Pod jakimi warunkami mogę korzystać z utworów chronionych prawem autorskimi

87 15 0
                                    

Pod jakimi warunkami mogę korzystać z cudzych utworów chronionych prawem autorskim?

Co do zasady korzystanie z cudzych utworów chronionych prawem autorskim bez zgody uprawnionych lub bez stosownej licencji nie jest dozwolone. Korzystanie z cudzego utworu nie jest zwykłym cytowaniem, a w większości przypadków może być naruszeniem prawa autorskiego. Istnieją jednak pewne wyjątki od powyższej zasady.

Po pierwsze, o ile Twój użytek jest niekomercyjny, uzyskałeś egzemplarz utworu legalnie (z legalnego źródła) i chcesz z niego korzystać wyłącznie w celach osobistych (albo przekazać go członkowi swojej rodziny lub bliskiemu znajomemu) – masz do tego prawo. To tak zwany dozwolony użytek osobisty.

Po drugie, jeżeli chciałbyś zacytować określony utwór w określonym celu – także masz do tego prawo, pod warunkiem że spełnisz ściśle określone wymagania. W polskim prawie urywki rozpowszechnionych utworów, utwory plastyczne lub fotograficzne, a także drobne utwory w całości, mogą być rozpowszechniane w zakresie uzasadnionym celami cytatu takimi jak wyjaśnianiem, polemika, analizą krytyczną lub naukowa, nauczaniem lub prawami gatunku twórczości.

W związku z powyższym tylko spełniając powyższe wymagania, możesz korzystać z cudzych utworów bez ryzyka naruszenia majątkowych praw autorskich. Pamiętaj jednak, aby zawsze ujawniać autora cytowanego przez Ciebie utworu, jeżeli nie chcesz narazić się na zarzut naruszenia autorskich praw osobistych.

wszystko o prawach autorskich i nie tylkoOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz