape ni?" gumam Maia mula bosan.Dia bukannya budak yang biasa duduk diam.Sealone alone dia pun, dia mesti buat sesuatu.Contohnya,baca buku atau pergi kacau kucing jiran sebelah.Tapi masalahnya kat sini dua dua tak de.Ke...sebenarnya ade! Elok pulak matanya tiba tiba terlihat satu buku yang menarik.

"Woahh,buku ape tu..?" gumam Maia tertarik.Habis dibuang semua barang barang semata mata nak ambik buku tu. Bersinar sinar matanya semasa mengambil buku itu.Dia pun tak tahu kenapa hatinya tertarik dengan buku itu walaupun punyalah banyak lagi buku lain depan mata.Yang ditimbus itu juga dia nak ambik.

'5 Wishes'

"Woah...!" Maia makin tertarik.Baginya buku itu seperti ada daya tarikan sendiri. Maia melihat sekeliling.Mati dia kalau Aunty Flare tahu! Dia mula membuka buku itu.

5 wishes

You only can make 5 wishes.But only one wish will become true.

Make your wish now...

"5 Wishes?" gumam Maia.Hatinya mula berbelah bahagi..Patut ke dia buat permintaan...Boleh percaya ke buku ni...

" Curiosity kill the Maia!" putus Maia.Dia tak kisah ape nak jadi..Mana tahu hidupnya akan berubah selepas ni.Sekali lagi, sekelilingnya dipandang.Masih tak ade kelibat aunty Flare..Clear!

'Aku nak keluarga yang lengkap!"

'Aku nak kawan sejati!"

'Aku tak nak sekolah hehe!"

'Aku nak kehidupan yang baru!"

Maia membuka sebelah mata untuk memerhati sekelilingnya.Masih clear!

'Aku nak boyfriend..ehek!'

Tiba tiba kabus muncul menyebabkan Maia susah untuk bernafas..Tercungap cungap dia mencari oksigen.Suaranya langsung tidak keluar...Maia mula putus asa..Matanya sudah kabur...Sayup sayup kelihatan seorang perempuan sedang tersenyum kearahnya sebelum dia mula tidak sedarkan diri.

'Siapa tu?'

.......

'Aku nak boyfriend..ehek!'

Noah terkejut.Suara siapa tu? Rasanya dia dah tutup earingnya tadi...Cepat cepat dia bangun...katananya dikeluarkan untuk bersiap sedia...

Beberapa minit telah berlalu,tiada ape yang menyerang. Noah mula mengeluh sebelum menyimpan kembali katananya.Langit dipandang..Entah kenapa dia rasa tak sedap hati...Suara tadi kembali terngiang ngiang di kepalanya..

'Gila!'

Tbc~

2 chapter teruih sis bagi... manyak pemurah..

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Mar 16, 2023 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

5 Wishes [Malay]Where stories live. Discover now