Boncoljunk törpét

93 13 0
                                    


Most ereszkedjünk le a hegyek gyökeréhez, az apró népek tárnáihoz és lopakodjunk közel a lakomatermükhöz. Oldallazunk át a hosszúszakállú férfiak és nők röhögő és sört vedelő tömegén.

Üljünk le az egyik magas támlájú székre és lássuk meg a hegyek mélyének tagjait. Olyanok, mintha kőből és vasból faragták volna őket. És most nézzünk be a baltával faragott álarcuk mögé. És lássuk meg, hogy kik is valójában.

Hasonlóan az elfekhez, és a germán mitológia többi lényéhez, a törpék mitologikus eredetét is az ősi, a proto-indoeurópai nyelvet beszélő nép mitológiájában kell keresni. A jelenlegi angolban a törpét jelentő "dwarf" szó, ami az óangol dweorgból származik. Ennek a legközelebbi rokona az ónorvég dvergot, és a az ónémet twerg szó. Vladimir Orel nyelvész szerint ezen szavak visszavezethetőek a protogermán dwergaz szóra. Liberman Anatoly, egy másik nyelvész ezt a szót az angol "dizzy" vagyis a "szédülés"-hez köti, és összefüggésbe hozza azzal, hogy az óangol mitológiában az elfekhez hasonlóan a törpék is mentális betegségek is okoznak a néphit szerint. Ezzel összefüggésbe hozható, hogy a rekonstruált proto indoeurópai nyelv "dheur" vagyis "károsodás" szavára. Ebből levezethető az angol dream "álom" vagy a német thrug "megtévesztés" szavak, de az indiai dhvara (démon) szót is. Így a törpék, az ősi indoeurópai mitológiában egyfajta fojtódémon lehetett, mint a succubus és az inccubus.

Na de, hogy lettek a törpékből a hegyek mélyének kovácsai?

Hát, valószínűleg itt is a vikingek voltak a ludasok. A Poetikus Eddában, amiben összegyüjtötték az ősi mitológiai történeteket. Ezekben a törpék Ymir csontjából jöttek létre. A Próza Eddában viszont a törpék a Ymir rothadó húsában tenyésző férgek leszármazottai. Mind a két műben 100 törpe nevet említenek. Ebből négy a világ négy sarkán áll a nordikus hit szerint és tartják az égboltot.  Ezek mellett vagy varázserejű fegyverek kovácsai, költők, másokra irigykedő gyilkosok és az istennők után vágyakozó szexuális ragadozó. Igen, Gimli és Gotrek ősei bizony a vikingek számára a succubus és incubbus hasznosabb verziói. És nem a hegyekben éltek, azok gyomrában ott csak a világuk bejárata található. A korai skandináv mitológiában nem említik, hogy kicsik lennének. Kb. voltak olyan tagjai fajuknak, akik elérték egy ember magasságát. A későbbi német hőskölteményekben lesznek, alacsony, hosszú szakállú lények. Ezt vette át Wágner a Nibelung ciklusához.

És elérkeztünk újra J.R.R. Tolkienhez. Érdekesség, hogy az Elveszett Mesék Könyvében, a Proto Gyűrűk Urában a törpék még gonosz lények voltak, az orkok fegyverinek kovácsai. A Hobbitra bár finomodott a képük. A gonoszság makacssággá szelidült és a germán gonosz, földszellemeitől a kapzsiságukat örökölték. Tolkien a saját bevallása szerint a középkori, diaszpórában élő zsidóságot vette alapul, mivel Erebor felégetése után a törpék törzsei szétszórodtak Középfölde emberi népei között. A Gyűrűk Urában folytatódik ez a motívum, ahol a törpe nyelvet Tolkien a héber nyelv alapján készítette el. A többit a törpék harciasságát és nemességét Tolkien hozta el.

Szóval, most hogy végére értünk ennek, hogyan lehetne egyedivé tenni a törpéket? Lehetséges lenne, hogy előhozni a sötétségüket és a kapzsiságukat, mint a Dragon Age játékokban? Vagy talán a succubikus és incubikus tulajdonságaikat előhozni? Esetleg embernőket rabolnak, hogy szaporodjanak velük, mivel a saját női egyedeik már nem tudnak?

Egy másik klisé, hogy nincsenek kapcsolatban a mai mitológia törpéi a mágiával. Pedig a vikingeknél és más germán népeknél a törpék képesek voltak varázserejű fegyvereket létrehozni, láthatatlanná válni és az alakváltásra. Mivel elszigeteltek, a világodban létrehozhatják a mágia alkalmazásának más irányba fejlődött irányait.

Vagy lehet meríteni más népek mitológiáiból.

Ilyen a barbegazi, a Svájci folklór fontos szereplője. A magas hegyekben élő, hideget kedvelő teremtmények, akik nagy lábaikat sítalpnak vagy hótalpnak használják. Segítenek a pásztoroknak elkerülni a lavinákat és megkeresni az elkóborolt bárányokat.

Kerzala: Föld alatti teremtmények a szláv mitológiából. Termeikben hatalmas arany és ezüsttelérek, és drágakövek csillognak. Segítenek a bányászoknak ha baleset van, viszont ha valaki megsérti őket, akkor azzal kegyetlenül elbánnak. 

Menehune: Hawaii őslakosainak törpéi. Apró kőművesek, kik házakat, kenukat, templomokat és utakat. Ezek közül sok ma is megtalálhatóak a szigeten. Annyi biztos, hogy évekkel azelőtt épültek, hogy a szigetre megérkeztek volna az első telepesek Tahiti szigetéről. Ők is kézművesek, de nem kovácsok, hanem kőművesek. Piramisokat és templomokat mágikusan építő törpék.

Tehát ha törpéket akarsz készíteni, akkor tartsd meg nyugodtan az alapokat. A művészetek szeretete, a makacsság és a hegy mint élőhely ezen népnek az alapja. Egyiket tartsd meg mindenképpen, még ha a törpéid erdőkben vagy szigeteken élhetnek. 


Has llegado al final de las partes publicadas.

⏰ Última actualización: Sep 16, 2019 ⏰

¡Añade esta historia a tu biblioteca para recibir notificaciones sobre nuevas partes!

Építsünk világotDonde viven las historias. Descúbrelo ahora