Część 5 - Czyli trochę o stylach pisania

34 4 0
                                    

Ta część pewnie będzie najkrótsza, ale to nie znaczy, że najmniej ważna. Chciałbym poruszyć pewien dość ciekawy temat - temat stylów pisania.

Co to właściwie jest? Styl pisania, jak sama nazwa mówi, to indywidualny styl w jakim piszemy swoje teksty.

Dlaczego właściwie o tym mówię?

Cóż, chciałbym przegadać z Wami tą kwestię by nie było rozczarowań czy czegoś takiego.

Ale dobra, przejdźmy do rzeczy.

Przede wszystkim - styl nie weźmie się znikąd. I warto o tym pamiętać. Każdy, kto jest obecnie na wysokim poziomie prawdopodobnie zaczynał podobnie do Ciebie. Nikt nie rodzi się od tak utalentowany i uzdolniony. Więc i Ty masz szansę stać się najlepszym pisarzem na świecie - będzie to trudne, ale czemu by nie spróbować!

Przede wszystkim nie porównuj się do innych - nie patrz na swoje teksty z niechęcią, bo „inni piszą lepiej". To niech piszą. Ale to nie zmienia faktu, że Ty nie piszesz źle - zawsze znajdzie się ktoś lepszy od nas, co nie znaczy, że trzeba się tym przejmować i załamywać. Każdy kiedyś zaczynał, a Ty też masz do tego prawo. To, że jeszcze nie jesteś tak dobry jak oni nie znaczy, że nie staniesz się taki w przyszłości. Naprawdę, wszystko leży w Twoich rękach!

Oczywiście - stawianie sobie zdrowych celów do osiągnięcia, dobre chęci i marzenia są jak najbardziej w porządku. Spójrz na książkę swojego ulubionego autora i pomyśl „Kiedyś napiszę coś tak dobrego jak on!".

Niestety, tak jak właściwie wszystkie umiejętności w życiu, pisanie wymaga ciągłego doskonalenia by iść do przodu. Tak więc przygotuj się psychicznie na myśl, że najpewniej spędzisz najbliższe lata swojego życia z nosem w książkach i z palcami na klawiaturze... Ale nie ma w tym nic złego! To tylko pokazuje Twoją dojrzałość. Znalezienie sobie pasji na lata to duży plus! Tak więc pisz, pisz i patrz z nadzieją w przyszłość. I fakt - może Twój upragniony poziom nie nadejdzie tak szybko jak byś tego chciał. Rozumiem to. Ale tu nie ma drogi na skróty. Chcesz efekty szybciej? Pisz i czytaj więcej. Po prostu. To jak z siłownią - nie wyrobisz sobie imponującej klaty tylko siedząc na kanapie i podjadając chipsy.

Wspomniałem coś o czytaniu? Tak, to też ważne w byciu pisarzem - poszerzanie horyzontów. Czytając zdobywamy wiedzę, ale i poniekąd również umiejętności pisarskie. Spróbuj przeczytać jakąś książkę porównując styl autora do swojego. Szukaj elementów które robi lepiej lub gorzej od Ciebie, a następnie wykorzystuj je w swoich pracach. Stawiaj lepszych od siebie jako przykład, wzór, do którego będziesz konsekwentnie dążył.

Tak już bywa w życiu, że aby coś osiągnąć samemu, musimy korzystać z osiągnięć innych. I nie ma w tym nic złego. Korzystaj z nich tyle ile chcesz. Bo pamiętaj - pisanie może być i jak najbardziej jest zabawą!

Pamiętaj, że nawet najmniejszy krok przybliża nas do mety. Więc nie ważne co, jak i kiedy piszesz - ważne, że piszesz! Co z tego, że wywaliłeś kawałek tekstu do kosza bo wyszedł słabo. To zawsze cenna lekcja co jest dobre, a co niekoniecznie. Dodatkowo każdy postawiony wyraz kształtuje nasz styl, nasze umiejętności oraz to, jak piszemy w ogóle. Może i stawiasz nawet minimalne, niezauważalne kroczki - najważniejsze, że w ogóle je stawiasz!

Staraj się eksperymentować. Nie bój się pisać niektórych rzeczy, bo „piszesz je po raz pierwszy". To nie szkodzi. Teraz piszesz je pierwszy raz - a kiedy to będzie już za Tobą, z dumą możesz powiedzieć, że pisałeś to już wcześniej! I nie ważne, jak to wyjdzie - ważne, że podjąłeś się tego wyzwania. Ważne, że chociaż spróbowałeś i posmakowałeś jak to jest. Tak robią odważni ludzie. A dobrze jest do nich należeć.

Jeśli będziesz już trochę zaawansowany - porównuj swoje wcześniejsze prace z teraźniejszymi. Staraj się sprawdzać jak stoisz ze swoim progresem. A nawet jeśli nie widać go na pierwszy rzut oka - nie bój się, nawet krok w tył jest jakiś doświadczeniem!

Pisząc zbieraj najróżniejsze doświadczenia. I przypominaj sobie o nich kiedy przyjdzie taka potrzeba.

Ktoś może powiedzieć, że aby pisać trzeba sporo przeżyć - i może jest w tym trochę racji - ale nie do końca. Założę się, że sporo pisarzy kryminałów i thrillerów nigdy nie pozbawili kogokolwiek życia. Więc i Ty nie musisz robić tego wszystkiego by dobrze pisać. Po prostu posługuj się wyobraźnią - ale i staraj się robić dobry re-search.

To by było chyba na tyle - pamiętaj - nie poddawaj się i nie przerywaj ćwiczeń, a kiedyś osiągniesz swój wymarzony cel!

Opowiadanie na Wattpada - Poradnik - |Od amatora dla amatorów|Opowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz