Ders notlarını sevmeyin birinin. Dış görünüşünü, korkularını, duygusallığını bahane etmeyin nefret etmek için. Elinde olmayanlar yüzünden yargılamayın.
Hiç çalışmadan da başarılı olabilir insan. 'Yalancı' demeyin. Çalışarak da yapamayabilir bazı şeyleri. 'İlgi manyağı' olarak nitelendirmeyin. Ufacık böcekten korkup çığlık atabilir. 'Korkak' demeyin. Kocaman yılandan, devasa canlılardan korkmayabilir. 'Yürek yemiş salak' çıkmasın dudaklarınızdan.
Yapamadınız mı? Olsun, denediniz. O başardı ama siz kayıp mı ettiniz? Olsun, çabalarınız.
Yargılamayın insanları. Kendine zarar verebilir, 'manyak' demeyin. Yardım edin. Etrafına zarar verebilir 'tehlikeli' demeyin. Belki de çok tehlikede kalmıştır, güvende hissedemez kendini. 'Aptal' demeyin. Dinleyin, anlayın. Hiç olmadı, anlamaya çalışın.
Gülümseyin insanlara. Güven verin. Sizden çekinebilirler, hepimiz insanız sonuçta. Hemen açabilir miyiz kalbimizi bir başkasına? Kalbinin anahtarını bulana kadar arayın. Pes etmeyin, belki de o kalbin açılmaya ihtiyacı vardır.
Bazı şeyleri beceremeyebilir. Resim çizemez, şarkı söyleyemez, yazı yazamaz... Utanır insan. Ona anlatın, utanmasın. Kendinden utanırsa insan, yalnız kaldığı zaman nasıl nefes alır?
Ders çalışmayı çok sever bazıları. 'İnek' diye yapıştırmayın cevabını. Kimi hiç çalışmaz. 'Tembel' demeyin, kırılır kalbi. Cinsiyeti erkektir belki, erkekleri sever. Aşk bu, belli mi kimi bulacağı? Kızdır, kızları sever. Gönlün kime konacağını kim bilebilir? Bazısı da yalnızlığı sever. 'Gösteriş yapıyor' diye basmayın kalıbı hemen.
Saçları kısadır, erkek olduğu anlamına gelmez. Upuzun, yumuşak saçları vardır, kız diyemezsiniz ona. Sarılmayı sever, yılışık biri olmaz huyu yüzünden. Temas sevmez, soğuk biri olmaz tek hareketinden.
Annesini çok sever, hemen demeyin 'ana kuzusu' diye. Babasını çok sever, hemen sormayın 'anneni sevmiyor musun' diye. Erkeklerle arkadaş olur, cinsiyeti kız diye küfretmeyin ona; aradığı samimiyeti hayvanda bulan da var.
Hemen hasta olur kimi, sıcacık bir çorba yapın ona. İlgi istediğini ima etmeyin. Kırmayın kimseyi.
Çok espri yapar insan, 'vurdumduymaz' olmasın gözünüzde sırf sizi eğlendirmek istediği için. Hiç gülmez kimisi, 'soğuk nevale' demeyin, küçümsemeyin hemen.
Boyu kısadır, kiloludur, uzundur, zayıftır... Bunların ne önemi var? Birkaç rakamın birleşimi bu kadar önemli olmak zorunda mı dünyada?
Eli terler, 'pis' demeyin. Geriliyordur belki de. Kalbi çok hızlı atar, 'kesin beni seviyor' diye düşünmeyin hemen. Çekiniyor da olabilir.
Açık giyiniyorsa 'cepte' olarak düşünmeyin. Herkes istediğini yapmakta özgürdür. Çok kapalı giyiniyor diye uzak durmayın. Muhafazakar biri olmayabilir.
Kapalı insanlara küçümseyerek bakmayın. Onlar sadece dinlerine saygı duyuyorlar. Haç kolyesi taktı diye hemen saldırmayın, onlar sadece o şekilde mutlu hissediyorlar.
Müslüman olabilir, isterse kapanmaz. Bu onu namussuz biri yapmaz. Kendini nasıl huzurlu hissediyorsa öyle yaşar. Öldükten sonra ne olacağını bilemeyiz.
Kapalıdır, kahkaha atar. Bu onu dinden çıkarmaz. Belki size karşı önyargılıdır. Ama emin olun bunun bir sebebi vardır. Belki de zamanında kalbi çok kırılmıştır.
Ailesi fakirdir, küçümsemeyin. İleride doktor olup hayatınızı kurtarabilir. Ailesi çok zengindir. Kendini yüksekte görmesini sağlamayın. İleride size muhtaç kalabilir.
Son olarak insanları sevin ya. Biz çok sevgiye muhtaç varlıklarız. Sevilmekten de korkmayın. Siz değerlisiniz ve sevilmeye layıksınız. Küçük görmeyin kendinizi. 'Yapamam' demeyin. 'Deneyebilirim' diyin. 'Çalışırsam yaparım' diyin. Ve en sonunda da 'Yaptım' diyebilin.
Bunu neden yazdım bilmiyorum. Yüz yüze konuşma insanlar için çok daha etkili bir yol. Ama kimsenin yüzüne karşı bunları söyleyemedim şuana kadar. İleride nasip olursa karşıma çıkan kişilere söylemek istiyorum. Ama bunu yapacak cesareti kendimde bulamıyorum. Sadece anlatmak istedim. Ben kendimi bunları düşünerek sevdim. Siz de kendinizi ve diğer insanları bu yazdıklarımı düşünerek sevin lütfen. Yargılamadan önce dinlemeyi deneyin. Bağırmaya, çağırmaya başlamadan önce anlamayı deneyin. Her şey çok güzel olacak canlarım. Ben sizi seviyorum ve size inanıyorum. Mesaj kutum bomboş, bana güvenir misiniz bilmem ama belki anlatmak isteyeceğiniz şeyler olur. Çözüm sunamam belki de, ama iyi bir dinleyiciyimdir. Anlamaya çalışırım. Empati kurarım. Belki yardım da ederim. Çekinmeden yazabilirsiniz 💖
Sizi kucak kucak seviyorum<3