Haamudelfiinit ja Merten Mysteerit - Luku 1/2: Katoava Soihtu

107 3 0
                                    

Linkki Youtube-versioon: https://youtu.be/IJe7fMdzEPo

Suuressa maailmassa, jossa enimmäkseen laajoja meriä, on paljon salaisuuksia aaltojen alla. Tarinoita, joita voimme vain yrittää tulkita parhaamme mukaan. Sukelletaan niihin...

Noin kymmenen metriä vedenpinnan alapuolella, eikä vielä näy mitään kummoista. Vain selkeän taivaan ja päivänvalon värittämä, vaaleansininen maailma. Taustalla, ehkä viiden metrin päässä, näkyy suuri kalaparvi. Se näyttää koostuvan sardiineista. Tarkemmin katsottuna, ne vaikuttavat kiireisiltä... kuin jokin jahtaisi niitä. Kuitenkin, saalistajaa ei näy missään. Ja siksi on kovin outoa, että parvesta vuotaa verta veden sekaan. Yhä oudompaa, että sardiineja katoaa tyhjyyteen...

... tai siltä siis näyttää. Kun katsoo tarkemmin, voi juuri ja juuri huomata ääriviivoja liikkuvan vedessä. Kyseessä on toinen parvi, joka koostuu läpinäkyvistä saalistajista. Ainakin hetkellisesti, sillä nyt vaikuttaa siltä, että nämä mystiset otukset ovat paljastamassa itsensä. Vaaleita, virtaviivaisia ruumiita hälvenee näkyvyyteen...

Pääpiirteittäin, nämä vaaleanharmaat otukset näyttävät pieniltä, hoikilta delfiineiltä

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Pääpiirteittäin, nämä vaaleanharmaat otukset näyttävät pieniltä, hoikilta delfiineiltä. Kuitenkin, niillä on myös hyvin erottuvia yksityiskohtia. Ensimmäiseksi, niiden kuono on pidempi ja kapeampi, kuin monilla muilla delfiineillä. Toiseksi niiden isot silmät, jotka näyttävät mustilta renkailta, pitävät sisällään vain valkoista. Niin yksinkertaista, että se näyttää vähän aavemaiselta. Varsinkin, kun näillä eläimillä on neljä isoa evää kuin käsinä ja jalkoina, jotka oikeasti näyttävät kuin harmailta lakanoilta tai verhoilta. Ne ovat hieman tummempia muuhun kehoon nähden, kun taas selkäevä ja pyrstö ovat selvästi tummimmat ruumiinosat. Sekä selkäevä että pyrstö, ovat purjemaisia ja takaapäin epätasaisen piikikkäitä. Kun kokonaisuutta katsoo, ei ole mikään ihme, miksi näitä kutsutaan Haamudelfiineiksi. Pituudelta keskimäärin puolitoista metriä, painaen noin 45 kiloa, Haamudelfiini on kaltaisekseen selvästi aika pieni, vikkelä eläin. Mutta kuten läpinäkyvyyden kyvystä ja ulkomuodosta voi jo päätellä, tätä lajia ympäröi myös epäselvyyksiä...

Ensimmäiseksi, nimi Haamudelfiini on enemmänkin yksinkertaistus

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Ensimmäiseksi, nimi Haamudelfiini on enemmänkin yksinkertaistus. Ei ole nimittäin sataprosenttista varmuutta siitä, onko tämä teknisesti edes delfiini. Kyllä, se näyttää paljon sellaiselta. Se myös kuulostaa delfiinimäiseltä, tehden leikkisiä ja suloisia, mutta samalla aavemaisia ääniä, jotka kaikuvat veden läpi. Kyky kommunikoida, ja jopa sosiaalinen sekä älykäs että leikkisä olemus, vastaa paljon esim. Pullokuonodelfiiniä. Kuitenkin, Haamudelfiinillä on nenäontelot kaasuonkalon sijaan, ja silti, yhdenkään yksilön ei olla havaittu hengittävän ilmaa...

Haamudelfiinit ja Merten MysteeritWhere stories live. Discover now