1

3 0 0
                                    

"Rien!! Bangun sayang!" Laung puan Syahira dari tingkat bawah.

Zairein yang sedap bermimpikan prince charmingnya itu terus terjaga lalu terpacak di atas katil.

"Ma! AWALNYA MAMA KEJUT!" Jerit Zairien pabila melihat jamnya di meja lampu tidurnya itu.

"Kamu jangan nak marah mama ye?! kamu tu yang liat siapa suruh! Mama dah kejutkan dari azan subuh bunyi lagi!" Marah puan Syahira sambil bercekak pinggang dihadapan pintu bilik anak daranya itu.

"Apa-apalah ma! Zai dah lambat!" Kata Zairien lalu masuk berlalu ke toilet untuk membersihkan diri. Memang dia mandi gajah lah jawabnya! Tinggal 15 minit je lagi kot untuk dia bersiap. kalau pergi sekolah dengan kereta takpe juga tapi nie herm....dah lah FIRST DAY KOT!

AINA dari tadi asyik tak duduk diam di kantin sekolah apabila batang hidung sahabat baiknya tidak muncul-muncul.

"Aduh! Rien kau kat mana sial!" Bisik Aina perlahan sambil matanya tak habis-habis pandang ke arah jam di tangan.

Tepat pada masanya, Zairien tiba serentak dengan bunyi loceng sekolah.

"Woi! Kau lambat asal? Dengan badan basah segala! Aku rasa tadi takde hujan?" Soal Aina hairan apabila melihat sahabatnya sampai dalam keadaan yang basah lenjun.

"Alaa.. kau..nie..ce bgi..aku masa...untuk ambik nafas jap! Fuhh.." Balas Zairien dalam keadaan mengah.

"Ha dah okay kan? Bagitahu cepat!" Kata Aina selamba. Zairien pandang Aina kejap macam gajah kejap macam semut! selamat kawan kalau tak dah lama dia sumbat kasut dalam mulut tu!

Belum sempat Zairien nak bagitau, cikgu kesayangan si Aina datang.

"Ha! Yang kamu berdua duduk sini kenapa?! Tak dengar bunyi loceng ke?!Masuk dewan cepat sebelum saya tulis nama kamu berdua!" Sergah Puan Salmah a.k.a Cikgu GEDIKS NAK MAMPUS!

"Kau lah nie! Tak pasal-pasal cikgu kesayangan kau marah kita!" bisik Zairien pada Aina apabila tiba di dalam dewan sebelum masuk ke dalam barisan kelasnya.

Aina yang sempat dengar terus kasi jari tengh kat Zairien membuatkan Zairien tersengih tak bersalah.

Bukan Zairien tak tahu yang kawan dia anti gila dengan Cikgu Salmah tu. Mana taknya kalau cikgu Salmah itu tergedik-gedik sukakan abang-abang si Aina nie a.k.a cikgu-cikgu hotz kat sekolah nie.

Siapa jelah yang tak kenal Aina iaitu adik kepada Sir Farikh dan Sir Fakhri. Depan abang-abangnya itu Cikgu Salmah layan dia fuhh! Pijak semut tak mati weihh gamaknya kena pijak gajah baru mati kot tpi bukan gajah tulah but DIA HAHAHAHA!

Zairien nie kadang-kadang segan juga dengan Aina sebab dia dah lah cantik! ada abang hensem-hensem! Kaya pulak! Tapi dia nie.. hermm kaya itu takdelah..Dia just anak tengku tapi dia rahsiakan and tiada siapa yang tahu selain Aina dan abang-abangnya. Nama penuh Zairien ialah Tengku NurQuzairien Hairisya binti Tengku Quikram Hairun. Zairien nie seorang yang pendiam dan tak suka bergaul. Dalam sekolah dia just berkawan dengan Aina sahaja itu pun disebabkan Aina terlajak friendly masa satu kelas dulu.

Zairien juga tidaklah cantik mana cuma dia punya mata warna biru laut. Mungkin kerana memilik mata arwah papanya. Namun tiada siapa tahu mata sebenarnya warna apa kerana dia memilih untuk menyorokkan matanya dengan memakai lens warna htam dan hanya Aina satu family sahaja yang mengetahui. Itu pun kerana dia terkantoi semasa tidur di rumah milik Aina.

Now Zairien dan Aina kena berpisah bila Zairien dapat masuk kelas Sains satu manakala Aina masuk kela Sains dua. Zairien tahu yang Aina tak akan sedih sebab dia pandai buat kawan tapi diri dia yang dia risaukan.

AKU TAHUWhere stories live. Discover now