Humaira pandang lemah pada kad rawatan ditangannya. Dia mendongak sedikit ke atas. Haih..
Akibat ikut si Wahida tu panjat bukit, nilah yang dia dapat. Berbalut tangannya dengan simen. Sekali lagi, Humaira mengeluh.
"Maira! Cepatlah! Kau ni macam siput tau tak?" Wahida terkekeh-kekeh melihat Humaira yang sudah semput. Dipandang saja sahabatnya itu tertatih-tatih mendaki.
Humaira memandang Wahida geram. Ish, aku dah ikut kau ni pun okay, tau?!
Langkah kakinya dipanjangkan. Entah mana silapnya, Humaira tergelincir namun sempat berpaut pada hujung baju Wahida. Malangnya, kedua-duanya hilang keseimbangan lalu jatuh ke tebing bukit.
Mereka bergolek kebawah sehingga terhantuk pada perdu pokok. Pandangan Humaira mula kabur. Pening kepala akibat hantukan kuat tadi.
Dia lihat Wahida bagai cemas melihat dirinya. Bayangan Wahida semakin kabur sebelum semuanya tuli.
Gadis itu mengeluh lagi. Dan, sebab itulah dia berada di hospital ini. Gadis itu bangun untuk bergerak ke bilik doktor. Matanya tak lepas dari membaca kad rawatan sebelum di terlanggar badan seseorang. Humaira jatuh terduduk.
Berkerut mukanya menahan sakit di pinggul. Apalah nasib aku ni, woi!
Matanya mendongak memandang susuk yang mencapai kad rawatannya. Cuba diperhati wajah itu namun terhalang disebalik kad yang ditelitinya.
Tubuh itu tersarung uniform hospital bersama tag pada pergelangan tangannya. Mungkin pesakit tetap. Humaira perhati pula belakang tangan yang tersambung tiub IV itu. Terdapat satu tiang besi yang menyokong IV drip tersebut.
Leka Humaira memerhati gelagat jejaka itu sebelum si dia mula menampakkan wajahnya. "Macam mana boleh patah ni, Maira? Kau jatuh gaung ke?"
Senyuman yang terukir dibibir itu bagai menghentikan seketika masa Humaira. Senyuman yang lama dia cari, yang lama dia rindu.
Kaku gadis itu memerhati wajah lelaki didepannya sebelum dia cuba bangkit dengan sebelah tangan namun tak berjaya.
"Meh, aku tolong kau. Tapi, pegang tiang ni ye? Tak naklah niat nak tolong tu jadi dosa pulak." Zariq menghulurkan tiang IV dripnya. Membiarkan Humaira berpaut pada tiang sebelum boleh berdiri.
Humaira memandang tepat wajah itu. Sayu hatinya melihat raut dia yang pucat. Bibir lelaki itu masih tersenyum mesra. Lupa dia dengan segala tengkingan dulu. Serta merta, air matanya mengalir laju. Terhinggut-hinggut dia menahan tangis.
"Mana kau pergi selama ni? Kau biarkan aku dalam persoalan. Fikir pasal kau. Kau tinggalkan aku macam tu je." Semakin kuat tangisnya. Tak endah pandangan orang lain. Dia mahukan penjelasan.
Zariq pandang sekeliling. Seketika, satu keluhan halus dilepaskan. Dia tarik lengan baju gadis itu. Mencari tempat sesuai untuk selesaikan segalanya.
"Jom. Kita duduk kat luar. Boleh tengok pemandangan cantik." Satu senyuman manis dilemparkan. Humaira menurut.
YOU ARE READING
3 months (I'm sorry for everything) - Short Story
Romance"Macam mana boleh patah ni, Maira? Kau jatuh gaung ke?" ~ Zariq Iqmal "Kau ni tak ada kerja lain ke? Asyik sibuk kacau aku pahal?!" ~ Humaira Az-Zahra "Jangan risau. Kau takkan nampak aku dah lepas ni. So, tak salahkan aku nak tengok kau untuk kali...