كانت "ندى" على طول بتزن على "حبيبه" تتفرج معاها على درامات الكورى وكانت "حبيبه" مبتحبش تزعلها فكانت بتتفرج معاها مره اه ومرتين تهرب منها ب اى تلكيكه هتنام ,, هتقرا .. هتراجع حاجه .,, فكانت "حبيبه" المكان الوحيد هو البيت وغرفتها كانت ممنوعه من الخروج كتير ولوحدها تخرج بس مع "حسام" معاها او "وليد" اوقات بس فكان اقصى مكانين تتحرك فيهم وتخرج من شقتها ليهم كانوا شقه عمتها فوق ومحل باباها تحت ,, فكانت بتطلع تقعد مع "كريمه" واوقات كانت بتنزل تقعد فى محل باباها معاه واوقات كان بيسيبها يروح يصلى او عنده مشوار .. ففى مره وهى قاعده "حسام" مر عليها قبل ما يطلع شقتهم :
_ مساءو يا بوب
_ مساءو ياعم الطفشان ,,
قعد ع الكرسى وملامح وشه متغيره :
_ مالك يا حووس .. دا انهارده الخميس وسهر للفجر مع اصحابك ع القهوه راجع بدرى ليه ..
_ مليش نفسك ..
_ليه القهوه مفيهاش سكر هاهاهاها
بصلها "حسام": ايه يابت الخفه دى هو انتى بتاخدى علاج خفه
_ من قعدتى معاكو انت و"ندى" بهتوا عليا .. سيبك منى مالك ..
اتنهد"حسام": انا قابلت "شريف" صاحبى الل حكتلك عنه ..؟
_ المبصبصاتى ...ها ماله ..؟
_ البنت الل كان مرتبط بيها فاتحها فى ارتباط رسمى خطوبه وكده رفضت ونهت معاه الموضوع
_ هو كان مرتبط اصلا ..
_ اه .. بقاله سنتين ..
_ مين فيهم .. مروه ولا دينا ولا اميره ولا مين ..؟
_ لالالا بنات دى الل بتشوفى هزاره معاهم دول معرفه فيس
_ كومنتاتهم متقولش كده خالص وبعدين هزاره دا معاهم وياروحى وخدى البوسه دى والبنت الل مرتبط بيها شايفاه وساكته ولسه واخده موقف دلواقتى
_ لا ماهو مش ضايفها ع الاميل دا ..
_ كمان .. وايه الل خلاه يفكر فى خطوبه دا كان من اصحابك الل الحياه العزوبيه عجباه
_ بيقول انها انسب واحده تصونه وتكون ام ل اولاده
_ اممم ... يعنى البنات الل بيكلمهم كانوا لغرض تقضيه لكن ل استقرار اختارها
_ مش كده يعنى .. هى كانت موجوده بس مكنش مبينها ف العلن يعنى انا واتنين بس من اصحابنا الل نعرفها وبصراحه البنت استحملت كتير منه كان بيتجاهل اتصالاتها الكتير وساعات كان بيتعصب عليها لكن كان بيصالحها وكان يختفى ويظهر وكانت بترجع تكلمه عادى ودا الل استغربتله انها رفضت الخطوبه وسابته ومش عاوزه ترجع له تانى ...
_ علشان فاقت ..
_ - بس دا كان بيحبها ..
- بيحبها وطبق عليها نظريه الركن . .
- نظريه الركن ..؟
- اها .. انت عارف الابن أو البنت الل عندهم أم و أب ومتجاهلينهم لأنهم متأكدين انهم موجودين مهما غابوا عارفين انهم موجودين فبيهملوهم وبيضعوا وقتهم مع ناس تانين وفاجاءه يفوقو ع موت حد فيهم والندم الل بيحسوه ع الوقت الل ضيعوه بعيد عنهم وأنهم ركنوهم .. وزى الأخ الل عنده اخت ولا بيهتم بيها وشايف وجودها شئ مسلم به ويركنها اهى موجوده لكن يهتم بغيرها لأنه خايف ع فقدانها ف تروح اخته لشخص تانى مهتم بيها .. والبنت الل يكون عندها أخ وبعيده عنه ولما بيقرب منها بتنفره معنى اصح تركنه وقت ما تحتاجه تروحله لكن وقتها واهتمامها كله مع شخص غريب .. الأصحاب ب يكونوا مع بعض ع الحلو ولما الوحش ويظهر صاحب جديد تتفرقوا وتركنوا بعض ع أساس مهما حصل أهو انتم موجودين هترجعوا .. والحبيبه أو الحبيب يدخلوا علاقه ويتاكدوا من حب الطرف التانى ووقتها يركنوه ويروحو هما يلفوا ويدخلوا فى علاقات ويهملوه ويتجاهلوه ماهو الل بيحبهم هيستحمل و هيستناهم دا اعتقادهم لكن بيحصل العكس ... مع كل الحالات دى مفكروش أن الل بيركنوهم مش دايما موجودين فى حياتهم فى فراق بيحصل وبرود بيموت المشاعر وشرخ بيكبر ف روح العلاقات .. لما بيرجعوا مش هيلاقوهم زى ماوقت ما ركنوهم ..صاحبك عمل كده أهمل وغاب ومهتمش ورجع لقاها مش عاوزاه لأن ببساطه هى اتغيرت لأنها تعبت ..احنا بشر مش ملايكه ودا الل كتير مش واخدين بالهم منها وبيركنوها ..الخلاصه اى علاقه فى الدنيا بتجمع الناس ببعض أساسها اهتمام والتقدير والاحتواء تتخفى حاجه منهم العلاقه بتنهار ..!
_ بس دا حالته النفسيه وحشه وحاول يرجعلها وهى رافضه خالص ..
_ قوله ميحاولش خلاص لقد نفذت بطاريتها اتجاهه ..اكيد كان فى اشارات كتيره فى علاقتهم انهم بيبعدوا عن بعض وهو تجاهلها وركنها على امل انه هيشحنها فى اى وقت وسابها لغايه ما البطاريه صدت ومبقتش تنفع تشتغل تانى .. هى جابت اخيرها معاه هو حس انه ضامنها لما كانت بتستحمل تجاهله ومعاملته الوحشه وكدبه عليها هو شاف الحاجات دى بسيطه وهو غلط لان الل بيحب فى علاقته مع الل بيحبه اصغر التفاصيل بتكون اهم من اى حاجه تانيه والتفاصيل الل فيها وجع مبتعش كتير لان الروح و المشاعر وقتها بتكون بتحتضر ووصلت لمرحله البقاء لله .. احنا اصلا مش ضامنين هنعيش لبكره ولا لا ف ازاى بالعقل كده هتضمن مشاعر انسان هتركنه هتفضل زى ماهى مش هتتغير .. دى الزرعه لو مهتمتش بيها بتموت من الركنه ...
سكت "حسام" وكملت "حبيبه": انت عارف لو حصل وارتبطتوا رسمى مكنش هيتغير كان هيفضل زى ماهو وممكن اكتر لانه ربطها معاه بدبله وبعدها بعقد ودى علاقه فاشله وهى لو استمرت على اساس انه يتعدل بعد الجواز الل مبيتعدلش قبل الجواز مبيتعدلش بعده ,, فى طباع بتتحفر فى الشخصيه لغايه ما يموت .. هى عملت الصح ليها وله .. هى اخدت درسها انها تختار شخص يحتويها وتكون من اولوياته مش يركنها وهو اتعلم درس انه يحافظ على الل معاه علشان ميندمش ووقتها مش بينفع الندم .. !
_ ايه يابت يا "حبيبه" الكلام العميق دا
_ يلا اى خودعه ..بس قولى صحيح انت قولتله ايه لما عرفت ..
_عادى قولتله ياعم كبر دماغك واحده راحت غيرها تيجى
_ ببساطه كده ...
_ ماهو مش واحده الل هتخليه ينهار يعنى بنات كتير زى الهم ع القلب هيحب غيرها
_ هو انت مش شايف صاحبك غلطان وغلط فيها ..؟
_ اه هو غلط ..بس عادى يعنى حياتنا كلها تجارب
_ يعنى منصحتوش ب اى نصيحه
_ لا قولتله كبر دماغك فى غيرها هتنسيك ..
اتعصبت "حبيبه": قوم امشى .. روح شوف رايح لفين علشان هشتمك
_ ليه يعنى .. عاوزانى اقوله ايه روح قطع شراينك
_ لا حسسه بغلطه علشان لما يتنيل يرتبط تانى ميلعبش بمشاعر واحده هتتنيل وتحبه ويوجعها تانى .. ولعلمك فى حب مهما مر عليه العمر مبيتنسيش حتى لو مش شايف حبيبه قدامه لان الحب بالقلب مش بالعين يا ناصح .. لو بيحبها وخسر فرصته يسيبها تعيش حياتها وهو يصلح من حياته علشان ربنا يرزقه بحب فى حياته من غير وجع يحافظ عليه .. مبتعرفش تقول كده ..ايه الصحاب الل ملهمش لازمه دا ..
_ انتى اتعصبتى ليه ..؟
_ ايه واحده راحت غيرها تيجى حسستنى للحظه انه ملاك ومغلطش وهى الخاينه ..بتقويه ع غلطته وبتخليه ينساها ولما يدخل ف علاقه تانيه هيكرر الل عمله .. خليه يواجه نفسه يعرف عمل ايه وايه الل وصله انه خسرها وانها مش عاوزه تكمل معاها ,,فرصته يصلح من حياته وافكاره .. اى واحد فشكل ارتباطه فكك ياعم غيرها كتير واى واحده تفك ارتباطها سيبك منه تستاهلى غيره انتوا مبتفكروش فى مشاعر واحاسيس انجرحت وسنين من العمر راحت .. لا البكاء الكتير بيصلح ولا انك تركن غلطتك وتعمل نفسك مش شايفها وتعيش حياتك عادى بيصلح .. الصح بعد اى تجربه سواء مجروح او جارح تقف مع نفسك وتحاسب نفسك والغلط تتجنبه بعد كده مش تعيش كده زى ما تيجى .. مينفعش تعمم كل التجارب انها واحده لان مستويات الوجع بتختلف من شخص لتانى .. قدروا كل واحد على حسب قدره جتكم القرف ..
_ انتى غلطتى فيا صح ..
قفلت اللاب ووقفت "حبيبه": انت خنقتنى انا طالعه ..خليك هنا خالك زمانه جى واعمل حسابك هتودينى المستشفى بكره عاوزه اشوف سحر الساعه 9 تكون قدامى .
مشيت "حبيبه" بتكلم نفسها : قال واحده راحت غيرها تيجى هى كاوشت عربيه ايه القرف دا ..
ولسه هينده عليها كانت طلعت بسرعه : البت لحست خلاص ..!
أنت تقرأ
عشق بلا حدود❤😍
Romanceتَّخذْتُ قَرَاري. فلِمَنْ أُقدِّمُ يا تُرى أَعْذَاري., لا سلطةً في الحُبِّ تعلو سُلْطتي. فالرأيُ رأيي والخيارُ خِياري... نــزار قبــانى ❤